Har planer om å bytte ut kapteinstolen foran til fordel for dobbelt passasjersete og omregistrere bilen til treseter.
Har kjøpt nytt sete fra en bruktbil, kjøpt bolter/muttre/avstandsklosser i plast hos Møller, mangler foreløpig muttrene som skal poppes fast på undersiden av bilen.
Nå har jeg støtt på et lite isfjell.
Det første jeg gjorde i denne prosessen var å kontakte typegodkjenningsavdelingen til Møller for å få dokumentasjon for å legge frem for biltilsynet når bilen skal godkjennes, men der var det ingenting å hente, det virker som om standardsvaret hos de gutta er "Fabrikken godkjenner ingen ombygging av denne bilen".
Etter litt mailing frem og tilbake med biltilsynet fikk jeg inntrykk av at det var ikke nødvendig med typegodkjenningspapirer fra fabrikk for å få til dette, det var nok at noen på et VW-verksted kunne dokumentere at bunnplate og festepunkter på min bil er identisk med en bil som har tre seter originalt.
Tok da kontakt med nærmeste verksted for å høre om de kunne bestille de siste delene jeg trengte og om de var villig til å skrive et slikt dokument.
Fyren på delelageret bekreftet at alle T5 har identisk bunnplate, han bestilte delene jeg manglet og spurte teknisk leder ang godkjenningen, et par dager etterpå snakket jeg med delelager igjen og da sa han at teknisk leder hadde sagt at denne godkjenningen burde gå fint.
Etter en stund begynte jeg å etterlyse delene som ikke dukket opp, det viste seg da at han hadde bestilt feil deler, og de var tilfeldigvis ikke å få tak i lengre. Sjekket da opp delenummer på nytt og fant ut at de jeg egentlig skulle ha var på lager i Norge, men så nevnte han at teknisk leder hadde sagt noe angående denne ombyggingen for noen dager siden, at det ikke kunne godkjennes.
Sendte en mail til teknisk leder, siden han var opptatt i møte der og da, da kunne han fortelle meg at for å få denne dokumentasjonen så måtte jeg kontakte typegodkjenningsavdelingen hos Møller, dette kunne ikke han gi meg.
Så nå sitter jeg her med innkjøpt sete og det meste av deler, siden jeg fikk vite at dette skulle gå greit, men foreløpig ingen mulighet for å få det godkjent.
Er det noen her inne som har gjort tilsvarende, og kanskje sitter på dokumentasjon som kan hjelpe meg på vei, eller vet hvor jeg kan få slik dokumentasjon? Jeg vet at det er blitt satt inn baksete i disse bilene, litt usikker på hvor vanlig det er å bytte passasjersete men det har vel blitt gjort det også tipper jeg?
Har prøvd å kontakte baksetespesialisten men de er kun interessert i å selge seter og å gjøre jobben selv så der får jeg ingen hjelp.
Bytte kapteinstol mot benk, passasjerside foran.
-
fredriksen
- -

- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
Re: Bytte kapteinstol mot benk, passasjerside foran.
Hadde bare montert det, å vist den på en annen statens vegvesen enn de du har vært i kontakt med. Er innfesting å alt originalt kan jeg ikke tenke meg at de bryr seg, da er det jo som originalt;)
Ligger kontakten til setebeltestrammeren der? Husker ikke åssen det er på t5n.
Det er nok ikke så lett, her er svaret jeg fikk fra SVV:fredriksen wrote:Hadde bare montert det, å vist den på en annen statens vegvesen enn de du har vært i kontakt med. Er innfesting å alt originalt kan jeg ikke tenke meg at de bryr seg, da er det jo som originalt;)
"Hei.
For biler registrert første gang etter 1. Oktober 1999, eller typegodkjent etter 1. April 1998,
skal det ved endring av sitteplasser og/eller sittearrangement fremlegges dokumentasjon på styrke i sete og seteinnfesting, samt belte og belteinnfesting.
Slik dikumentasjon kreves ikke dersom kjøretøyet bygges tilbake til tidligere typegodkjent versjon. I dette tilfellet vil det være tilstrekkelig om Volkswagen
kan bekrefte at XX 12345 er identisk med den fabrikkleverte 3-seter versjonen. I noen tilfeller er basiskjøretøyene identiske, i andre tilfeller ikke."
Jeg kan ikke se at det er noen elektriske kontakter på selve setet.
jeg benyttet handicare da jeg fikk bygd om min (fra SR til orginal baki, pluss benk til kaptein foran). De er eksperter på T5, og samarbeider med Vesenet. ta en telefon, de har avdelinger flere steder i landet.
ps: hvis alt går greit, og singelstolen din ser grei ut, kan hende jeg kan hjelpe med avhending
ps: hvis alt går greit, og singelstolen din ser grei ut, kan hende jeg kan hjelpe med avhending
mvh, offside
2005 T5 131hk manuell 2,5 lang
2005 T5 131hk manuell 2,5 lang
Takk for tipset.offside wrote:jeg benyttet handicare da jeg fikk bygd om min (fra SR til orginal baki, pluss benk til kaptein foran). De er eksperter på T5, og samarbeider med Vesenet. ta en telefon, de har avdelinger flere steder i landet.
Stolen tror jeg at jeg vil beholde, tilfelle jeg finner på å sette inn bakseter en gang i fremtiden
-
fredriksen
- -

- Car: Vw T4 caravelle, passat 3bg
Hvis du allerede har delene, hvorfor ikke bare montere å prøve? Drop in time på vegvesen koster ikke stort, å de jeg har snakket med har vært ålreite. Så lenge original innfesting brukes og ting ser kvalitetmessig ut ordner det seg nok. Godkjente min fra 3 til 8 seter (2+3+3), ingen diskusjon.
Eventuelt kan du betale handicare, reptek etc. for å gjøre det.
Eventuelt kan du betale handicare, reptek etc. for å gjøre det.
Har sammenlignet delefilmene for bunnplate og rammevanger på min bil og en tilsvarende med originalt tre seter, alt er 100% identisk bortsett fra de fire brakettene som skal poppes fast på undersiden av bilen.
Har send inn søknad til SVV med delefilmene som "dokumentasjon", får se hva slags svar jeg får.
Har send inn søknad til SVV med delefilmene som "dokumentasjon", får se hva slags svar jeg får.
-
steffs
- Car: Transporter T5 2007 2,5 TDI 4Motion seikel offroad
- Phone: 99472681
Hei, Eg hadde kapteinstol passasjersete i min transporter T5 2007. Kjøpte brukt original 2 seter benk. Bestilte ekstra bolte satser hos merkeverkstad. Bil på bukk, tok ned eit par varmeskjold og skar ut hol i gummimatte i dørk inne i kabinen. Alle hull var prefabrikert så var lett å montere når ein hadde fått vekk varmeskjold. Anbefaler å få med ein hjelper.
Bestilte time for visning hjå lokal vegstasjon. Dei såg over, spurte om setet var original type, som eg bekrefta at det var med å vise fram tag som var klistret på underside av setet, i setebrønn. Inspektør tok bilde inne i bilen, og av karrosserinr. Visste ikkje fram noko dokumentasjon ellers.
gjekk veldig smooth så burde ikkje vere problem få dette gjennom.
Bestilte time for visning hjå lokal vegstasjon. Dei såg over, spurte om setet var original type, som eg bekrefta at det var med å vise fram tag som var klistret på underside av setet, i setebrønn. Inspektør tok bilde inne i bilen, og av karrosserinr. Visste ikkje fram noko dokumentasjon ellers.
steffs wrote:Hei, Eg hadde kapteinstol passasjersete i min transporter T5 2007. Kjøpte brukt original 2 seter benk. Bestilte ekstra bolte satser hos merkeverkstad. Bil på bukk, tok ned eit par varmeskjold og skar ut hol i gummimatte i dørk inne i kabinen. Alle hull var prefabrikert så var lett å montere når ein hadde fått vekk varmeskjold. Anbefaler å få med ein hjelper.
Var det gjenger i hullene i dørken hos deg?
Hmm...er ikke alle registrert med 3 sitteplasser foran, selv om det er 2 seter? Alle T5 og T6 jeg har sett med 2 seter har hatt 3 sitteplasser i vognkortet
Nei, alle er ikke det.Carsten wrote:Hmm...er ikke alle registrert med 3 sitteplasser foran, selv om det er 2 seter? Alle T5 og T6 jeg har sett med 2 seter har hatt 3 sitteplasser i vognkortet
Selv har jeg 2-seter og i vognkortet står det 2 sitteplasser.