Ønsker ny motor i T3

Type 2 T1,T2,T3,T4 og T5
Post Reply
stiankarlsen
Car: Joker 1 - 1989
Phone: 41454851

Ønsker ny motor i T3

Post by stiankarlsen »

Hei alle sammen!

For et par uker siden fikk jeg motorstopp på vei fra gardemoen til gol, jeg kom ikke særlig langt før bilen stoppet. Viftereim og dynamo røk og toppen fikk gjennomgå. Han som eier verkstedet hadde levert den til en han kjente som kunne mye om disse motorene og han mente jeg burde skaffe meg ny motor. Bilen står nå på gardermoen bilservice mens jeg er i gol, så jeg får ikke gjort så mye.

Da starter letingen etter ny motor, kanskje noen av dere har noen liggende eller vil hjelpe meg å finne? Jeg er ikke så flink når det kommer til mekking av bil så all hjelp blir veldig godt motatt. Hvis noen i nærområdet kanskje vil hjelpe meg å sette inn ny motor istedenfor at verkstedet gjør det, setter jeg utrolig stor pris på det også, betaler selvfølgelig for dette! Da kommer jeg også og hjelper til med det jeg kan. Evt om noen av dere har tips til andre måter å fikse dette på.

Bilen er en T3 caravelle joker 1 fra 1989 med 1,6td. Verkstedet har tidligere kjøpt inn ny dynamo og viftereim for å få den til å funke, men det gikk jo ikke. Da får jeg uansett ny dynamo og viftereim på den evt nye motoren.

Det er en bil jeg har blitt veldig glad i og vil gjerne få den tilbake på veien.

- Stian
Alf Torp
-
-
Car: 86/91 T3 JX/AAZ
Phone: 40-62-70-60

Re: HJELP! Trenger ny motor

Post by Alf Torp »

Hei Stian,

det var ille. Vil anbefale at du forsøker å få tak i en motor fra en diesel Golf, Passat eller liknende rundt 92-94. 1.9 TDK motoren (motorkode AAZ) er den som er lettest å transplantere. Du må ha bunnpanne, svinghjul, clutchdeksel, motorfester, eksosmanifold, turbo, innsug, dieselpumpe og rør fra 1.6 TD motoren så IKKE KAST DEN før du har den nye operativ. Det enkleste er kanskje å kjøpe en egnet delebil å plukke motoren ut av.

Alternativet er å gå for en TDI, men da er konverteringsjobben større. Narle her på forumet kan alt om dette og han er ikke så himla langt unna heller, på Raufoss! :)

Lykke til!
Mvh,
Alf

- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 87 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle Syncro 1.6TD Trufa Halvcamper
- 90 T3 Doka Syncro 2.1 MV
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
- 81 Yamaha Tr1
- 99 Yamaha Vmax
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Re: HJELP! Trenger ny motor

Post by Renax »

Om verkstedet nylig har byttet dynamo og reim, og den reima var skyld i havariet, så tror jeg jeg hadde prøvd å fått verkstedet til å dekke hvertfall noe. Å bytte dynamo er ikke akkurat en spesialistjobb!
Post Reply