Kjøretips på vinterføre.
Kjøretips på vinterføre.
Hei, har en t3 1,6 TD som fungerer utmerket.
Eneste problemet jeg har er vinterføre. Bilen spinner lett, og når differensialen kobler ut det andre hjulet kommer man ingen vei. Har dere noen tips for å unngå dette?
Har nå kliss nye piggdekk, men var ikke store forskjellen.
Takk for hjelpen.
Eneste problemet jeg har er vinterføre. Bilen spinner lett, og når differensialen kobler ut det andre hjulet kommer man ingen vei. Har dere noen tips for å unngå dette?
Takk for hjelpen.
Re: Kjøretips på vinterføre.
Ja, ett av problemene med T3en er at den til tross for hekkmotor faktisk er litt tyngre foran enn bak (tom bil, vel og merke). Og dermed har den lett for å spinne på ene bakhjulet når du står på litt ujevnt underlag.
Gode dekk er et must.
Og på forrige Coachen min demonterte jeg faktisk stabilisatorstaget foran for å redusere denne effekten. Hjalp litt men ikke mye.
Og litt ekstra vekt over motoren hjelper også. Bare tenk kollisjonssikkerhet før du fyller bagasjerommet med metallskrot
Gode dekk er et must.
Og på forrige Coachen min demonterte jeg faktisk stabilisatorstaget foran for å redusere denne effekten. Hjalp litt men ikke mye.
Og litt ekstra vekt over motoren hjelper også. Bare tenk kollisjonssikkerhet før du fyller bagasjerommet med metallskrot
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
Og så finnes det girkasser med diffbrems. Sjeldne, og priset deretter, men verd pengene om du virkelig plages med framkommeligheten.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Åsså hjelper det ikke med bbbillig dekk. Anerkjente merker med nordisk gummi. Alt anna kan du drite i. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Det stemmer. Disse bilene er kresne på dekk... og det er nettopp slik trådstarter beskriver det at forskjellen merkes.Der Postmeister wrote:Åsså hjelper det ikke med bbbillig dekk. Anerkjente merker med nordisk gummi. Alt anna kan du drite i.
Som postmesteren sier: Anerkjente merker med nordisk gummi.0
I disse nettbutikk-tider er det slett ingen selvfølge at det som for eksempel på "dekkonline.com" averteres som et vinterdekk faktisk er egnet en norsk vinterdag.
Takk for svar.
Kan prøve noen sandsekker baki.
Ellers har jeg nye hakkapeliitta 8 dekk, så håper detter ok kvalitet.
Kan prøve noen sandsekker baki.
Ellers har jeg nye hakkapeliitta 8 dekk, så håper detter ok kvalitet.
-
Der Postmeister
- -

Hakka er bra, men skal jeg være ærlig så synes jeg piggdekka var mye dårligere enn de piggfrie. Stor forskjell.
Kjører bare hakka sjøl. Har for god erfaring med de. Men det finnes forskjell på disse og og det er ikke alle typer som er like god på alle typer biler.
Kjører bare hakka sjøl. Har for god erfaring med de. Men det finnes forskjell på disse og og det er ikke alle typer som er like god på alle typer biler.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Har vel lest om dette før, men kan man montere syncrokasse med sperr på 2wd? Det kan jo isåfall være en løsning, hvertfall for de som gidder å bytte girkasse ved dekkskift:-P
Sent from my Lenovo P780 using Tapatalk
Det er mulig å montere sperre på 2wd kasse. Tror til og med hele diff huset passer over.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Her er litt info: http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto ... sc&start=0
Men for å oppsummere:
- Noen av de siste 2wd kassene har visstnok ferdig innstøpt feste for sperreaktuatoren. Slik:

Og da er dette relativt enkelt:

Regner med det var en forenkling VW gjorde helt på slutten av produksjonen for å bli kvitt allerede produserte deler. Har du en slik trenger du bare diffen og sperremekanismen fra en syncro, og resten kan beholdes fra 2wd kassa. Da trenger du strengt tatt ikke å demontere mer enn selve diffen, som da selvsagt må justeres inn med korrekt "backlash", men du trenger ikke å shimse pinjonglageret på nytt.
Det er mulig å bytte diffhuset til ett med sperre fra en syncro, og beholde standard 5 trinns 2wd utvekslinger. Da må girkassa i atomer og alle 2wd delene flyttes over, og også pinjong/kronhjul må shimses/justeres inn på nytt.
Til slutt står det at det også er mulig å bare bytte endestykket på syncrokassa til ett fra en 2wd. Da får du utvekslingene til syncrokassa, med G-gir. Minst arbeid, men kanskje ikke ideelt med tanke på utvekslingene.
Men for å oppsummere:
- Noen av de siste 2wd kassene har visstnok ferdig innstøpt feste for sperreaktuatoren. Slik:

Og da er dette relativt enkelt:

Regner med det var en forenkling VW gjorde helt på slutten av produksjonen for å bli kvitt allerede produserte deler. Har du en slik trenger du bare diffen og sperremekanismen fra en syncro, og resten kan beholdes fra 2wd kassa. Da trenger du strengt tatt ikke å demontere mer enn selve diffen, som da selvsagt må justeres inn med korrekt "backlash", men du trenger ikke å shimse pinjonglageret på nytt.
Det er mulig å bytte diffhuset til ett med sperre fra en syncro, og beholde standard 5 trinns 2wd utvekslinger. Da må girkassa i atomer og alle 2wd delene flyttes over, og også pinjong/kronhjul må shimses/justeres inn på nytt.
Til slutt står det at det også er mulig å bare bytte endestykket på syncrokassa til ett fra en 2wd. Da får du utvekslingene til syncrokassa, med G-gir. Minst arbeid, men kanskje ikke ideelt med tanke på utvekslingene.
OddN wrote:
Er det like "enkelt" å gjøre det andre veien skal tro? Altså sette på syncro endestykke på 2wd-kasse for å få en fullverdig syncrokasse med høyere utveksling??
For å være litt ontopic også, vil jeg anbefale trådstarter å sjekke lufttrykket i bakdekka. Har man for mye blir det fort litt glatt...
.
Aner ikke.Travelle wrote:Er det like "enkelt" å gjøre det andre veien skal tro? Altså sette på syncro endestykke på 2wd-kasse for å få en fullverdig syncrokasse med høyere utveksling??
Men interessant tanke om man skal lage en ren "gate-syncro". Og jeg har jo før fundert på senking av syncro i forskjellige sammenhenger...
Edit: Mulig jeg var litt snar i konklusjonen, etter å ha lest Samba-tråden en gang til , ser jeg at det var snakk om å lage ett nytt endestykke på syncrokassa for å beholde G-giret og likevel få et 2wd girkassefeste.
Alternativet er som tidligere nevnt å bruke alle 2wd delene (med tilhørende 5 trinns utvekslinger) og bare bruke diffhuset fra syncrokassa.
Jeg har brukt japansk gummi helt siden jeg kjøpte min første T3 i 1986. Veldig fornøyd og har tenkt å fortsette med det. Mest med diff. brems, men også endel uten.Der Postmeister wrote:Åsså hjelper det ikke med bbbillig dekk. Anerkjente merker med nordisk gummi. Alt anna kan du drite i.
Eivind
-
Der Postmeister
- -

Har ikke sagt noe anna. 
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Jeg har brukt utslitte dekk av alle typer og er fornøyd med det, kom frem overalt med piggløse piggdekk på 2wd T3 ifjor.eivindch wrote:Jeg har brukt japansk gummi helt siden jeg kjøpte min første T3 i 1986. Veldig fornøyd og har tenkt å fortsette med det. Mest med diff. brems, men også endel uten.Der Postmeister wrote:Åsså hjelper det ikke med bbbillig dekk. Anerkjente merker med nordisk gummi. Alt anna kan du drite i.
Eivind
Å lære seg et kjøremønster som passer bil og føre hjelper. (Bla kan jeg ikke rygge T3 sakte inn på parkeringsplassen hjemme på tørt føre midt på sommeren, løsningen er å enten kjøre inn, eller rygge fort.)
Men at jeg og du har godt nok feste med org bil og dårlige dekk betyr ikke automatisk at det funker for andre som bor på andre steder med annet terreng og føre.
Og at gode dekk lagd for riktig føre hjelper mye er det ingen tvil om!
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
halvard wrote:Hei, har en t3 1,6 TD som fungerer utmerket.
Takk for hjelpen.
forslag:
1) Kjøp heller en Syncro neste gang
2) hvis ikke....bruk noen sekker med sand/grus og legg de lengst bakerst i bilen. Da får du opp andelen vekt på bakhjulet (I forhold til fremhjul)
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
hakka r2 så blir t3en vinterbil selv med 2wd
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1