Nytt medlem med spørsmål

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Calle
Car: T4 2001
Phone: 90510922

Nytt medlem med spørsmål

Post by Calle »

Hei!

Vet ikke om jeg poster dette på rett plass. Tar gjerne imot veiledning fra erfarne forum medlemmer.

På onsdag er det nøyaktig ett år siden jeg kjøpte min aller første bil, en VW California Exclusive 2001. Allerede på høsten i fjor var jeg på mitt første treff på Rjukan. Der traff jeg sikkert flere av forumets medlemmer. Håper å gjøre det til en tradisjon å dra på det årlige treffet.

Så til grunnen for dette innlegget.

Jeg har et par småting i innredningen som jeg gjerne skulle fått utbedret. Det er snakk om en defekt sensor til toalettet og at vannet på badet slår seg på hvis jeg skrur på vannet på kjøkkenet eller skyller ned i toalettet. I tillegg er ene håndlenet på sjåførsetet ødelagt.

Er det noen som vet hvor man kan få fikset slike feil?

På forhånd takk!
Harald
-
-

Re: Nytt medlem med spørsmål

Post by Harald »

Litt av en førstebil!

Dette med armlenet er en gjenganger og en enkel utbedring. Det er en liten støpt metalldel som knekker og du får kjøpt denne separat på finn eller ebay. Tar vel 5 minutter å bytte.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Hei, takk for sist.
Vannet slår seg på på badet? Med et forbehold er vel kranene utstyrt med microbrytere som skal starte pumpen, om det kommer vann på badet når pumpen starter på andre steder er det nok fordi selve lukkemekanismen i kranen er ødelagt. Dette skjer ofte om vinteren om man ikke har tømt systemet skikkelig. Skal bare noen dråper til så fryser de i stykker.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
erlingjo
-
-
Car: T5 på jobb.T4 California exlusive hjemme
Phone: 950 59597

Post by erlingjo »

Du klarer nok å fikse disse feilene selv. Synd jeg bor på andre siden ut mot havet. Ellers skulle jeg gitt deg en hånd..

Armlenene skurs enkelt av med en umbraco som sitter bak plastlokket på lenet.

Kan høres ut som at det er selve kranen din som er ødelagt på toalettet. Har ikke sett disse orginalt. Men du får penere og billige kraner som har mikrobryter innebygget.

Jeg hadde dårlig kontakt på bryteren i kranen på toalettet. Du kommer til kabler og slikt ved a ta av det lille rommet rett over toalettlokket.Litt usikker på hvordan man tar ut selve vasken...

Sensoren på toalettet er jeg litt usikker på. Hadde nylig ute hele toalettet for å fikse en karrosseriskade. Kan evt finne ut senere hvordan dette fungerer. Vet jo ikke om mitt virker etter reparasjonen.

Har forøvrig laget til utendørs dusj. Da koblet jeg meg paralellt inn på kabelen som går til vasken på toalettet.
Der har vært laget til dusj i bilen av tidligere eier. Så det var laget klart for uttak for vann. Bare å koble på slange til selve dusjen.

erlingjo
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Nå har du jo fått svar, men bare for å overøse med info så kan du sjekke det ang. armlenet her (med bilder):
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=42576
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Hva slags sensor til toalettet er det snakk om? Er det rødt lys når den er full? Eller er det analogt lite vindu som svinger fra grønt til rødt? Uansett er det en magnetisk overføring fra inni tanken. ikke viktig i det hele tatt for du ser nivået ned i luka.
For en god tusing får man freshup set som inneholder do-ring og tank pluss litt til. Kjøpte sånn til vogna mi i fjor når den var 7 år, vel verdt pengene.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Calle
Car: T4 2001
Phone: 90510922

Post by Calle »

Tusen takk for alle svar! Dette var jo gull:)

Ut fra dette skal jeg nok få fikset armlenet for egen maskin. Muligens kranen også.

Sensoren på toalettet er en slik som beveger seg fra grønn til rød fra venstre til høyre.

Forrige eier var som meg også surfe entusiast. Så han koblet også på dusj for å kunne skylle våtdrakter med og ha mulighet for en skyll av seg selv også. Jeg har brukt den på meg selv en gang. Det var en kald opplevelse. Utrolig hvor kaldt vannet holder seg uansett hvor varmt det er ute.

Men er det ingen kommersielle aktører som fikser ting som dette? For oss som er mildere teknisk utfordret:P

Hvor får man kjøpt nye kraner og sånn freshup set?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

I teorien går alt an :

ref varmtvann finnes det ettermarkeds varmtvannsbrennere (gass) som gir deg akkurat den mengden varmtvann du skal ha, og de starter varme når du skrur på krana. Smart, ettersom den da ikke driver og varmer vann unødig.

Det finnes ettermarkeds varmtvannstank for montering på takstativ som sola da skal varme og så står man og dusjer uttafor - den jeg da tenker på har påkobling slik at den pumpes trykk i, før man starter dusjinga.
Needforspace
-
-

Post by Needforspace »

Beste og enkleste forslag blir å gå på Biltema og kjøpe en dusj, den er oppladbar og kan puttes i en bøtte med passelig lunka vann. Når bøtta er tom er du ferdig.
VW E-Golf -16
VW Crafter LWB -14

Post Reply