Tilkobling av Tåkelys
-
solrikioo
- -

- Car: Skoda Octavia 2014
Tilkobling av Tåkelys
Heisann. Jeg har kjøpt meg et sett med tåkelys på biltema, og lurte på hvordan jeg burde koble det for å fa de til å funke på best måte.
Jeg har lyst til å bruke den tåkelys-kontakten som sitter i bilen. Men jeg finner ikke ut hvor ledingene fører. Noen som kan hjelpe?
EDIT:
det er snakk om foran. Jeg har gammel fanger, uten noen slags for for fester eller noe. Det skal jeg mekke til seinere i dag, men gidder ikke gjøre det før ledningene i orden.
Brytern som sitter i bilen har to hakk. I boka står det at på første hakk skal det lyse foran, og på andre hakk foran og bak.
Jeg tenkkte siden det sitter riktig bryter i bilen kunne det jo hende at ledningene lå der.
Det går 5 ledninger fra brytern, og videre inn i dæshen, men de finner jeg ikke igjen...
Jeg har lyst til å bruke den tåkelys-kontakten som sitter i bilen. Men jeg finner ikke ut hvor ledingene fører. Noen som kan hjelpe?
EDIT:
det er snakk om foran. Jeg har gammel fanger, uten noen slags for for fester eller noe. Det skal jeg mekke til seinere i dag, men gidder ikke gjøre det før ledningene i orden.
Brytern som sitter i bilen har to hakk. I boka står det at på første hakk skal det lyse foran, og på andre hakk foran og bak.
Jeg tenkkte siden det sitter riktig bryter i bilen kunne det jo hende at ledningene lå der.
Det går 5 ledninger fra brytern, og videre inn i dæshen, men de finner jeg ikke igjen...
Last edited by solrikioo on 13 Oct 2005, 11:45, edited 2 times in total.
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Tåkebaklys
Hm, trodde det var sånt bakpå din ?
Det er jo ett lys der, vel ? Paralellkoble på den lampa du har (eller var det seriekobling, tro ?) så skulle vel detta gå greit ? Husk å montere sikringer, da !
mvh,
Yngve S
---
EDIT : Det sa du ingenting om, din snik
Det er jo ett lys der, vel ? Paralellkoble på den lampa du har (eller var det seriekobling, tro ?) så skulle vel detta gå greit ? Husk å montere sikringer, da !
mvh,
Yngve S
---
EDIT : Det sa du ingenting om, din snik
Last edited by Rudeboy on 14 Oct 2005, 08:41, edited 1 time in total.
-
Syncronaut
- -

Nebelscheinwerfer
Her er også en kabel ferdig på ebay: (liten søt link)
http://translate.google.com/translate?s ... dZViewItem
Her er også en kabel ferdig på ebay: (liten søt link)
http://translate.google.com/translate?s ... dZViewItem
Men er det ikke best å legge opp et relé rett i nærheten av både lys og batteri, og bare hente styrestrømmen fra bryteren på dashbordet? Da trenger du ikke finne igjen ledningen andre steder enn ved bryteren, og du kan kjøre på med så kraftig ledning du bare vil til å forsyne lyset. Da er du i alle fall sikker på å unngå unødig spenningsfall.
-
solrikioo
- -

Det er vel det jeg har tenkt til tror jeg.StaaleB wrote:Men er det ikke best å legge opp et relé rett i nærheten av både lys og batteri, og bare hente styrestrømmen fra bryteren på dashbordet? Da trenger du ikke finne igjen ledningen andre steder enn ved bryteren, og du kan kjøre på med så kraftig ledning du bare vil til å forsyne lyset. Da er du i alle fall sikker på å unngå unødig spenningsfall.
Jeg har 2 lys, rele, ledniger og klemmer.
veit du hvordan farger jeg skal hente strømmen ifra på den brytern som sitter i dashbordet?
Det må du nesten prøve ut med en prøvelampe på de ulike ledningene og teste med tåkelysbryteren i av og på stilling, så finner du ut hvilken ledning som gir riktig signal. Det beste er en prøvelampe med klemme i den ene enden (fest til karrosseriet/godset) og med en spiss i den andre enden, som du kan stikke inn i de ulike ledningene. Når du finner den som gir strøm med bryteren på og ikke strøm med bryteren av så er det vel bare å klipse seg innpå med en såkalt strømtyv og trekke fram til begge releene. Hovedforsyningen til releene er det best å ta rett fra batteriet.
-
Syncronaut
- -

Ja, iflg koplingsskjemaet jeg sendte deg skal du kople lyktene til den gule og hvite kabelen som kommer ut fra klemme 13 på tåkelysbryteren din.
Hvis du studerer skjemaet litt nøyere og merker deg alle steder hvor det står "Nebelscheinwerfer", bør du kunne få det hele sammen. Relé-plasseringen kan du også se ut fra skjemaet, og dersom du har et relé med samme "retning" på flatstifttilkoplingene som det originale, kan du montere dette på "originalplassen"...
Hvis du studerer skjemaet litt nøyere og merker deg alle steder hvor det står "Nebelscheinwerfer", bør du kunne få det hele sammen. Relé-plasseringen kan du også se ut fra skjemaet, og dersom du har et relé med samme "retning" på flatstifttilkoplingene som det originale, kan du montere dette på "originalplassen"...
Gorm
-
Syncronaut
- -

-
solrikioo
- -

Tusen takk for info. Skal se på dette i morra tidlig.Syncronaut wrote:Ja, iflg koplingsskjemaet jeg sendte deg skal du kople lyktene til den gule og hvite kabelen som kommer ut fra klemme 13 på tåkelysbryteren din.
EDIT:
Hvis jeg kobler det på original plassen, trenger jeg vel ikke å strekke ledinger enn annet til lysene da?
-
solrikioo
- -

La det ut her jeg:lethol wrote:Kunne noen ha send dette koplingsskjemaet på mail til meg også?
http://www.solrikioo.net/Kobling_transporter_0196.pdf
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
denne linken funker jo ikke lengersolrikioo wrote:La det ut her jeg:lethol wrote:Kunne noen ha send dette koplingsskjemaet på mail til meg også?
http://www.solrikioo.net/Kobling_transporter_0196.pdf
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
-
Rapidspeed
- -

-
Rapidspeed
- -

har sendt det til degVWegard wrote:Kan noen være så snill å sende meg dette skjemaet?![]()
Jeg monterte tåkelys i hui og hast før ferien i fjor og har i dag to brytere i dashbordet i dag.
Det hadde sett ryddigere ut uten den ekstra jeg monterte.
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Rapidspeed
- -