Om å bytte register 2.5 TDI

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Harald
-
-

Om å bytte register 2.5 TDI

Post by Harald »

Holder på å bytte register på min ACV. Dette er litt av en jobb for en amatør som har gjort forskjellige registerjobb et par tre ganger. Hvordan et verksted skal få gjort HELE jobben på 4,2 timer aner jeg ikke... 4,2 dager er mer passende hjemme i garasjen. Da har man tid til å være et petimeter og få ting skikkelig gjort.

Jeg har skrevet ut rundt 80 sider med arbeidsbeskrivelser. Dette måtte en del lesing til for å få kontroll, da slike beskrivelser er notorisk dårlige på å forklare motivasjonen bak de forskjellige stegene. Jeg har nå krysseksaminert disse og bl.a. kommet frem til at SKF manualen - som er nokså god - har en opplagt feil. Det står at man skal ta av pumpereima og sette inn kilen i kammen for å låse den i posisjon, og deretter løsne kamhjulet på registersiden (100 nm). Og de understreker til de grader hvor skummelt dette er for kamakselen...

Image

Jeg brukte Biltema kamakselmotholdsverktøy med et langt rør tredd nedpå, og dro løs bolten med 3/4" arm. Ettersom kamhjulet sitter hardt på kon går det fint å justere veiva etterpå for å få lurt inn kamlåsen. Jeg har nå spart kammen for en syklus av det SKF beskriver overfor. Hvis motholdet ikke tar 100% av kraften så er det mye, mye bedre at det går i reima (som skal kastes) enn i kammen.. :shock: Eller anda værre: En annen guide sier at en skal låse kamakselen FØR en løsnger bolten på veiva: 500+ nm!!! Fullstendig galskap. Guiden er ellers punktlig og med fine diagram. Livsfarlig. Brickwerks sin guide tar mye for gitt, og det står at en skal rotere pumpa motsatt vei..
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Harald
-
-

Re: Om å bytte register 2.5 TDI

Post by Harald »

Den som har tatt registeret sist må ha slitt en del, for jeg fant lakk minst fire forskjellige plasser på svinghjulet. Men antakelig må timingen ha vært nokså spot on, for bilen var lettstartet, røyket ikke, og dro godt.

Kamlåsverktøyet er ikke helt flatt. Hvis jeg vender det ene veien går det greit inn og jeg får da inn 0.25 og 0.28 mm søkeblad på hver sin side. Vendt andre veien går kamlåsen inn kun med fingerspitzgefuhl. Tror jeg fikk inn 0.04 mm søkeblad.. Jeg hadde egentlig tenkt å bytte simringene til kamakselen, men etter inspeksjon står jeg over den jobben. For de er knusk tørre og å bytte en god simring kan være å lage seg problemer.

Denne derimot.. (og pakningen) skal byttes.

Image

Reimene har alle tenner intakt, men det var jaggu på overtid med registerservice på denne bilen (på km intervall). Strammeren på pumpereim var helt ute av posisjon. Reima har slitt hull i øvre plastdeksel på registersiden. Og blikket nederst har fått seg en liten bulk og er slitt ned til stålet av reima! Strammeren fant jeg knekt inni der!! Og veivhjulet ser ut til å ha en slitasje jeg ikke skjønner noe av.

Image
Harald
-
-

Post by Harald »

Jeg har markert med dekkstift på hver side av søkket som må være TDC-merket. Kamlåsen smatt inn da veiva var i denne posisjonen.

Image

Den står etter merket, men det er jo dette som blir spot on i følge diagrammet.
chevelle
-
-
Car: 2,5tdi
Phone: 12345678

Post by chevelle »

Går fint på den tiden verkstede skal ha hjemme i garasjen
Harald
-
-

Post by Harald »

Det hjelper nok fælt å ha gjort det en gang tidligere.. Og ikke måtte flere turer til Biltema for å handle supplies. Det er i hvert fall godt å få iverksatt etter å ha holdt på lenge med planlegging, bestilling av deler og bestilling av verktøy på ebay. Det er nok bedre tidsbruk å betale 4,2 timer på verksted :lol: Men nå må jeg ned med bunnpanna for å bytte pakningen til oljepumpedekselet. Det hadde ikke blitt direkte billig hos Møller.....og så er det noe med å ha fikset det selv.
Post Reply