Vannlekkasje fra tak T4 California

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Bhagavan
Car: 2001 T4 California 2,5 TDI

Vannlekkasje fra tak T4 California

Post by Bhagavan »

Hei,

Jeg har hatt en T3 i mange år, og vært utrolig fornøyd. Beste bilen i verden. Ifjor investerte jeg i en 2000 modell T4 california for noen lengre kjøreturer, mer kjørekomfort og høyere hastigheter på europeiske veier. Fant en rimelig strøken en, og har vært rimelig fornøyd. Men, jeg har hatt et problem siden start, og begynner å bli gal nå.

Det lekker vann fra taket. Etter en del utbedringer har det blitt bedre, men det er ikke tett. Nå lekker det riktignok fra et sted helt bakerst på bilen. Er det noen som har erfaring med dette? Bakluke eller toppen? Begge deler kanskje...
Alle innspill er velkomne...

takker :)
hypomac
-
-
Phone: Niellveførtifire315

Re: Vannlekkasje fra tak T4 California

Post by hypomac »

Dersom det lekker i kabelgjennomføringsgummien til ledningsnettet til bakluka vil dette tilslutt havne i teppet bakest,muligens og i taket.
Annen synder kan være takmontert bremselys.
Ved lekasje i baklykter eller dørpakning blir og teppe ofte vått og det kan være trøbblte å lokalisere kvar vatnet kjem inn.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Nå er California upløyd mark for min del, men på fruens Caravelle fant vi brått at sideruta bakerst på høyre side hadde løsna fra bilen. Med selvsagt påfølgende vannlekkasje. Ellers er jo rusthøl i gølvet foran høyre baklykt også et tema. Derimot antar jeg campere blir såpass mindre brukt at det ikke er noe stort tema den siste der.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
california
-
-

Post by california »

No har eg ikkje hatt lekkasje på min, men hva med boltene i taket? Da vil det jo lekke rett inn... bare en tanke.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Bhagavan
Car: 2001 T4 California 2,5 TDI

Post by Bhagavan »

Heisann, takk for mange gode tips.

Boltene i taket.
Jeg tror ikke det er disse. Det er aldri vått på henglsene, og det er ikke noe antydning til at det skal komme derfra.

Gulvet foran.
Største problemet mitt (eneste) er at det lekker vann inn i det bakre skapet, både det vertikale og de horisontale over senga. Dette kommer neppe fra fotbrønnen foran :)

Det er en pakning mellom kanalen i taket og listene som holder teltet på plass. Rundt denne pakningen og langs kanalen på taket (inni teltet) blir det stadig vått. Jeg har funnet min primære mistenkte. Er det noen andre som har hatt lekkasje herfra?
Hva med bakluka og pakningen rundt den? Jeg må teste akkurat det med en hageslange tenker jeg...

takker for tips, gir tilbakemelding når jeg har funnet synderen.
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

sjekk Baklukens Pakkninger .
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Post Reply