DAB radio og original frontruteantenne
DAB radio og original frontruteantenne
Funker dette eller må det monteres ny? Alternativt et DAB "adapter" på opprinnelig radio?
Sent fra min SM-G870F via Tapatalk
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
-
kennyeh88
- -

- Car: VW Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
- Phone: 46656525
Re: DAB radio og original frontruteantenne
Kjøp dab radio feks en pioneer x3700dab (2 din) eller en anna pioneer spiller med dab hvor du må montere frontrute antenne.. Veldig enkelt.!
Det er en mye bedre løsning enn dab adapter. Pga med et adapter får du kun signalene men ikke selve effekten og klarheten.
Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Det er en mye bedre løsning enn dab adapter. Pga med et adapter får du kun signalene men ikke selve effekten og klarheten.
Kenneth Thomassen
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
1999 Caravelle 2.5 TDI Comfortline Syncro (solgt)
2007 Caravelle 2.5 TDI 4 Motion
Misforstår deg kanskje... har original ruteantenne. Kan den brukes?
Digger wrote:Misforstår deg kanskje... har original ruteantenne. Kan den brukes?
Altså den som er inni glasset
kennyeh88 wrote:Kjøp dab radio feks en pioneer x3700dab (2 din) eller en anna pioneer spiller med dab hvor du må montere frontrute antenne.. Veldig enkelt.!![]()
I utgangspunktet er antennen i frontruten din en FM-antenne og kan ikke benyttes til DAB.
Men det finnes adapter som gjør at dette allikevel skal gå uten at jeg aner noe om kvaliteten.
Eksempel på adapter:
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=270&id=
Men det finnes adapter som gjør at dette allikevel skal gå uten at jeg aner noe om kvaliteten.
Eksempel på adapter:
http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt= ... id=270&id=
Hvis du kjører noe særlig utenfor byene så er det utvendig antenne som gjelder. Vi har ruteantenne som fulgte med pioneeren, men forholda suger. Jeg kommer til å skaffe pisk til utemontering. Husk at jo høyere frekvensen er, jo dårligere gjennomtrengningsevne har den.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Kjører med Pioneer dab i min, og glassantenne som bare er lagt på innsida. Ikke noe problem med mottak i steinkjerdistriktet.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
highline 2001
- -

- Car: transporter t5 2013
- Phone: 41313922
Hei
Leste i et blad, at ved montering av glassantenne, er det viktigt å montere den på høykant, altså rett opp på ruta, da dab signal visstnok blir sendt vertikalt, er en del som har feilmontert slike. Dessuten kjører fm og dab på forskjellige frekvenser, så det er ikke muligt å bruke antennene omhverandre. Jeg kjører kombi takantenne med både dab og fm, det funker mye bedre enn glassantenne.
Leste i et blad, at ved montering av glassantenne, er det viktigt å montere den på høykant, altså rett opp på ruta, da dab signal visstnok blir sendt vertikalt, er en del som har feilmontert slike. Dessuten kjører fm og dab på forskjellige frekvenser, så det er ikke muligt å bruke antennene omhverandre. Jeg kjører kombi takantenne med både dab og fm, det funker mye bedre enn glassantenne.
Mvh
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Arnt Ove Morken
golf gte 2016
Transporter t5 ekslusive 2013 oppjustert
Skoda superb 3u 140hk 2008 oppjustert
x-Passat 130 highline 2001
X-Seat leone cupra r
x-Transporter syncro 2002 151 hk dyser og større turbo
Glassantenna er montert etter boka den. Vi kjører mye grisglent og det faller ut der fm funker fint. Har du link til kombiantenna?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Langt over 2 år siden siste post i denne tråden, så da er spørsmålet nå når flere har skaffet DAB. Kan man koble til den originale antennen og hvordan er det med ny antenne som monteres vertikalt langs høyre A stolpe. Og hvordan har folket montert denne? Har man tatt av dekkselet på A stolpen og hvordan har man fått det av. Grunnen til at jeg spør er at jeg ga Hanne en Pioneer DEH-X7800DAB+ enkel DIN spiller til min T4, til jul.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Jeg har hatt av deksel og montert sånn antenne. Like etter fikk jeg skade på ruta som da måtte byttes. Verkstedet ville ha betaling for å montere ny antenne da dette ikke ble dekket av forsikringen. Det ble en misforståelse og jeg fikk tilbake bilen uten antenne og jeg valgte da å montere inn den gamle antennen siden det var utenfor åpningstid. Jeg loddet en ledning til kobber folien og jordet denne til karosseriet inni dashen. Funker akkurat like godt og er forøvrig noe dritt. Jeg er ikke fornøyd med DAB i noen av bilene mine.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
VW Crafter LWB -14
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Drt ble vel nevnt da DAB+ ble vedtatt på Stortinget at originalantenner ikke kan forventes gi like godt mottak som vi er vant med fra de frekvensmodulerte sendingene på VHF-nettet.
Og det ble sagt at "man anbefaler" ekstern antenne. Dette fordi limbar antenne man ofte ser i frontruta gir et visst mottak men ikke allverdens uttafor tettbygget strøk.
Jeg fikk av Nissen en DAB+radio, noe motivert av slåstarkaran på "Marmortorget" så ble det en Pioneer(sto schwære klistremerker i bakruta på Volvo 121/240-serien og Ascona IIene dems) X7800DAB fra Komplett med DABantenne inklusive. Skal melde tilbake hvor godt fornøyd jeg er når jeg har montert den og rattet meg en runde der jeg vet standardpakka ikke duger.
Det sagt, så var det vel aldri noen grunn til å lande radio på et nivå som ikke dekker i dype dale og åpne vidder ?
Jeg syns ikke det selv om jeg p.t bor i landsbyen vi kaller hovedstad.
Og det ble sagt at "man anbefaler" ekstern antenne. Dette fordi limbar antenne man ofte ser i frontruta gir et visst mottak men ikke allverdens uttafor tettbygget strøk.
Jeg fikk av Nissen en DAB+radio, noe motivert av slåstarkaran på "Marmortorget" så ble det en Pioneer(sto schwære klistremerker i bakruta på Volvo 121/240-serien og Ascona IIene dems) X7800DAB fra Komplett med DABantenne inklusive. Skal melde tilbake hvor godt fornøyd jeg er når jeg har montert den og rattet meg en runde der jeg vet standardpakka ikke duger.
Det sagt, så var det vel aldri noen grunn til å lande radio på et nivå som ikke dekker i dype dale og åpne vidder ?
Jeg syns ikke det selv om jeg p.t bor i landsbyen vi kaller hovedstad.
-
california
- -

Har prøvd Adapter. Highway 600. Suger BIG_TIME. Elendig dekning, samt utrolig trafikkfarlig. Et jævla knot å bytte stasjon.
Gikk over til nytt anlegg i både Konas bil og min. En helt annen verden. Signal NESTEN overalt. Samt betjeningsvennlig løssning.
Merk at det aller beste er å montere antenne loddrett i sidevindu. Ettermakeds soting stenger for signal. Orginalsotede ruter gir ikke problemer. LED lamper i nærheten gir forstyrrelser og.
En annen stor fordel med nytt Pioneer-anlegg er at om du ikke er fornøyd med signal kan du kjøpe en takantenne for ettermontering. Highway-adapterne har ikke slik mulighet iallefall.
Gikk over til nytt anlegg i både Konas bil og min. En helt annen verden. Signal NESTEN overalt. Samt betjeningsvennlig løssning.
Merk at det aller beste er å montere antenne loddrett i sidevindu. Ettermakeds soting stenger for signal. Orginalsotede ruter gir ikke problemer. LED lamper i nærheten gir forstyrrelser og.
En annen stor fordel med nytt Pioneer-anlegg er at om du ikke er fornøyd med signal kan du kjøpe en takantenne for ettermontering. Highway-adapterne har ikke slik mulighet iallefall.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
I T3en streamer jeg fra mobil, også knotete men egentlig mye bedre. DAB er er et blindspor som vi får svi for i lang tid. FM og nettradio hadde vert et mye bedre valg.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14
VW Crafter LWB -14
-
Gizzmo82
- Car: T4 x2 1999/2002
- Phone: 90872971
Har kjørt med dab antenne klistra i frontrute på 2 stk T4. Antenna er den som følger med spiller i eska, disse er i utgangspunktet ikke noe å skryte av, da det finnes langt bedre antenner på marked. På min første T4 ble det satt på ei kombi antenne med pisk på taket, å der kan jeg ikke si at mottak ble noe berdre.
Ved montering i frontrute blir antenna "liggende" for mye når den står montert langs A-stolpen. Det anbefales for best mulig mottak at antenne står mest mulig i lodd. Ved ei montering i ei siderute vil det gi bedre signal enn i frontruta.
På Volvoen jeg har, har jeg montert antenna i venstre bakre siderute, å den har mye bedre mottak en i T4. Det er samme antenne det er snakk om her.
Mitt tips her vil nok være å drite i å montere i frontruta, å heller ta den ekstra jobben med å trekke kabelen bak. Det finnes skjøtestykker til kabelen
Ved montering i frontrute blir antenna "liggende" for mye når den står montert langs A-stolpen. Det anbefales for best mulig mottak at antenne står mest mulig i lodd. Ved ei montering i ei siderute vil det gi bedre signal enn i frontruta.
På Volvoen jeg har, har jeg montert antenna i venstre bakre siderute, å den har mye bedre mottak en i T4. Det er samme antenne det er snakk om her.
Mitt tips her vil nok være å drite i å montere i frontruta, å heller ta den ekstra jobben med å trekke kabelen bak. Det finnes skjøtestykker til kabelen
Lasse Wangsvik
-T4 Caravelle 1999 ACV (mammabil) (solgt)
-T4 Caravelle 2002 AXG (pappabil)
-T4 Caravelle 2001 ACV (pappabil nr2, med multivan interiør) forøvrig til salgs
-T4 Caravelle 1999 ACV (mammabil) (solgt)
-T4 Caravelle 2002 AXG (pappabil)
-T4 Caravelle 2001 ACV (pappabil nr2, med multivan interiør) forøvrig til salgs
-
112wboxer
- -

- Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)
har takantenne m magnet(ledning inn dør) elkjøp 400 kr og ny pioneer. funker veldig bra
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Det er akkurat det som er poenget til produsentene av bl.a DAB+radioene, ekstern antenne skjermes ikke av hva enn du har i glasset i frontruta.
At vi har ei halvdårlig FM-antenne i frontruta på T4-serien gjør ikke ei halvdårlig DAB+antenne montert på innsia av samme glass noe bedre. Frekvensmodulert sending når radioen "bedre" mens digital når radioen "renere" og på et litt annet vis (båndbredde eller hva F detta går ut på - John Magne utpekes til den som veit)
Ekstern, sarem. Ikke intern. Det sagt er innvendig glassantenne avhengig av så godt som loddrett posisjon om jeg har forstått antenneteoriens enklere moment for disse digitale radioene, da nytter det ikke å bare klaske opp antenna og kjøre ivei.
At vi har ei halvdårlig FM-antenne i frontruta på T4-serien gjør ikke ei halvdårlig DAB+antenne montert på innsia av samme glass noe bedre. Frekvensmodulert sending når radioen "bedre" mens digital når radioen "renere" og på et litt annet vis (båndbredde eller hva F detta går ut på - John Magne utpekes til den som veit)
Ekstern, sarem. Ikke intern. Det sagt er innvendig glassantenne avhengig av så godt som loddrett posisjon om jeg har forstått antenneteoriens enklere moment for disse digitale radioene, da nytter det ikke å bare klaske opp antenna og kjøre ivei.