gasflaske og batteri CALIFORNIA. JEG ER NYBEGYNNER :-)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
stigbhansen
Car: T4 2001

gasflaske og batteri CALIFORNIA. JEG ER NYBEGYNNER :-)

Post by stigbhansen »

Hei - skal hente en california 2001 mod i morgen og kjøre den rett i vinteropplag på en låve. Jeg trenger vel å koble fra / ta ut gassflasken - er dette en smal sak? hvor er den? Trenger jeg verktøy? Og batteriet? Jeg vet ikke om det er flere batterier på disse bilene men er de da plassert i motorrommet? :roll:
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: gasflaske og batteri CALIFORNIA. JEG ER NYBEGYNNER :-)

Post by Rudeboy »

Hei og velkommen hit.

Den 5-liters (?) propanflaska som Californiaserien har, i allefall de versjonene som har vippetak, finner du bak til venstre i bilen. Åpner du bakluka/bakdørene og ser ned i retning av venstre baklys ser du en skapdør som bare kan åpnes med bakluka (evt dørene) åpen. Der er gassflaska og den kan jeg på Vidvandre bare vri rundt fordi manometeret på min 2000-mod er slik at det utgjør helt gods som tåler det. Og da er det jo bare å skru av krana, da. Jeg har en liten skru på-dings som skal settes på flaska, som også fungerer som håndtak.

Fritidsbatteriet ligger i skapseksjonen i rommet akkurat foran gassflaska. Du må ta ut benkplata som utgjør sengas bakerste del fordi den lenes på et feste som er skrudd fast til den plata i veggseksjonen som skjuler fritidsbatteriet. Når plata er vekk ser du at batteriet er sikret med solig jekkestropp som er forankret i dørken på forsvarlig vis. Men du når ytterste batteripol (på min bil står en pol ved plata jeg skrur løs og en inne ved hjulbuen i batterirommet). Jeg ville i teorien funnet noe egnet og pakket inn batteriklemma med slik at den ikke slutter krets med verken pol eller gods mens bilen står lagret, etpar oppvaskhansker tredd i hverandre og så tré batteriklemma m/kabling den og sikre ved solid syltetøystrikk ?