1.9 tdi

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
torino76
Car: T3 syncro
Phone: 40623660

1.9 tdi

Post by torino76 »

Noen som har prøvd å få dette godkjent?
OddN
-
-

Re: 1.9 tdi

Post by OddN »

Jeg regner med at de fleste tenker som så at en firesylindret VW turbodiesel ser ut som en hvilken som helst annen VW turbodiesel, og gambler på at det ikke blir lagt merke til på PKK...

Men det er ingenting som skulle tilsi at det ikke kan godkjennes. Problemet her er dokumentasjon. Og det er akkurat det ordet Biltilsynet drar frem når de selv er i tvil om saker og ting kan godkjennes.

Og fra VW er det dessverre lite hjelp å få, de dokumenterer bare det de i sin tid leverte. Men litt burde de kunne hjelpe til her og. De springende punktene her er vekt og effekt.

En 1,9 TDI er ikke vesentlig tyngre enn en 1,6 td og det bør kunne dokumenteres. Enten fra VW, eller rett og slett ved at biltilsynet selv veier bilen når den er ferdig.

Når det gjelder effekt, så finnes det jo mange TDI'er å velge imellom, men om man holder seg til de som har 110 eller færre hester, så bør det kunne dokumenteres at bilen, hvis den opprinnelig var en 1,6 td, har identiske bremser som en 112 hesters bensiner, og dermed uten videre tåler den effekten. Hvis bilen derimot opprinnelig var en 112i er det altså mer snakk om endring av drivstoffkode, du går da faktisk ned både i effekt og slagvolum i forhold til originalt.

Så med litt papirarbeid i forkant, og en saklig og fornuftig fremlegging hos biltilsynet, ser jeg ikke noen grunn til at dette skulle være uoverkommelig.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Jeg prøvde engang å sende mail til typegodkjenning @møller, men etter noen mailer fram og tilbake, med lang svartid ble det klart gitt meg beskjed: De har ingen dokumetasjon på at en slik bil har noensinne rullet fra fabrikk med mer enn 50hk sugediesel.
(Nei, jeg tuller ikke. Pratet etterpå med biltilsynet og kontrolløren der bare himlet med øynene og sa det var slik innimellom)

Vi hadde og en dialog på at om det ble påpekt på PKK eller noe annet, så skulle vi klare å løse det bare med noen gamle reklameskriv og utskrift av delekatalogen under bremser, hvor det er ganske klart små forsjeller.
Men enn så lenge EU kontrolløren bare påpekte at "denne jekk jækla godt t 1.6 sugediesel å ver" og forsikringa var fornøgde med å få vite hvor mange hester som var nå. (I sine dokumenter kunne de ikke finne hva den hadde orginalt engang) så var det iorden, og jeg brukte ikke flere kalorier på det.

Men start med en mail til typegodkjenning@møller.no med ditt regnr og etterspør dokumentasjon om ombygging til 112i. Kansje de har ryddet på skrivebordet sitt og funnet dokumentene som ikke eksisterte nå jeg prøvde.

Om det går skeis med møller og du likevel vil prøve, så har jeg noen gamle broskyrer og slikt med reklame for nevnte 112i, som kansje kan hjelpe i en god dialog med biltilsynet.

Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
OddN
-
-

Post by OddN »

Husker jeg og hadde en dialog med Møller i sin tid, og fikk forklart at problemet de har er at de er avhengige av oversatt dokumentasjon fra VW i Tyskland, og at det er lite av den dokumentasjonen etter ca midten av 80 tallet som er oversatt til norsk. Så det er ikke usannsynlig at man må etterspørre denne dokumentasjonen direkte fra VW i Tyskland. Jeg fikk den gang da oppgitt mailadressen: nutzfahrzeuge@volkswagen.de . Og så får man håpe at den man kontakter på biltilsynet kan tysk godt nok til å godta tyske papirer...

Ellers så er brosjyrer og utskrifter fra delekataloger også kjekt å ha med.
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Jeg kommer rett fra PKK nå og kontroløren, som jeg har brukt i flere år, fortalte at det nå er et punkt på kontrollskjemaet at motoren stemmer med det som er oppgitt i vognkortet.
torino76
Car: T3 syncro
Phone: 40623660

Post by torino76 »

Hehe! Det skal bli interessant for jeg har tenkt å prøve:) den motoren jeg har kommer i 2 varianter 90/110 hk. Jeg har 110. Ikke noe problem å trimme den ned. Papirene på opphavet av motoren har jeg. Men jeg tenker. Det eneste dem kan henge seg på vil jo i så fall ver katalysator. Og bremser. Men disse bremsene er ikke dem samme på 112 bensin å 1.6 dieselen?
OddN
-
-

Post by OddN »

Hvis dette er syncroen så er bremsene identiske på jx og dj. Og Det burde en utskrift av delekatalogen til VAG kunne bekrefte.

Tidlige 2wd biler har andre bremser, men det er en annen sak...

Og katalysator skal ikke være noe å henge seg opp i. Avgasskravene som må oppfylles er de som gjaldt da bilen var ny, og Jx'en hadde ikke katalysator. Regner med du tenker å bruke eksosanlegget fra jx'en tilnærmet uendret. Om du tenker på eventuell effektøkning pga at katalysatoren ikke er der, tror jeg heller ikke det vil være noen stor utfordring.

Men kontakt din lokale trafikkstasjon, og legg frem planene. Det er best å ha dialogen i gang før du begynner å konvertere.
Post Reply