Hei.
Jeg har kjøpt meg en 87 T3 Joker Westfalia 1,6 TD med hevetak, og plages med motoren som ikke vil gå skikkelig.
Den starter og går fint på tomgang, men dør bare ut når jeg prøver gi gass.
Jeg har tømt og renset dieselsystemet 2 ganger med dieselrens/tilsettning, nye slanger fra dieseltank, nytt dieselfilter, nye glødeplugger og nytt luftfilter.
Slangene mellom dysene og retur er også byttet ut, samt vacumslange.
Har også kjøpt spesialverktøy og timet pumpen samtidig med bytte av reg. reim.
Prøvd med gammeldags "båtpumpe" og pumpet trykk mellom filter og dieselpumpe, og da får jeg god gassrespons og ser turbo sviver uten ulyder.
Noen som har noen tips? Gåen dieselpumpe eller dyser?
1,6 TD motortrøbbel/dieselpumpe
-
aleksander.skavhaug
- Car: T3 1987 1,6TD
- Phone: 94226131
-
StephanJX
- Car: T3 1987 JX Joker
- Phone: +4745870049
Re: 1,6 TD motortrøbbel/dieselpumpe
Hei Aleksander,
Hvis motoren går fint med den ekstra pumpen på, så kan det egentlig bare være en av det følgende :
- Dritt i tanken, og derfor tett dieselslange/filter. Det har skjedd at utløp i tanken sitter tett. Hvis alt dette er rent:
- Luft i dieselslangen mellom filter og dieselpumpe. Har du den gjennomsiktige slangen? Da kan du fint se hvis det er luft i slangen. Ved luft har du oftest en lekkasje på filteret. Hvis det er uten luft:
- Dieselpumpen er gående /har gått. Prøv å finne en brukte for å teste, eller tar den til neste Bosch verkstedet (hvis det finnes en som kan reparere de gamle pumpene).
Hvor holder du på? Kanskje det finnes en fra forumet i nærheten som kan låne deg en pumpe.
Cheers, Stephan
Hvis motoren går fint med den ekstra pumpen på, så kan det egentlig bare være en av det følgende :
- Dritt i tanken, og derfor tett dieselslange/filter. Det har skjedd at utløp i tanken sitter tett. Hvis alt dette er rent:
- Luft i dieselslangen mellom filter og dieselpumpe. Har du den gjennomsiktige slangen? Da kan du fint se hvis det er luft i slangen. Ved luft har du oftest en lekkasje på filteret. Hvis det er uten luft:
- Dieselpumpen er gående /har gått. Prøv å finne en brukte for å teste, eller tar den til neste Bosch verkstedet (hvis det finnes en som kan reparere de gamle pumpene).
Hvor holder du på? Kanskje det finnes en fra forumet i nærheten som kan låne deg en pumpe.
Cheers, Stephan
--
All days have the same length, but a different width...
All days have the same length, but a different width...
-
aleksander.skavhaug
- Car: T3 1987 1,6TD
- Phone: 94226131
Re: 1,6 TD motortrøbbel/dieselpumpe
Takk for svar Stephan! 
Skal demontere dieseltanken og rengjøre den skikkelig, og bytte ut den nye sorte slangen mellom filter og pumpe med en gjennomsiktig slange.
Filteret er nytt, men mulig jeg bør bytte på nytt etter rengjøring.
Har bestilt alt jeg trenger for og overhale min originale pumpe, så blir og gjøre det også uansett.
Jeg holder til i Bodø.
Aleksander
Skal demontere dieseltanken og rengjøre den skikkelig, og bytte ut den nye sorte slangen mellom filter og pumpe med en gjennomsiktig slange.
Filteret er nytt, men mulig jeg bør bytte på nytt etter rengjøring.
Har bestilt alt jeg trenger for og overhale min originale pumpe, så blir og gjøre det også uansett.
Jeg holder til i Bodø.
Aleksander