Treg lås i hevetak på VW T4 California 2003

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Caravankiter
Car: T5 2006 California 2.5tdi 174hk

Treg lås i hevetak på VW T4 California 2003

Post by Caravankiter »

Kjøpte for litt siden en VW T4 California Coach 2.5 Tdi (2003). Opplever nå at taklåsen i hevetaket er urolig treg å gå i lås. Må legge hele vekta på håndtaket, og det er ikke bestandig det går da heller. Har søkt overalt på nett etter en ny del, men uten hell. Selve braketten i taket med låsepinne/fjær har delenummer 191 823 507. Når jeg søker på dette med feks. "roof lock westfalia", havner jeg jeg bare på del til golf, Jetta osv med "191 823 507 OEM Upper Hood Latch". Denne delen er nesten helt lik, men selve pinnen er litt forskjellig hos meg. Det er låsepinnen som virker slitt hos meg.

Har noen tips på dette, og hvor jeg eventuelt kan få tak i ny taklås? Det virker som om låseenheten, dvs. den låsepinnen skal gå i lås i, fungerer som den skal.

Takknemlig for alle tips og råd! :-)

[img][IMG]http://i1291.photobucket.com/albums/b559/Ballfrid/LockT4_zpsavgbf6es.jpg[/img][/img]
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Treg lås i hevetak på VW T4 California 2003

Post by Rudeboy »

-Det er ikke sikkert du trenger en ny slik låsepinne.

Den pinnen er gjenget i bunn, dvs ned mot plata bolten er skrudd fast i. Og på de gjengene står det en mutter. Du kan løsne litt på mutteren, og øke lengden på låsebolten slik at du gir taklåsen litt mer å gå på, på denne låsepinnen.

Jeg ville først prøvd meg fram med forskjellig lengde - ei omdreining, to omdreininger, tre omdreininger og så sikret mutteren på låsebolten og sett hvilken lengde på låsebolten som gir merkbar effekt her.

Når det er nevnt har jeg opplevd i "120km/t" på autobahn at låsebolten skrur seg ut i fart og jeg kan love det jeg fikk noe å tenke på. Da var jeg ikke klar over at den gikk an å skru ut så jeg slang opp neven og holdt i håndtaket mens jeg febrilsk forsøkte overbevise GPSen om å finne nærmeste VW-forhandler :D

Det var dagen jeg lærte at den låsebolten kan man bestemme lengden på :wink:
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Nå fikk jeg et bilde på netthinna av en vrengt T4 med en dinglende Yngve som et slips i kuling bak. :mrgreen: :lol:
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg er overbevist om at det bildet også var meg i hu, da jeg rattet sørover på vei til Bullidays 2012 :lol:

Heldigvis har de tyske ingeniører en dobbeltlås-funksjon og selv om låsenivå nr. 2 er der hvor man løsner taket slik at man kan vippe det opp, så holdt det helt til Volkswagen ikke så himla langt unna Altes Lager.
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

legger alt som ligger under taket" litt bedre til" so for du lukket denne enkelt .
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
multimike
Car: t4 2002
Phone: 48958455

Post by multimike »

Hei

Ny her, men gammel leser av forum.
Har en T4 multivan som camper med Westfalia hevetak. På motorveien i Sverige opplevde jeg i Pinsen, at "harpun" låsebolten til westfalia hevetaket rett og slett var knekt! Det er sikkert de mange millioner små vibrasjoner på de 200.000 km som har forårsaket et tretthetsbrudd. I 110 km holdt bare sikkerhets spaken og det ganske løst! Kommer det først farts vind under taket i ++ 100 km fyker det rett av og bort i bak om kjørende bil / Trailer.
Så det var inn på første avkjøring og finne et bra stykke tau og binde stramt mellom håndtaket og sikkerhetssele beslaget ved passasjersetet. Det holder bra så lenge håndtaket blir sittende i taket.

Men det hat vært umulig å google denne låsebolte som reservedel. Det er vel usikkert om VW møller har den inne? Og så koster den sikkert masse. Må jo bore stumpen ut (har verktøy til det) og erstatte med ny bolt. Noen bra innspill her til å finne reservedelen?
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Du har helt rett i at om taket går helt opp i 100, så mister du det.

Du er helt sikker på at låsebolten ikke bare har skrudd seg ut pga vibrasjoner, men at den er brukket ? Ny burde forhandlernettverket kunne stille med men kjenner jeg lusa på gangen gjør de neppe det. Da blir det å finne mail/telefonnummer til Westfalia i Tyskland og høre om statusen på reservedelslageret deres er for tiden.
multimike

Post by multimike »

Hei

Det er helt sikkert et tretthetsbrudd rett, heldigvis rett under kontramuttern, så når den er skrudd ut får jeg sikkert tak med en tang og kan ta stumpen ut uten å bore og bruke preste***.

Jeg var hos VW-møller og etterspørre reservedelen. De var faktisk svært servise vennlige og tok det som en sport å søke både i reservedels katalogen og på Internett. Bolten er ikke reservedel alene, men hele låsen. MEN den er utgått i 2014.
Jeg prøver å maile til Westfalia.
Får jeg ikke napp der, finner jeg en vanlig 8 mm vognbolt, kapper og får sveist "harpun" spissen på. Alternativ er å dreie en ny bolt, men jeg har ikke tilgang på dreiebenk - eller kjenner en person som driver med sådan.

Multimike
multimike

Post by multimike »

Hei

Jeg har kjørt rundt med tau fra håndtaket i westfalia taket ned til det midtre selefeste på passasjersiden for å holde takt på plass ut over sikkerhets spaken.

Da reservedel ikke kan skaffes er problemet nå løst permanent ved å kjøpe en 8 mm vognbolt til 13 kr. Hodet på bolten er slipt ned til låseboltens størrelse og samtidig "spisset" noe til. Firkanten under bolthodet er slipt bort og gjenget skåret litt lenger for å få plass til kontramuttern samt kappet 10 mm av boltens lengde.

Bolthodet er selvfølgelig mer flatt enn den pilformede originale låsebolt, så det er ikke tilrådelig å "slamme" taket ned, men gjøre det forsiktig samtidig med at man åpner låsespaken. Uansett skal man passe litt på at teltstoffet ikke henger uten for.
Jeg skal justere deb ny bolt til "stramt" for minst mulig vibrasjon og så kontrollere den regelmessig.
Det er faktisk litt viktig sikkerhetsmessig å sjekke tross sikkerhets spaken. Uten den var det gått helt gærnt.

Men tilsynelatende en bra reparasjon for 13 kr.!
erlingjo
-
-
Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
Phone: 950 59597

Post by erlingjo »

Har man tilgang til dereibenk hadde man kunne kreere en helt lik bolt.

Jeg dreiet en del til lasteventilen til bremsene bak..Fullt mulig å dreie ting også i plast..

erlingjo
Post Reply