Jeg har en transporter 05 AXD som har hatt ujevn gange. Jeg renset dieselsystemet med et middel fra DAF som heter FX8 og det var som å få ny bil. Jeg tok ikke bilde av dette men jeg gjorde det også på en Chevrolet Duramax jeg har. På denne bilen har jeg et Edge chip som også leser av injector balanse.
Tur og retur kobles fra og puttes i kanna med FX8. Bilen skal så gå på ca 2000omdr i 30 min.
Grunnen til at dette middelet er å få er at det blir et belegg i diesel system og dyser fra biodieselen som er blandet inn i all diesel som selges i Norge.
Dette virker sikkert ikke på alle feil men jeg er veldig fornøyd.
Bilde 1 viser balansen før og bilde 2 etter. Spesielt dyse 4 som var utenfor verdi forandret seg veldig. Godkjent verdi +-3.0
Det jeg har brukt kommer fra DAF og kan kjøpes der. Jeg er ikke sikker på prisen. Middelet er produsert av Tunap http://www.tunap.no Det er mulig man kan kjøpe det fra dem I mindre forpakning som passer til små motorer.
Diesel som er produsert etter EN590 inneholder opp til 7% biodiesel og dette gir avleringer I dyser og resten av dieselsystemet. Spessielt hvis biodieselen er laget av animalsk fett. Jeg tror dette er et problem som vi vil se mye til I fremtiden.
En full tank avgiftsfri diesel innimellom, den har ikke biodritt i seg:-)
Melde fra til tollvesenet at du fylte x liter "feil", så får du regning på avgiften:-)
Kjenner flere som kun kjører "grønt" som de sier, det blir som ny bil sier de... min blir nok ikke som ny likavæl, går det samme enten jeg fyller grønt, svart eller pissegult, denne pomfrittsuppa funker og bra, og ikke minst 30% bensin.
Men på disse kresne pumpedysene, så er reint og riktig drivstoff avgjørende, og da er det best å kjøre grønt:-)
Han som kom på å blande inn biodiesel i de rene varer har driti på draget, enden på visa er biler som yter dårlig og mye mer utskiftning av deler og kjøping av dyserens-produkter, samt blokking av egr, noe som også gir høyere utslipp, men må gjøres pga biodiesel.
Åssen er det med disse superdieslene? (Shell Vpower osv) ring og spørr om biodieselinnhold! Kansje er det redningen.