Feil på Webasto-en.
-
Hamna
- -

- Car: 2014 VW T5 140 hk
- Phone: Yes, I do have it.
Feil på Webasto-en.
Ikke morsomt i det hele tatt: Første formiddagen i vinter det var rim på bilrutene. Så ville ikke Webasto-en starte.
Fylte på ca. 16 liter ekstra diesel og satte på og slo av tenninga flere ganger. Nåla på tankmåleren viste at det var mellom 30 og 35 liter på tanken. Følgelig måtte jeg gjøre det ellers bortimot utenkelige å starte motoren uten å ha varma opp den på forhånd!
Webasto-en ville ikke engang starte under kjøring... For lite strøm på batteriet? Tvilsomt. Det er bare et par år gammelt. Sist bilen var i gang kjørte jeg 22-23 mil på en dag.
Hva tror dere at jeg bør gjøre?
Fylte på ca. 16 liter ekstra diesel og satte på og slo av tenninga flere ganger. Nåla på tankmåleren viste at det var mellom 30 og 35 liter på tanken. Følgelig måtte jeg gjøre det ellers bortimot utenkelige å starte motoren uten å ha varma opp den på forhånd!
Webasto-en ville ikke engang starte under kjøring... For lite strøm på batteriet? Tvilsomt. Det er bare et par år gammelt. Sist bilen var i gang kjørte jeg 22-23 mil på en dag.
Hva tror dere at jeg bør gjøre?
Det går an å drikke alkohol uten å ha det morsomt!
Re: Feil på Webasto-en.
Les ut feilkoder og evt. reset brenneren.
Den har en sikkerhetsfunksjon som låser brenneren når bilen kommer på reservetanken så en ikke bruker opp siste rest med drivstoff for raskt.
Den har en sikkerhetsfunksjon som låser brenneren når bilen kommer på reservetanken så en ikke bruker opp siste rest med drivstoff for raskt.
-
Hamna
- -

Takk får svaret. Må vel på verksted for å få det gjort.oeb wrote:Les ut feilkoder og evt. reset brenneren.
Jeg fikk ikke høre noe om det da jeg kjøpte bilen. Bare at Webasto-en ikke ville starte (ikke at den ville låse seg) om det var mindre enn 20 liter igjen. Men jeg mener å huske å ha klart å starte den med bare ca. 10 liter på tanken.
En gang var det for lite diesel på tanken til at Webasto-en ville starte. Fylte på ei kanne og slo tenninga av og på - da gikk det som det skulle.
Det er for dumt om man skal måtte ha mer enn 20 liter på tanken konstant... unødvendig ekstra "dødvekt".
-
einic
- -

- Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972
Jeg har en 2007 2,5 4-motion med parkeringsvarmer.
En gang kjørte jeg den helt tom, fyllte på 82 liter på tanken som skal romme 80 liter!
Har observert at det tar lenger tid å få opp temp på motoren når tanken er på rødt felt, men har ikke opplevd at varmeren har blitt låst. Er bare sperret så lenge tanken er tom. Jeg ville kontaktet merkeverksted for avlesing av feilkoder og råd. Jeg har to kodelesere men får ikke lest alt som merkeverkstedet får lest.
En gang kjørte jeg den helt tom, fyllte på 82 liter på tanken som skal romme 80 liter!
Har observert at det tar lenger tid å få opp temp på motoren når tanken er på rødt felt, men har ikke opplevd at varmeren har blitt låst. Er bare sperret så lenge tanken er tom. Jeg ville kontaktet merkeverksted for avlesing av feilkoder og råd. Jeg har to kodelesere men får ikke lest alt som merkeverkstedet får lest.
-
Hamna
- -

Ja, da virker vel bilen din som den skal. I skarp kontrast til mandagseksemplaret mitt...einic wrote:Jeg har en 2007 2,5 4-motion med parkeringsvarmer.
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Det er elektronikk det handler om. Av og til funker det ikke helt optimalt. Og du bør uansett ha så godt som full tank i den perioden du bruker varmeren, for å unngå kondens og vannproblematikk i diesel.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
Hamna
- -

Neergård wrote:Det er elektronikk det handler om. Av og til funker det ikke helt optimalt.
Hei du. Ja så; du er fremdeles blant oss.
Av og til, vel - jeg hadde ikke forventa at den typen problemer skulle oppstå så tidlig. Det er for svingende mindre enn to år siden bilen ble produsert.
Men hvem vet. Det knirker og knaker, belysninga innvendig er tragikomisk, sikringen til sigarettenneruttaket har gått to ganger, det høytsittende bremselyset samt pakningen rundt førerdøra løsna og måtte skiftes... og det krever mye flaks og/eller dyktighet å stenge vinduene i skyvedørene.
Har du lite hyggelige erfaringer med det? Nå vet jeg ikke med sikkerhet hva du mener med "den perioden du bruker varmeren". Men jeg har liksom hatt for vane å bruke opp mest mulig av drivstoffet før jeg fyller på mer. For å spare vekt og (i teorien og etter planen) spare diesel. Jeg klarte ved et tilfelle å fylle på litt over 80 liter på en 80-literstank på min 2. T4. På denne har jeg vært oppe i rundt 75 liter.Neergård wrote:Og du bør uansett ha så godt som full tank i den perioden du bruker varmeren, for å unngå kondens og vannproblematikk i diesel.
-
Neergård
- -

Det er "allmenn" kjent at du i perioder med kaldt vær (da du bruker varmer altså) bør kjøre med full tank for å unngå kondens. Dette pga det naturlige fenomen med oppvarming av luft, og nedkjøling av luft. Relativt lave temperaturer er vesentlig verre enn relativt høye. I tillegg varmes diesel opp før den går i retur til tank, som kan forsterke problemet. Kondens kan i verste fall føre til driftsstans på fjellet, korrosjon i drivstoffsystemet og upålitelig gange.
Angående hvor tidlig et tilfelle av elektronikkproblem kan oppstå - elektronikk er ikke særlig berørt av alder når det gjelder slike ting.
Angående knirk og knak, det er null problem å rasere en bil på to år, men det er også fullt mulig å ha "nybil" i 10 år om man gjør ting rett. Jeg har ikke særlig til grunnlag for å bedømme hvilken kategori, eller hvor i mellom, du tilhører. Derfor er det litt vanskelig å si noe konkret angående disse tilfellene dine. Og hva du mener med tragikomisk belysning er for meg ukjent. Dette kjente du vel også til da du bestilte bilen etter å ha sett på demobiler og gjerne prøvekjørt? Angående vinduer i skyvedører - hva er problemet? Treghet mot pakning? Løsning er silikonpasta.
Vanskelig håndgrep? Løsninga er øving [emoji12]
Med andre ord, beskriv bedre om du ønsker noe konkret og nyttig. Kanskje er det en filleting.
Angående volum og fylling, så har forresten en kamerat av meg fylt 65 liter på en bil med 50 liters tank. Du har litt igjen til du matcher den enda
Angående hvor tidlig et tilfelle av elektronikkproblem kan oppstå - elektronikk er ikke særlig berørt av alder når det gjelder slike ting.
Angående knirk og knak, det er null problem å rasere en bil på to år, men det er også fullt mulig å ha "nybil" i 10 år om man gjør ting rett. Jeg har ikke særlig til grunnlag for å bedømme hvilken kategori, eller hvor i mellom, du tilhører. Derfor er det litt vanskelig å si noe konkret angående disse tilfellene dine. Og hva du mener med tragikomisk belysning er for meg ukjent. Dette kjente du vel også til da du bestilte bilen etter å ha sett på demobiler og gjerne prøvekjørt? Angående vinduer i skyvedører - hva er problemet? Treghet mot pakning? Løsning er silikonpasta.
Vanskelig håndgrep? Løsninga er øving [emoji12]
Med andre ord, beskriv bedre om du ønsker noe konkret og nyttig. Kanskje er det en filleting.
Angående volum og fylling, så har forresten en kamerat av meg fylt 65 liter på en bil med 50 liters tank. Du har litt igjen til du matcher den enda
Frode Neergård
Det et vel garanti på den?? Bare å levere den inn da.
-
Hamna
- -

etc.Neergård wrote:Det er "allmenn" kjent at du i perioder med kaldt vær
Takk for svaret.
Ja, jeg har naturlig nok hørt snakk om kondens, men jeg har (så vidt jeg vet og etter det jeg kan huske) ikke opplevd problemer med det. En gang var coilen ute av drift - ellers har det bare vært tom tank eller tomt batteri som har ført til at jeg ikke kunne starte.
Jeg bruker motorvarmeren hele året. Det var liksom noe av poenget med å skaffe et dieseldrevet apparat - å slippe å være avhengig av strøm for å kople til et elektrisk apparat. Sist onsdag var faktisk den første gangen jeg starta motoren på gårdsplassen min uten å varme den opp først. Førstk. onsdag blir 3. og forhåpentligvis siste gang. Den har ikke blitt starta uten forvarming så veldig mange ganger andre steder heller. Men at det ikke lar seg gjøre å unngå oppvarming av kupéen når den allerede er mer enn varm nok er et irritasjonsmoment. Jeg burde nok ha hatt et elektrisk apparat i tillegg, til bruk der det er tilgang til strøm og for å slippe å varme opp kupéen når den allerede er varm.
Kanskje det er null problem å rasere en bil på to minutter? Allerede den første gangen jeg kjørte med den nye bilen (km.stand: 16) hørte jeg knirking fra instrumentpanelet/kledninga rundt radioen; skilleveggen og høyre skyvedør. Jeg meldte fra om det straks. Det skulle liksom bedre seg når det ble varmere eller når man hadde kjørt ei stund.
Skapningene på verkstedet har sett på det tre ganger. Men (u)lydene er ikke borte. De kommer og går. Hvis veibanen er våt og/eller veldig jevn (ganske nylig asfaltert), hvis bilen er tungt lasta og/eller radioen er på, er det lite eller ingenting å klage på. F.eks. kjørte jeg for en måned siden i ca. 40 km/h på en rimelig velholdt grusvei (Velkuanmaantie). Da knirka det alle de tre nevnte stedene så godt som uavbrutt. Jeg gidder ikke å slå på radioen for å kjøre i et par minutter. I hvert fall ikke når jeg lytter til ei lydbok og skal prøve å huske hvor langt inn i "boka" jeg har kommet. For tida lytter jeg til en langt over middels biografi om Haakon Lie.
Ja, det later ærlig talt til at den bråker mer enn min gamle T5, som oppnådde en km.stand på ca. 250.000 før jeg solgte den. Den lot til å være ganske hardt brukt... Det er imidlertid merkbart mindre støy fra motoren på den nye, som forventa. Noe som formodentlig delvis kommer av at den tydeligvis er bygd for å gå på lavere turtall.
Samme dag (dvs. da jeg henta ut bilen) oppdaga jeg at bilen (til forskjell fra hva jeg hadde forventa) ikke hadde automatisk regulering av hovedlyset (posisjon "Auto" på lysbryteren). Systemet skulle skifte fra LED-lys til Xenon-lys (samt baklys og nummerskiltlys) automatisk når det ble mørkt, og tilbake når det be lyst. En kveld jeg var på Stjørdalshalsen kom onkel politi og var misfornøyd med at jeg kjørte uten å ha baklyset tent... men jeg syntes ikke at det var så mørkt at det ikke klarte seg med LED-lyset (kun kjøre- og parkeringslys foran; posisjon "0" på lysbryteren).
Følgelig må jeg huske å skifte til posisjon "0" eller "hovedlys" 20 ganger på strekninga Stjørdalshalsen-Rotvoll, tur/retur. (Da later jeg som at de to tunellene ved flyplassen er én.) Hvis da ikke en eller flere avsnitt av E6 på strekninga er stengt - noe som later til å være regelen snarere enn unntaket.
Jeg så at taket var hvitt innvendig og at dekslene (eller hva det nå heter) på luftinntaket utvendig på D-stolpen var svarte. Selv om jeg hadde bestilt, og betalt ekstra for, lakkering (rødt) av tak, speil og støtfangere. Noen trodde kanskje at jeg ville ha enkelte hvite og svarte detaljer i tillegg.
Så så jeg at det stakk ut store svarte dyser innvendig på samme sted (potensielt i veien for hyller/innredning). Jeg har ikke sett noe slikt på en annen T5, og var ikke blitt opplyst om hvordan det ville se ut.
Også skyvevinduene var noe nytt for meg. Hvis de er åpne (noen cm. holder) kan man stikke inn hånda og åpne skyvedørene - selv om de er låste. Ikke så veldig praktisk om man skal forlate bilen og ønsker å ventilere. Da kan det oppstå et vanskelig dilemma: Skal man gå fra bilen med de søte små i varerommet med vinduene lukka, eller la bilen stå ubevokta selv om uvedkommende i praksis kan "låse opp" skyvedørene utenfra? Hva er da vitsen med betale mye ekstra for skyvevinduer? (Rundt kr 9.500,- for to skyvevinduer i stedet for panel; rundt halvparten for faste vinduer.) Man kan ikke la dem være åpne under kjøring uansett, ettersom de ikke kan lukkes fra førerplassen.
(Ja, det er vanskelig å lukke skyvevinduene helt; det stopper opp... det er vel det du kaller "treghet mot pakning".)
Som om det ikke var nok: Til forskjell fra på min gamle T5 er det ikke noe innvendig dørhåndtak på bakluka. Sikringen til sigarettenneren har røket to ganger. Pakningen rundt førerdøra løsna etter et par måneder - senere løsna det høytsittende bremselyset. Begge måtte skiftes, og det gikk naturlig nok på garantien, men jeg syntes det var irriterende likevel. Det skulle være "halvhøy kledning" i varerommet, men det er ikke noe plastkledning over venstre hjulkasse. Rart at den i det minste er lakkert rød...
Etter at kupébelysninga har stått på ei stund slukker det og lar seg ikke slå på igjen. Trykker jeg på fjernkontrollen for å låse opp dørene tennes det for noen sekunder, men det er da for dumt at man skal måtte bruke strøm og slite på 6 blinklyspærer og 5 dørlåser for å få litt lys innvendig. Da er det ikke morsomt når glidelåsen på soveposen har kilt seg fast i trekket, og fingrene er kalde. Det er "innstegsbelysning" for skyvedørene, men tro det eller ei - det er ikke noen separat bryter for å slå den av. Hvis en eller flere av dørene er åpne står lyset på og tapper batteriet og trekker til seg insekter. Ja, det er nok om ei hvilken som helst dør ikke er helt lukka. Da blir det ikke så lett å lufte ut. Alternativet er vel å ta ut pærene i innstegsbelysninga om våren og sette dem inn igjen om høsten. "For sikkerhets skyld" er det tydeligvis bare "vanlige" pærer i kupébelysninga (samt blink-, bremse- og nummerskiltlys) - ikke energibesparende LED-pærer. Mens den utvida skilleveggen har vist seg å være mer til bryderi enn forventa.
Jeg synes at selgerne burde ha informert om dette. Jeg var tydeligvis dum nok til å tro at det ikke ville oppstå slike problemer og lite hyggelige overraskelser. Min gamle T5 hadde "delt bakdør", Defa, ikke skyvevinduer samt vanlig skillevegg. Jeg hadde forventa at den nye bilen skulle være bedre enn (eller i det minste like god som) den gamle - på alle måter. Sterkere, og lakkert rød over det hele. Unntatt ruter, lykter og slikt, vel å merke.
Spørsmålet er hvem jeg skal være mest irritert på og hvem som har lurt meg grundigst - meg selv eller selgerne. Jeg "holder en knapp" på den av selgerne som ga meg det tilbudet jeg slo til på. Jeg tror slett ikke at jeg er alene om å regne med noen års problemfritt bilhold når man kjøper en bil for ca. to netto årslønner. Nå frykter jeg for hva som skjer når garantien er utløpt - kanskje hele kjerra faller fra hverandre.
Motoren bør være innkjørt nå, km.standen har passert 41.300 - men jeg har ikke inntrykk av at den yter mer enn den på den gamle bilen; ganske slitt og med nominelt 10 hk lavere effekt.
Jeg har mest lyst til å be om å få heva kjøpet og i stedet skaffe meg en Vito eller en annen Mercedes. Da er spørsmålet om de synes at feilene er alvorlige nok til at de går med på det. Selger jeg den privat får jeg i beste fall ca. kr 250.000,- for den. Dvs. ca. kr 200.000,- mindre enn nyprisen. Jeg kan ikke "kjøre" med en utgift på kr 100.000,- pr. år til avskrivning på bil.
Noe til mareritt. Ja da, jeg vet at man kan oppleve langt verre ting, men det er lite relevant for denne problemstillinga og dette forumet.
Hva mener dere andre?
Last edited by Hamna on 13 Jan 2016, 00:27, edited 5 times in total.
-
Hamna
- -

Levere inn hva? Webasto-anlegget eller hele bilen?Kall'n wrote:Det et vel garanti på den?? Bare å levere den inn da.
Hei Har flere ganger hatt problemet med låsing som krever resetting av elektronikk. Det blir trigget hvis du har for lite diesel til at varmeren kan starte, for mange starter (3 eller 5??).
Et hyggelig verksted som du bruker av og til vil gjøre det på 3 minutt gratis, møller tar sikker en del.
Har blitt fortalt at det er et rør fra tanken til varmeren og de røret går ikke til bunnen av tanken, derfor ca når du lampen for diesel lyser vil ikke varmeren få diesel. Varmeren lever sitt eget liv, og vil om du starter for mange ganger gi styringsenheten opp og man må resette et bit eller setting i styringen til varmeren for å få den til å prøve å starte igjen. Finner det som regel ut om høsten når man trenger den
Forøvrig er eksosen rett under bilen ca bak girkassen, om varmeren prøver å starte så vil viften blåse ut luft/ eksos der.
Et hyggelig verksted som du bruker av og til vil gjøre det på 3 minutt gratis, møller tar sikker en del.
Har blitt fortalt at det er et rør fra tanken til varmeren og de røret går ikke til bunnen av tanken, derfor ca når du lampen for diesel lyser vil ikke varmeren få diesel. Varmeren lever sitt eget liv, og vil om du starter for mange ganger gi styringsenheten opp og man må resette et bit eller setting i styringen til varmeren for å få den til å prøve å starte igjen. Finner det som regel ut om høsten når man trenger den
Forøvrig er eksosen rett under bilen ca bak girkassen, om varmeren prøver å starte så vil viften blåse ut luft/ eksos der.
-
Hamna
- -

osv.Midtveit wrote:Hei Har flere ganger hatt problemet med låsing som krever resetting av elektronikk.
Takk for svaret.
Temmelig idiotisk system...
Last edited by Hamna on 03 Nov 2015, 22:39, edited 1 time in total.
Jeg sleit med detta på bilen min i fjor høst.
Da kjøpte jeg kabel og diagnoseprogram for sirka 800 kr. Da fik jeg åpnet webastoen igjen og får lest og slettet alle feilkoder selv. Det kan fort lønne seg at "kaste" 800 kr på detta.
http://www.ross-tech.com
Lykke til.
Da kjøpte jeg kabel og diagnoseprogram for sirka 800 kr. Da fik jeg åpnet webastoen igjen og får lest og slettet alle feilkoder selv. Det kan fort lønne seg at "kaste" 800 kr på detta.
http://www.ross-tech.com
Lykke til.
-
Hamna
- -

etc.haffij wrote:Jeg sleit med detta på bilen min i fjor høst.
Takk for tipset.
Er vel nybil-garanti på den enda..?Hamna wrote:Levere inn hva? Webasto-anlegget eller hele bilen?Kall'n wrote:Det et vel garanti på den?? Bare å levere den inn da.
-
Hamna
- -

Ja, klart det. Men jeg vet ikke nøyaktig hva den omfatter.Kall'n wrote:Er vel nybil-garanti på den enda..?
-
Neergård
- -

nybilgaranti omfatter alt som ikke virker, hvor du ikke er årsaken...Hamna wrote:Ja, klart det. Men jeg vet ikke nøyaktig hva den omfatter.Kall'n wrote:Er vel nybil-garanti på den enda..?
Frode Neergård
-
Hamna
- -

Neergård wrote:nybilgaranti omfatter alt som ikke virker, hvor du ikke er årsaken...
Det er sikkert riktig, men jeg frykter at det kan oppstå uenighet når det gjelder hva eller hvem som er å regne som årsaken:
"Det er din egen skyld!" "Nei!" "Jo!" "Nei da!" "Jo da!" "Absolutt ikke!" "Jo, så absolutt!" osv.
Gadd du å lese gjennom innlegget som ble posta kl. 23:15 på søndag? Det er kanskje litt langt, men du har vel hørt dette ordtaket:
"Som man roper i Skogn får man svar."
-
Neergård
- -

Men hvorfor ikke prøve først, og søke hjelp her etterpå evt?
Når det gjelder støy så er enkelte mer ømfintelige enn andre. En viss grad av lyder må uansett aksepteres, og det er jo ikke en Audi a8 heller, dessverre.
Madsen bruker ikke å være vanskelig på dette. Føler du at du ikke får det du skal så tar du kontakt med Sannan bil på Steinkjer og får ei vurdering derifra.
Når det gjelder støy så er enkelte mer ømfintelige enn andre. En viss grad av lyder må uansett aksepteres, og det er jo ikke en Audi a8 heller, dessverre.
Madsen bruker ikke å være vanskelig på dette. Føler du at du ikke får det du skal så tar du kontakt med Sannan bil på Steinkjer og får ei vurdering derifra.
Frode Neergård
-
Hamna
- -

Hei, gutter og jenter. Jeg var på verkstedet og fikk i gang Webasto-en i dag. Den måtte "resettes". Uten kostnad for meg og på rundt 1/2 time, til forskjell fra hva "Midtveit" gjetta. Som forventa kunne de ikke si med sikkerhet hva problemet skyldtes. Man får håpe at det tar ei stund før det gjentar seg.
-
Hamna
- -

Neergård wrote:Men hvorfor ikke prøve først, og søke hjelp her etterpå evt?
På grunn av betydelig redsel for å dumme meg ut så det synger. Hvis man først skal gjøre det er det nok tross alt bedre å gjøre det delvis anonymt (som her) enn ikke anonymt i det hele tatt (som der). Jeg er ærlig talt usikker på hva "Kall'n" mente med "Bare å levere den inn da.". Levere bilen på verkstedet for å få undersøkt Webasto-en og retta opp evt. feil, eller levere tilbake bilen og få heva kjøpet? Sistnevnte låter ikke akkurat som noe "bare bare".
"Når det gjelder støy så er enkelte mer ømfintelige enn andre."
Ja, det stemmer nok. Jeg tror ikke at jeg er spesielt ømfintlig når det gjelder støy... Men jeg synes at det er merkelig at det er såpass mye støy fra høyre skyvedør og ikke noe fra venstre (som er nærmest ørene mine). Det tyder, slik jeg ser det, på at noe er galt. Deler som ikke passer sammen eller som er produsert/montert feil.
"Føler du at du ikke får det du skal så tar du kontakt med Sannan bil på Steinkjer og får ei vurdering derifra."
Takk for tipset.
Hamna wrote:Hei, gutter og jenter. Jeg var på verkstedet og fikk i gang Webasto-en i dag. Den måtte "resettes". Uten kostnad for meg og på rundt 1/2 time, til forskjell fra hva "Midtveit" gjetta. Som forventa kunne de ikke si med sikkerhet hva problemet skyldtes. Man får håpe at det tar ei stund før det gjentar seg.
Heisann
Frykter jeg har samme problemet som deg, hvilket verksted var du på?
2012 VW Caravelle, 140HK, DSG. - Prosjekttråd her!
-
Hamna
- -

Hallo i luka.Traxx wrote:Frykter jeg har samme problemet som deg, hvilket verksted var du på?
Samme problemet? Tror du at jeg bare har ett? Jeg har strengt tatt massevis! He he...
Jeg var hos Madsen på Ørin, der jeg kjøpte bilen.
-
Neergård
- -

Og for de som ikke er lokalkjent, det er da Verdal.
Frode Neergård