4motion med vs. uten sperre
4motion med vs. uten sperre
Hvordan fungerer 4motion med antispinn slått av? er det 3 åpne differensialer då.
Grunnen til at jeg spør er at jeg sikler på en 2011 transporter 4M og jeg ser at disse kan fåes med sperre bak som også låser senterdiffen, dette virker jo skuddsikkert da minst tre hjul uansett vil ha fremdrift, men det er få av de, så jeg er usikker på om "vanlig" 4M da blir hjelpeløst i forhold.
På transporteren som jeg har no med fwd så er antispinnen mer til bryderi enn hjelp i grunn - den kveler motoren, så bakker jeg trenger litt fart på som jeg må ha andre gir og vet at motoren er mer enn sterk nok til å klare det, så kveler antispinnen så turtallet blir for lavt, da er det bare til å glemme å komme opp.
Slår jeg av antispinnen og prøver å spinne meg opp i høy fart så går det som regel bedre men ofte raser all kraften over på ett hjul og da går det ikke.
Frykter jeg nå kjøper 4motion og tror jeg har skikkelig 4wd men ender opp med å bli stående med valget om å spinne på ett foran og ett bak med antispinn av eller null motorkraft til å komme opp pga overivrig elektronikk som gjør alt for å forhindre hjulspinn.
Kansje noen her inne kan fortelle om 4M fungerer så bra at det ikke er noe å tenke på.
Grunnen til at jeg spør er at jeg sikler på en 2011 transporter 4M og jeg ser at disse kan fåes med sperre bak som også låser senterdiffen, dette virker jo skuddsikkert da minst tre hjul uansett vil ha fremdrift, men det er få av de, så jeg er usikker på om "vanlig" 4M da blir hjelpeløst i forhold.
På transporteren som jeg har no med fwd så er antispinnen mer til bryderi enn hjelp i grunn - den kveler motoren, så bakker jeg trenger litt fart på som jeg må ha andre gir og vet at motoren er mer enn sterk nok til å klare det, så kveler antispinnen så turtallet blir for lavt, da er det bare til å glemme å komme opp.
Slår jeg av antispinnen og prøver å spinne meg opp i høy fart så går det som regel bedre men ofte raser all kraften over på ett hjul og da går det ikke.
Frykter jeg nå kjøper 4motion og tror jeg har skikkelig 4wd men ender opp med å bli stående med valget om å spinne på ett foran og ett bak med antispinn av eller null motorkraft til å komme opp pga overivrig elektronikk som gjør alt for å forhindre hjulspinn.
Kansje noen her inne kan fortelle om 4M fungerer så bra at det ikke er noe å tenke på.
2006 - Audi RS4 mtm
06 - vw T5 transporter 2,5 130
http://www.xn--kjkkensiden-hgb.no
http://www.s-carsofnorway.com
Re: 4motion med vs. uten sperre
Jeg har 2009 modell 4motion. Du skal jaggu jobbe godt for å sette deg fast, 4motion systemet på Transporter virker veldig bra!
Jeg hadde elektronisk diffsperr på min forrige. Hadde egentlig aldri brukt for det, men ble prøvd ut
Kjørte ut i masse snø, og virkelig prøvde å sette meg fast, men kom alltid løs uten bruk av sperren.
Sperren virker slik at alle hjul har lik trekkraft. Du kan kjøre i opptil 40 km/t med den. Knater godt i diffen når du svingte.. hehe..
Jeg hadde elektronisk diffsperr på min forrige. Hadde egentlig aldri brukt for det, men ble prøvd ut
Sperren virker slik at alle hjul har lik trekkraft. Du kan kjøre i opptil 40 km/t med den. Knater godt i diffen når du svingte.. hehe..
Ok, det er jo bra, men vil antispinnen kvele motoren hvis du skal opp en glatt bakke f.eks ?
For jeg tenker at den med sperre så kan man jo slå av antispinn og sperre på, så kan man kjøre opp bakken med garantert drift på 3 hjul med full motorkraft.
For jeg tenker at den med sperre så kan man jo slå av antispinn og sperre på, så kan man kjøre opp bakken med garantert drift på 3 hjul med full motorkraft.
2006 - Audi RS4 mtm
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Nei. Og det sier jeg som har T4b 2000-mod syncro med en ESP som går sammen med ABS og traction control (EDS) for å gi tak på glatt føre.
Motoren går ned noe på turtall men ABS'en styrer hastigheta på hjulene uten å kvele motoren. Jeg ser ikke for meg det er noe VW forlot da de lagde T5-serien for Haldex-systemet i de bilene.
Motoren går ned noe på turtall men ABS'en styrer hastigheta på hjulene uten å kvele motoren. Jeg ser ikke for meg det er noe VW forlot da de lagde T5-serien for Haldex-systemet i de bilene.
Sperra du får på disse er ikke noe elektronisk eller sentersperre... Det er mekanisk lås av diffen bak som gjør at begge bakhjulene drar lik.. Da vil man alltid ha driv på 3 hjul.. Begge bak og ett forran.. Det "knasker" i sving fordi ytterhjulet går fortere enn det inne og dermed drar det med seg..
Det er ingen nødvendighet på en vanlig bil... Har hatt det på bil før, g brukte det egentlig aldri.. Men om man står litt fast uten, og skrur på. Så kommer man seg som regel løs... Hjelper noe utrolig..
Det er ingen nødvendighet på en vanlig bil... Har hatt det på bil før, g brukte det egentlig aldri.. Men om man står litt fast uten, og skrur på. Så kommer man seg som regel løs... Hjelper noe utrolig..
2006 VW Transporter TDI 4motion
Jepp, stemmer det med knakingen.mbruer wrote:Sperra du får på disse er ikke noe elektronisk eller sentersperre... Det er mekanisk lås av diffen bak som gjør at begge bakhjulene drar lik.. Da vil man alltid ha driv på 3 hjul.. Begge bak og ett forran.. Det "knasker" i sving fordi ytterhjulet går fortere enn det inne og dermed drar det med seg..
Men jeg er sikker på at alle hjulene trekker like mye.
Det må no være fra bak det knaker, for foran er jo diffen fortsatt åpen.
Hadde en gammel S4 med sperre bak, med fullt rattutslag så lugget det noe sykt ved igangsetting, på grus så skubbet det på hjul bak der.
Hadde en gammel S4 med sperre bak, med fullt rattutslag så lugget det noe sykt ved igangsetting, på grus så skubbet det på hjul bak der.
2006 - Audi RS4 mtm
Jaja. Det er jo uten tvil bak det knaker litt siden det er sperr bak. Når du svinger blir det jo automatisk slik at ene hjulet bak går fortere rundt.audibils4 wrote:Det må no være fra bak det knaker, for foran er jo diffen fortsatt åpen.
Men jeg er ganske sikker på at alle hjul trekker 50/50 da. Ikke at ene hjulet spinner.
Du kan være så sikker du vil... Det er haldex på midten, som justerer hvor mye den trekker bak. Ikke sperre, derfor trekker den ikke likt forran og bak. Forran er det åpen diff... Case closed..
Jeg testet 4motion'en skikkelig for noen dager siden. Fant meg en bakke, stoppet midt i og dumpet clutchen.
Bilen ble da stående og spinne på høyre foran og høyre bak, det var visst glattere på høyre side enn venstre side.
Når jeg gav mer gass, virket det som om antispinnen bremset hjulene på høyre side, for det begynte plutselig å trekke på venstre side også og så dro bilen opp bakken.
På ingen av testene mine ble turtallet så lavt at jeg ikke kom meg opp. Jeg kunne spinne på 1000rpm og gi jevnt gass opp til 4000rpm uten at ESP kvelte motoren.
Med ESP avslått oppførte bilen seg helt likt, og jeg konkluderte med at ESP-knappen ikke påvirker antispinn.
Jeg er faktisk tøff nok nå til å si at 4motion fungerer så bra, at det ikke er noe å tenke på.
Kommer du deg ikke frem med en T5 med 4motion, må du over i pickup-klasse og flere sperrer for å ta deg frem. Og da stopper det oftest i dekk..
Bilen ble da stående og spinne på høyre foran og høyre bak, det var visst glattere på høyre side enn venstre side.
Når jeg gav mer gass, virket det som om antispinnen bremset hjulene på høyre side, for det begynte plutselig å trekke på venstre side også og så dro bilen opp bakken.
På ingen av testene mine ble turtallet så lavt at jeg ikke kom meg opp. Jeg kunne spinne på 1000rpm og gi jevnt gass opp til 4000rpm uten at ESP kvelte motoren.
Med ESP avslått oppførte bilen seg helt likt, og jeg konkluderte med at ESP-knappen ikke påvirker antispinn.
Jeg er faktisk tøff nok nå til å si at 4motion fungerer så bra, at det ikke er noe å tenke på.
Kommer du deg ikke frem med en T5 med 4motion, må du over i pickup-klasse og flere sperrer for å ta deg frem. Og da stopper det oftest i dekk..
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Overhodet ikke i tvil. Jeg ville hatt sperre uansett. Biler uten ville jeg aldri vurdert, men man klarer seg nok helt fint uten i vanlig trafikk. Det er bare det at har man, så har man ennå en sjanse hvis man står fast.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Er det ikke slik at når man skrur av ESP at man fortsatt beholder EDS foran og bak (elektronisk diff brems) bare uten motor begrensing?
T5b beholder også ESP etc når mek sperre er inne.
Mener jeg har hørt at når man legger inn sperren på bakakslingen at man også låser haldex'en (låst senter diff effekt).
Kan noen bekrefte dette?
Har T5b 4mo med sperre på jobb men har ikke fått testet ut dette med haldex'en om den låses, den er vel uansett så raskt inne at det ikke er målbart?
Er det Gen 5 Haldex på T5b?
T5b beholder også ESP etc når mek sperre er inne.
Mener jeg har hørt at når man legger inn sperren på bakakslingen at man også låser haldex'en (låst senter diff effekt).
Kan noen bekrefte dette?
Har T5b 4mo med sperre på jobb men har ikke fått testet ut dette med haldex'en om den låses, den er vel uansett så raskt inne at det ikke er målbart?
Er det Gen 5 Haldex på T5b?
Hvis du finner en t5 du vil ha som ikke har sperre, så hadde je ikke droppa den bare pga det.. Hvis du MÅ ut å kjøre offroad så er ikke t5 bilen for deg uansett..
-
kodvaag
- -

- Car: 2009 Transporter 174 4-motion
- Phone: 48869416
4-motion spinner BITTELITT med forhjulene før haldexen kobler inn og bahjulene begynner å dra, med et rykk.
Da har du allerede begynte å spinne med forhjulene, og når haldexen kobler inn brått så rykker du bakhjulene løs og alt spinner.
T5 med opsjon "differensialsperre" så har du sperrediff bak - vel og bra.
Den andre tingen du har, som er vel så viktig, er muligheten til å låse haldexen FØR du kjører inn i det glatte området.
Da har du jevn fremdrift på BEGGE akslingene uten at forhjulene må spinne noen få cm først. og da er det mindre sjans at du setter deg fast.
Hadde jeg visst det jeg vet i dag - så hadde jeg kjøpt med sperre, pga at når sperra er innkoblet er haldexen lås, og du har fast 4wd. (opp til en viss hastighet, 50kmt?)
Jeg har satt meg fast flere ganger med min 4-motion.
Skyldes stort sett for liten bakkeklaring. (pga tung last)
Mandag får jeg 4 nye fjærer og dempere beregnet for 400 kg mer tilatt totalvekt enn bilen er registrert for, regner med at bakkeklaringsproblemet blir ok da.
Da har du allerede begynte å spinne med forhjulene, og når haldexen kobler inn brått så rykker du bakhjulene løs og alt spinner.
Den andre tingen du har, som er vel så viktig, er muligheten til å låse haldexen FØR du kjører inn i det glatte området.
Da har du jevn fremdrift på BEGGE akslingene uten at forhjulene må spinne noen få cm først. og da er det mindre sjans at du setter deg fast.
Hadde jeg visst det jeg vet i dag - så hadde jeg kjøpt med sperre, pga at når sperra er innkoblet er haldexen lås, og du har fast 4wd. (opp til en viss hastighet, 50kmt?)
Mandag får jeg 4 nye fjærer og dempere beregnet for 400 kg mer tilatt totalvekt enn bilen er registrert for, regner med at bakkeklaringsproblemet blir ok da.
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel
x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
98 E 290t Turbodiesel
Det var det jeg også trudde med låsing av haldex sammen med sperra på bakakslingen, og derfor som du sier at jeg også tvang igjennom 3,2t på transporter jeg har fast på jobb med option forsterkede dempere og stabstag og beskyttelses plate under motor/gir da det ferdes mye på anleggkodvaag wrote:4-motion spinner BITTELITT med forhjulene før haldexen kobler inn og bahjulene begynner å dra, med et rykk.
Sent from my LT25i using Tapatalk
Gen 2 på T5a, Gen 4 på T5b.Bassbone wrote:Er det Gen 5 Haldex på T5b?
-
kodvaag
- -

- Car: 2009 Transporter 174 4-motion
- Phone: 48869416
Sikker på at ikke skillet går et par år tidligere?labbetuss wrote:Gen 2 på T5a, Gen 4 på T5b.Bassbone wrote:Er det Gen 5 Haldex på T5b?
Jeg har knekt Haldex'en på min 2009 (reg desember 2008) Transporter 174 TDI 4M.
På verkstedet sa de at de som var nyere enn 2007
(altså ikke i skillet mellom T5a og -b)
hadde en type Haldex som koblet mellomaksel og bakaksel RASKERE sammen ved hjulspinn foran ford:
Ved hjulspinn på en eldre enn 2007 så måtte først den lille elektromotoren som driver oljepumpa inni haldex'en starte, så kom der oljetrykk, så først kunne Haldexen koble sammen.
På nyere enn 2007 så går denne elektromotoren hele tiden, og Haldexolja har styretrykk hele tiden, og trenger kun signalet for å koble inn.
Fordel: Kobler raskere inn, og bilen oppleves mer som en 4wd enn en Fwd med hjelp fra bakhjulene.
Ulempe: Elektromotoren/oljepumpe blir fortere utslitt, bruker strøm hele tiden
Var i hvert fall det mekanikeren sa på verkstedet når han bytta haldexen min...
Ny Haldex koster 25.000kr.
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
98 E 290t Turbodiesel
98 E 290t Turbodiesel
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Jeg har fått opplyst at det er generasjon to på min.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Har en 05-modell T5 4-motion, men må si jeg har litt vansker med å kjenne når/om bakhjulene slår inn. Mistenker egentlig at jeg ihvertfall enkelte ganger kun har drift på framhjulene når jeg spinner. Min første mistanke kom når vi kjørte over til vestlandet for en liten tid tilbake. Føltes som om det bare var forhjulene som spant uten hjelp å få fra bakhjulene i en rekke hårnålssvinger i forholdsvis bratt oppoverbakke og snøslapsete veidekke i nærheten av Røldal. Prøvde å skru av ESP`n innimellom for å se om det hjalp, men det var ingen forskjell annet enn at jeg måtte være mer forsiktig på gassen for å ikke kjøre turtallet helt til topps.
Det som var litt ergerlig var at det lå en bmw 318 D med ordinær bakhjulsdrift foran meg, som så ut til å ha en mye lettere oppgave å komme opp bakken enn det jeg hadde? Vet at bmw har avansert antispinnsystem, men likevel....Trodde uansett at selv om jeg hadde større og tyngre bil, så ville det jevnes ut med 4-motion og gode vinterdekk? På toppen av bakken begynte ESP lampa å lyse gult og lot seg ikke slå av, så et el annet må ha vært feil.
Ble faktisk skuffet og tenkte at hvis jeg hadde 4-motion opp de bakkene var det ikke akkurat mye å skryte av.
Prøvde derfor på en egnet veistrekning for noen dager siden å framprovosere at Haldexen skulle bidra med litt drag på bakhjula, og det lyktes jeg med. Kjente tydelig at det rykket til fra bakhjulene når jeg gasset på.
I dag derimot, føltes det nok en gang som om framhjulene måtte gjøre all jobben alene i snøen.
Er det noen som har opplevd at 4-motion ikke fungerer hele tiden? Kan det være en ABS-sensor el noe som ikke er helt ok?
Det som var litt ergerlig var at det lå en bmw 318 D med ordinær bakhjulsdrift foran meg, som så ut til å ha en mye lettere oppgave å komme opp bakken enn det jeg hadde? Vet at bmw har avansert antispinnsystem, men likevel....Trodde uansett at selv om jeg hadde større og tyngre bil, så ville det jevnes ut med 4-motion og gode vinterdekk? På toppen av bakken begynte ESP lampa å lyse gult og lot seg ikke slå av, så et el annet må ha vært feil.
Ble faktisk skuffet og tenkte at hvis jeg hadde 4-motion opp de bakkene var det ikke akkurat mye å skryte av.
Prøvde derfor på en egnet veistrekning for noen dager siden å framprovosere at Haldexen skulle bidra med litt drag på bakhjula, og det lyktes jeg med. Kjente tydelig at det rykket til fra bakhjulene når jeg gasset på.
I dag derimot, føltes det nok en gang som om framhjulene måtte gjøre all jobben alene i snøen.
Er det noen som har opplevd at 4-motion ikke fungerer hele tiden? Kan det være en ABS-sensor el noe som ikke er helt ok?
Har selv en 09 og er første bilen jeg har med 4 motion, har hatt 5-6 Audi Quattro'er før, alltid vært litt småskeptisk til haldex 4wd, men jeg må si at jeg er positivt overrasket jeg altså
bare så vidt at fremhjula mister grepet tar den i bak, lynkjappt !
Og jeg er vel ikke helt voksen enda (burde kanskje være det når man snart fyller 32)....for det går faktisk ann å leke seg mye med en buss med 4 motion, piruetter tar den også
med nye Michelin piggdekk står den på innmari godt.
Sent from my iPad using Tapatalk
Og jeg er vel ikke helt voksen enda (burde kanskje være det når man snart fyller 32)....for det går faktisk ann å leke seg mye med en buss med 4 motion, piruetter tar den også
Sent from my iPad using Tapatalk
*2009 VW Transporter 2,5 TDI 4 Motion
*1986 VW Golf GTI 16v Turbo
*1986 VW Golf GTI 16v Turbo
-
Funix
- Car: 2007 Transporter T5 lang 174 4-motion
Har samme problemet selv på en '06 T5, startet med at 4-motion fungerte i ny og ne, senere så startet esp lampen å lyse, slo av og på igjen tenningen så ble esp lampen borte. Nå lyser den så å si konstant og bakhjulene har ikke hjelpet til i hele vinter. Tvankgskjørte haldexpumpen så jeg vet at den fungerer, men mistenker da styreenheten. Har kjørt diagnose på bilen.ztigzan wrote: Er det noen som har opplevd at 4-motion ikke fungerer hele tiden? Kan det være en ABS-sensor el noe som ikke er helt ok?
Address 03: ABS Brakes Labels: 7H0-907-37x-ESP.LBL
Controller: 7H0 907 379 R
Component: ESP MK25E1 0104
Coding: 0000544
Shop #: WSC 02744
VCID: 44FBCF134783
1 Fault Found:
01324 - Control Module for All Wheel Drive (J492)
013 - Check DTC Memory
Address 22: AWD Labels: None
Controller: 7H0 907 554 F
Component: HALDEX 4Motion 2110
Coding: 0000001
Shop #: WSC 00000
VCID: 33199CCF122D
1 Faults Found:
01073 - Clutch Pressure System
002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Noen som har vært borti noe sånt?
Mvh