Hva er det denne feilkoden gjør egentlig??

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Svennok
-
-
Car: vw caravelle t4 2.5 Tdi 1998
Phone: 41519195

Hva er det denne feilkoden gjør egentlig??

Post by Svennok »

Hva er det denne feilkoden gjør egentlig??Image

Sendt fra min EVA-L09
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Re: Hva er det denne feilkoden gjør egentlig??

Post by MostlyHarmless »

Feilkoden gjør ingenting - annet enn å fortelle deg at sensoren som måler tempereaturen på dieselen (G81) kortslutter til jord av og til :-)

Alle sensorer gir et signal som er hverken 0V (jord) eller 12V (+batteri). Det gjør at motorcomputeren (ECU) kan gi tilbakemelding om kortslutting til jord eller +Batt (og også brudd- "open").

I ditt tilfelle er det enten en kortslutting i ledningen til jord - eller så er sensor G81 i stykker og kortslutter selv. Feilen kommer og går og har skjedd ved flere anledninger (intermittent)

Ser ledningene og kontaktene bra ut, er det sannsynligvis defekt sensor.

Jeg hadde nylig en tilsvarende feil på min Oljetrykkmåler G266. Av og til kortslutting til jord. Var ødelagt sensor og feilmeldingene forsvant straks denne ble byttet.

Ellers ser jeg at du bruker versjon 12.12 av VCDS - siste versjon er 15.7.4.... så kanskje på tide å oppgradere ? :-)

mvh.
Arild
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
StigAre
-
-
Car: 2000 Caravelle T4 2.5tdi kort
Phone: 95161609

Post by StigAre »

Litt offtopic, men hva slags program er dette ? Hvor finner jeg slikt og obd2 kode utleser ?
MostlyHarmless
-
-
Car: Passe jålete T4 Caravelle 2002 :-)

Post by MostlyHarmless »

StigAre wrote:Litt offtopic, men hva slags program er dette ? Hvor finner jeg slikt og obd2 kode utleser ?
Programmet heter VCDS (tidligere Vag-Com og ofte brukes denne betegnelsen fremdeles) fra Ross-Tech.

Jeg var veldig heldig og fant min VCDS kabel på finn.no like før jeg fikk bestillt denne : https://www.bildiagnosebutikken.no/bild ... rface.html

Programmet henter du ned herfra http://www.ross-tech.com/

Kabelen kan virke dyr, men er min beste investering noensinne til min T4. Krever litt tid på å bli kjent med programvaren.... men som sagt verd både penger og tid.

Edit: programmet brukes til å koble seg til bilens datamaskiner for hente ut feilkoder og justere forskjellige innstillinger.

Mvh.
Arild
Han som fant opp hjulet var ganske smart.
Han som fant opp de tre andre var et geni.
Post Reply