Jeg ser på http://www.autodeler.co.no/vw/transport ... nnrem-sett
Der finnes noen kjente merker: Hella, Bosch, Continental osv.. men også mange ukjente.
Prisen varier veldig, er de andre merkene dårligere?
Hva er forskjellen?
Nettstedet virker jo ganske utrolig (mht pris, men vet at det er mange som har brukt dem, og at de har rikelig med domenekloner)...
Det er typisk at denne type innlegg vil bli "disset".. men har noen erfaringer med de "billige" merkene, så er det det jeg ønsker å få vite.
Kvalitet, hvordan kan vi vite noe om produsent
-
Runewilliam_Mercury1952
- -

- Car: T4 2000 APL, 1952 Mercury
Re: Kvalitet, hvordan kan vi vite noe om produsent
Da jeg skifter tannreimene mine selv, og har kort kjørelengde pga firmabil i jobb, har jeg valgt å kjøpe tannreim av ukjent kvalitet fra Norsk Bildelsenter. Ble litt overrasket da jeg leste dokumentasjon på vannpumpa, at garantien var begrenset til 60 000 km! Noe som ikke samsvarer med påstanden om "Orginal kvalitet eller tilsvarende".
Jeg mener at hvis du må betale noen for å gjøre jobben for deg, er dette feil deler å spare penger på
Jeg mener at hvis du må betale noen for å gjøre jobben for deg, er dette feil deler å spare penger på
Jeg kan nok skifte tannreim selv, men føler meg nok tryggest på at folk som har gjort det før noen ganger gjør jobben.
Penger er kjekt å spare, men som du sier det er ikke på tannreima man bør spare. Det er heller ikke spørsmålet, spørsmålet er hvordan Airtex, Gates, Ina, Hepu, GK, Mapco, Dayco m.fl er kvalitetsmessig... (ser andre anbefaler Contitech .. men de andre "kjendisene" er vel og ok?)
Penger er kjekt å spare, men som du sier det er ikke på tannreima man bør spare. Det er heller ikke spørsmålet, spørsmålet er hvordan Airtex, Gates, Ina, Hepu, GK, Mapco, Dayco m.fl er kvalitetsmessig... (ser andre anbefaler Contitech .. men de andre "kjendisene" er vel og ok?)
T4, 2001 Transporter lang 2,5TDI 65kW, AJT
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Jeg mener nå det, at om du ikke skal bruke originaldeler, så bruk iallefall anerkjente merker.
De bør ha kvalitet.
Men spørsmålet her er jo ikke de anerkjente merkene. Spørsmålet er de ukjente billigmerkenes kvaliteter.
Og de skal jeg ikke uttale meg om. Rett og slett fordi jeg ikke tør bruke de, eller orker tanken på skru mer enn jeg strengt tatt må hvi de viser seg for dårlige.
Og i ytterste konsekvens er årsaken til et havari lommeboka mi definitivt ikke vil klare seg utav.
Dette innlegget går sikkert under dissing, men det er i beste mening.
De bør ha kvalitet.
Men spørsmålet her er jo ikke de anerkjente merkene. Spørsmålet er de ukjente billigmerkenes kvaliteter.
Og de skal jeg ikke uttale meg om. Rett og slett fordi jeg ikke tør bruke de, eller orker tanken på skru mer enn jeg strengt tatt må hvi de viser seg for dårlige.
Og i ytterste konsekvens er årsaken til et havari lommeboka mi definitivt ikke vil klare seg utav.
Dette innlegget går sikkert under dissing, men det er i beste mening.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Eg hadde eit åpent sinn angåande ukjennte delemerker for endel år sidan.
Så eg monterte bærekuler fra meir eller mindre ukjennte kopiprodusenter som Sterex(NBS) og Topran(justcampers) +Biltema.
På fleire bilar.
Desse kulene holdt ikkje fra ein EU kontroll til neste. Minste km før ødelagt kule var 5000km.
Kjøpte uorginal tannstang fra Norsk bildelsenter, gods kvaliteten var så svak at tur/retur slangene ikkje lot seg montere uten at godset knakk i gjengepartiet.
Etter min erfaring er det ingenting å spare på bærekuler ihvertfall, med mindre du driver luguber wheelerdeeler butikk og selger bilen så fort du har satt på billigdeler.
Prisen på dårlig kvalitet er vel 30-40% av fks Lemforder, Bendix etc, men kvaliteten er kanskje ned i 5% av det du får originalt.
Så eg monterte bærekuler fra meir eller mindre ukjennte kopiprodusenter som Sterex(NBS) og Topran(justcampers) +Biltema.
På fleire bilar.
Desse kulene holdt ikkje fra ein EU kontroll til neste. Minste km før ødelagt kule var 5000km.
Kjøpte uorginal tannstang fra Norsk bildelsenter, gods kvaliteten var så svak at tur/retur slangene ikkje lot seg montere uten at godset knakk i gjengepartiet.
Etter min erfaring er det ingenting å spare på bærekuler ihvertfall, med mindre du driver luguber wheelerdeeler butikk og selger bilen så fort du har satt på billigdeler.
Prisen på dårlig kvalitet er vel 30-40% av fks Lemforder, Bendix etc, men kvaliteten er kanskje ned i 5% av det du får originalt.
Caravelle 2.5 TDI GL 97mod kort 9 seter
Nissan Leaf Tekna 2013
Nissan Leaf Tekna 2013
Jeg har akkurat sluttet etter vel 5 år på delelager på et verksted. Av de merkene du nevner her, har jeg vært borti Airtex(Hellanor), Gates(Hellanor og Meca) og Dayco(Truck & Trailer). De aller fleste vannpumpene jeg leverte var Airtex, og jeg mener at jeg hadde 1 reklamasjon. Gates er vel amerikansk og ganske store, men kanskje ikke så store i Europa? Dayco har jeg begrenset kunnskap om, men regner med at det er bra kvalitet siden T&T har valgt å selge merket. Jeg mener også at jeg har sett INA-logoen på ganske mange løpe-/strammehjul, men husker ikke helt hvor de kom fra(Meca?). Jeg hadde vel ikke vært redd for å bruke noen av disse, men på så viktige deler hadde jeg nok helst valgt noe fra "de store".Troxx wrote:Penger er kjekt å spare, men som du sier det er ikke på tannreima man bør spare. Det er heller ikke spørsmålet, spørsmålet er hvordan Airtex, Gates, Ina, Hepu, GK, Mapco, Dayco m.fl er kvalitetsmessig... (ser andre anbefaler Contitech .. men de andre "kjendisene" er vel og ok?)
Frode
Takker for svar. Det kan virke som om det finnes diverse gode merker som "ingen" har hørt om.
mht tannreim til T4 er prisen på Contitech sett på nevnt sted under halvparten av prisen til Triscan, sistnevnte er ukjent for meg.
mht tannreim til T4 er prisen på Contitech sett på nevnt sted under halvparten av prisen til Triscan, sistnevnte er ukjent for meg.
T4, 2001 Transporter lang 2,5TDI 65kW, AJT