Kople ut airbag T5
Kople ut airbag T5
Tenker på å kople ut airbagen på passasjersiden på min 07 Caravelle.. Ser man får kjøpt motstander med 3 forskjellige str, noen som vet hvilken som er rett på disse bilene for å unngå at airbaglampa skal lyse?
-Terje-
-Terje-
-
AndersH
- -

- Car: 2016 T6 Transporter 150hk framhjulsdrift
Re: Sv: Kople ut airbag T5
Løsning har jeg ikke, derimot flere spørsmål.Later wrote:Tenker på å kople ut airbagen på passasjersiden på min 07 Caravelle.. Ser man får kjøpt motstander med 3 forskjellige str, noen som vet hvilken som er rett på disse bilene for å unngå at airbaglampa skal lyse?
-Terje-
Av og til har jeg barnebarn i bakovervendt stol med meg, men som regel er det bare voksne folk i bilen.
Jeg kunne tenke meg å kunne koble ut airbag, men vil i så fall ha en bryter.
Finnes det en tegning / instruksjoner noe sted?
Anders
www.kvenna.net
www.kvenna.net
Re: Kople ut airbag T5
Jeg ville sagt hold fingrene unna og om du skal ha barnebarna foran så få autorisert verksted til å koble ut airbagen permanent (om de ikke kan ettermontere bryter).
Dersom du mot formodning _ikke_ skulle få en DIY utkobling rett - noe du kun får verifisert ved å kræsje - så vil konsekvensen for et barn i bakovervendt barnestol være fatale.
Men om uhellet er ute og du har en voksen passasjer så er det ikke gitt at utfallet blir like katastrofalt om airbagen er permanent utkoblet.
Dersom du mot formodning _ikke_ skulle få en DIY utkobling rett - noe du kun får verifisert ved å kræsje - så vil konsekvensen for et barn i bakovervendt barnestol være fatale.
Men om uhellet er ute og du har en voksen passasjer så er det ikke gitt at utfallet blir like katastrofalt om airbagen er permanent utkoblet.
Er ikke noe problem å kople ut airbagen permanent.. Vil ha lyset i instrumentpanelet bort...
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Går du på Møller, får du rett sett til din bil. Husk at dette skal utføres av autorisert personell, bilen merkes, samt biltilsynet skal varsles og føre inn i vognkort. Noe mer da? Huser ikke.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Forsikringsselskapet og ikke minst kona og kompisene når de sitter på bør vel informeres.Der Postmeister wrote:Går du på Møller, får du rett sett til din bil. Husk at dette skal utføres av autorisert personell, bilen merkes, samt biltilsynet skal varsles og føre inn i vognkort. Noe mer da? Huser ikke.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Er det ikke krav til et klistremerke på airbag-en om at den er utkoblet? Det ble i hvertfall satt på den gangen jeg kjørte Tottoyo Avensis. Et grellt merke med skarpe farger...
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
-
Der Postmeister
- -

"Bilen merkes" skulle dekke det.
Følger med noe i pakka mener jeg huske. Fanken,det 6 år sia jeg gjorde slikt sist. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Stein Larsen
-
Der Postmeister
- -

Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
På T5 tror jeg kanskje ikke det skal brukes motstand. Airbagen skal nok kobles fysisk fra og kodes ut i styreenheten.
Jeg støtter de synspunktene som kommer opp tidligere i denne tråden. Dette er en jobb for merkeverksted. Dette skal utføres etter fabrikkens anvisninger, og meldes inn til biltilsynet og importør. Hvis det oppstår personskade som følge av dette, så risikerer du en heftig regress fra forsikringsselskapet. Enten om det skjer som følge av at airbagen likevel løser ut når det f.eks. sitter et barn i et barnesete der. Eller at den ikke løser ut når du har en voksen passasjer. Hvis utkoblingen da ikke er merket i kupeen på forskriftsmessig måte, og biltilsynet ikke er varslet om utkoblingen, så kan du nok risikere trøbbel med både myndigheter og forsikringsselskap.
Ettermontering av nøkkelbryter og kontrollampe, tilsvarende det som kunne leveres fra fabrik, bør være kurant å få gjort. Jeg tror ikke det skal være nødvendig å bytte airbagstyreenheten for å gjøre dette, men det er mulig den må kodes om.
Jeg støtter de synspunktene som kommer opp tidligere i denne tråden. Dette er en jobb for merkeverksted. Dette skal utføres etter fabrikkens anvisninger, og meldes inn til biltilsynet og importør. Hvis det oppstår personskade som følge av dette, så risikerer du en heftig regress fra forsikringsselskapet. Enten om det skjer som følge av at airbagen likevel løser ut når det f.eks. sitter et barn i et barnesete der. Eller at den ikke løser ut når du har en voksen passasjer. Hvis utkoblingen da ikke er merket i kupeen på forskriftsmessig måte, og biltilsynet ikke er varslet om utkoblingen, så kan du nok risikere trøbbel med både myndigheter og forsikringsselskap.
Ettermontering av nøkkelbryter og kontrollampe, tilsvarende det som kunne leveres fra fabrik, bør være kurant å få gjort. Jeg tror ikke det skal være nødvendig å bytte airbagstyreenheten for å gjøre dette, men det er mulig den må kodes om.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
AndersH
- -

Oi oi. Her ble jeg visst avslørt 
Jeg må ikke nødvendigvis gjøre det sjøl. Jeg var vel mer ute etter om det lar seg gjøre. Jeg vil helst ha nøkkelbryter, vil ikke koble ut permanent hvis det kan unngås. Jeg får høre med Ljosland hva de skal ha for det.
Jeg må ikke nødvendigvis gjøre det sjøl. Jeg var vel mer ute etter om det lar seg gjøre. Jeg vil helst ha nøkkelbryter, vil ikke koble ut permanent hvis det kan unngås. Jeg får høre med Ljosland hva de skal ha for det.
Anders
www.kvenna.net
www.kvenna.net
-
Transformer1.9TDI
- -

- Car: T5 2008 1.9TDI
- Phone: 91793674
Møller har gjort dette på min T5. Klistremerke på dashen hvor det står "Airbag ute av funksjon" Lekkert
dette måtte "søkes" om og dokumentasjon skal ligge i bilen. Koster 1500,-
-
AndersH
- -

Jeg var hos Ljosland i går (Kongsbergs Møllervariant). De sa det samme, 1500kr for å koble ut airbagen inkl papirarbeid (melding til biltilsynet). Men å sette inn nøkkelbryter hadde de aldri gjort. De ga meg ingen fast pris på det, men mente det ville bli mange tusen da de antok at styreenheten måtte byttes ut.Transformer1.9TDI wrote:Møller har gjort dette på min T5. Klistremerke på dashen hvor det står "Airbag ute av funksjon" Lekkertdette måtte "søkes" om og dokumentasjon skal ligge i bilen. Koster 1500,-
Er det noen her som har fått ettermontert nøkkelbryter og faktisk vet hva det koster?
Anders
www.kvenna.net
www.kvenna.net
Hva er poenget med klistermerke på dash? Blir det tryggere da?
-
Der Postmeister
- -

Nei, men passasjerene veit at den er utkobla. Og man skal kunne teoretisk kjøre trygt med barnesete montert
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Jeg forstår poenget med å koble den ut, (mtp barn og barnesete).
Jeg forstår ikke hvorfor man skal ha et svart hvitt og gult klistremerke der...
Jeg forstår ikke hvorfor man skal ha et svart hvitt og gult klistremerke der...
-
Der Postmeister
- -

Det er en del av pakka da...men om du ikke vil ha det der er vel strengt tatt opp til deg sjøl. kanke tenke meg at du blir bura for ikke ha det. i alle fall så lenge du ikke farter USA rundt...fiser du i feil retning der, er jo hælvete laus...
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
AndersH
- -

Re: Sv: Kople ut airbag T5
Nå har jeg fått et endelig svar fra Ljosland. De sier at en slik ombygging ikke er mulig. Så da så.AndersH wrote: Er det noen her som har fått ettermontert nøkkelbryter og faktisk vet hva det koster?
Da blir det vel forovervendt barnesete for barnebarna, da. Eller er det noen som har andre, kreative forslag?
Anders
www.kvenna.net
www.kvenna.net
Kan et "mekaniker-hode" bare fortelle hvordan det skal gjøres? Nå skal jeg frakte ungen i 2005, T5, og ønsker bare dra ut sikringen, eventuelt fysisk hard dra ut koblingen på airbagen på passasjer siden. Finner jeg videoen på youtube ville jeg gått ut å gjort det med ungen på armen. Etter jeg har koblet ut batteriet selvsagt. // om det blinker og ikke står i vognkortet er underliggende, så lenge ungen min er ekstra trygg i 5 kilometer. (Jeg har diagnoseverktøy til vag til å koble ut blinkene lamper osv.)
-
Der Postmeister
- -

At ingen forteller deg og at det ikke ligger på youtube (litt overraskende det faktisk) tilsier vel at du bør sette dette på verksted og ikke fikle sjøl. Du må inn med diagnose og finner du det ikke i din nevnte diagnose, så sier det og det samme.
Og nei, de fleste her inne inkl meg er ikke ansatt hos VW, men bruker vår egen fritid til å hjelpe andre så ikkenoe surmuling takk.
Og nei, de fleste her inne inkl meg er ikke ansatt hos VW, men bruker vår egen fritid til å hjelpe andre så ikkenoe surmuling takk.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
thomas_rs4
- Car: T5 2.5
På gamle audi'n min, så koblet jeg på en motstand med riktig ohm motstand istedet for som selve airbaggen, leste så av airbag feilen og lampa ble borte. Hva som er riktig motstand på T5 vet jeg ikke, men finner du ut det så har du en løsning.
Er vel bare å ohme baggen det?
Evt om du ikke bryr deg om lampa, så åpner du dash og drar ut kontakten. Kan jo ringe til biltilsyn, og hvertfall forsikringsselskap selv...
Evt om du ikke bryr deg om lampa, så åpner du dash og drar ut kontakten. Kan jo ringe til biltilsyn, og hvertfall forsikringsselskap selv...
NEI!Renax wrote:Er vel bare å ohme baggen det?
Et ohmmeter kjører strøm inn i kretsen. Dårlig plan med en airbag.
Det skal jeg prøve senere idag, melder tilbake om resultatet:-)labbetuss wrote:NEI!Renax wrote:Er vel bare å ohme baggen det?
Et ohmmeter kjører strøm inn i kretsen. Dårlig plan med en airbag.
Reddhare:-P