Hei! Jeg har en 2001 caravelle med ACV 102 hk motor. Den har 2 batterier (1 under førersete til diesel kupevarmer).
Jeg gikk tom for strøm på hovedbatteri (blybatterier) for noen dager siden og antok da at batteri var litt utslitt etter vinteren da det var nærmest tomt uten at jeg har ladet det med annet enn dynamo etter dette. Jeg ga det en god lading ute av bilen med ctek-laderen min, tok ca 24 timer til grønt lys på lader. Ifm første kjøretur etter opplading hostet jeg opp multimeter for å sjekke spenningen.
Den viser nå ca 12,4 V uten tenning på og synker til 11,8V ved start av bil, MEN ved gasspådrag stiger spenning ca 1V lineært med turtall på motor. Så dynamo er ikke helt død, men kan det også være batteriet som er slitent? Evnt kontakter rundtomkring?
Skal prøve å sette inn et annet batteri for prøve det, men har noen andre opplevd noe lignende og har noen kjappe tips?
Jeg har AC/klima, så er vel litt trangere nedi ved dynamo?!
Mvh Ronny Antonsen
Lav ladespenning
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Re: Lav ladespenning
Kan høres ut som et defekt batteri, men med tanke på alder på bil så kan det jo også være slitne børster i dynamo.
Laderele med børster kan byttes mens dynamo står i bilen, evt skal du ut med dynamo, så er det enklest å ta den nedover da må ac pupe løsnes for å få dynamo forbi.
Trenger du laderele med nye børster så har jeg liggende

Ny Bosch laderegulator F00M144136
Tilsvarer Bosch nummer:
BOSCH F-00M-145-200, F-00M-145-218, F-00M-145-209, F-00M-145-225, F-00M-145-333, F-00M-145-350, F-00M-145-862, F-00M-144-136
Laderele med børster kan byttes mens dynamo står i bilen, evt skal du ut med dynamo, så er det enklest å ta den nedover da må ac pupe løsnes for å få dynamo forbi.
Trenger du laderele med nye børster så har jeg liggende

Ny Bosch laderegulator F00M144136
Tilsvarer Bosch nummer:
BOSCH F-00M-145-200, F-00M-145-218, F-00M-145-209, F-00M-145-225, F-00M-145-333, F-00M-145-350, F-00M-145-862, F-00M-144-136
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
Takk for tipset! Tenker jeg prøver å ta ut laderegulator for å se at jeg hvilken type jeg har.
Hva koster den du har liggende?
Mvh Ronny Antonsen
Hva koster den du har liggende?
Mvh Ronny Antonsen
Hei!
Jeg har endelig rotet meg til å se på dynamo/regulator.
Det var den modellen du hadde liggende. Er den fremdeles tilgjengelig/for salg?
Mvh Ronny Antonsen
Jeg har endelig rotet meg til å se på dynamo/regulator.
Det var den modellen du hadde liggende. Er den fremdeles tilgjengelig/for salg?
Mvh Ronny Antonsen
Jeg har hatt eksakt samme problem og akkurat samme spenningsnivåer.
Det hjalp heller ikke å stramme reima mere. Var heller ingen hyling i reima.
Tror årsaken var at jeg kanskje sølte en liten dråpe olje ned på reima da jeg skiftet olje.
Løsningen for meg var å ta bort reima, rengjøre og avfette de hjulene som reima går på.
Rengjorde også reima og vips så virket alt som det skulle igjen. Over 14 volt ladespenning igjen.
Det hjalp heller ikke å stramme reima mere. Var heller ingen hyling i reima.
Tror årsaken var at jeg kanskje sølte en liten dråpe olje ned på reima da jeg skiftet olje.
Løsningen for meg var å ta bort reima, rengjøre og avfette de hjulene som reima går på.
Rengjorde også reima og vips så virket alt som det skulle igjen. Over 14 volt ladespenning igjen.
Medlem av: Heimsnekra Campers Landsforbund.
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
"¿ʞɐǝɹɟ ɐ ǝɹ,noʎ uǝɥʍ 'ʇı ʇ,usı 'ʎlǝuol s,ʇı".
Takk for tipset! Skal prøve det hvis det ikke lykkes med bytte av regulator.