Fatter har en 06 t5 19 TDi 105 hk som iblant går i nødmodus og i følge Møller så er det turbo som må byttes,for meg virker det som turbo er Ok og at problemet er i den variable delen. Noen som har erfaringer her? Han fikk pris på 28000 for ny turbo
Sent from my iPhone using Tapatalk
Turbo og nødmodus
Re: Turbo og nødmodus
Kan være det er wastegaten! Hvis det er turboen lager den som regel suselyd.
Turboer får du nyoverhalt på Ebay for 3000-4000 kr. 28.000 kr er ran!!
Turboer får du nyoverhalt på Ebay for 3000-4000 kr. 28.000 kr er ran!!
-
Bjørnis
- Car: Vw T3-88 Coach
- Phone: 95851663
Funderte på wastegaten jeg også,får sjekke den. Ingen ulyder og turbo virker Ok. Kjenner ikke så mye til variable turboene så det er vel bare og plukke opp. Takk for svar
-
Titan
- -

- Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD
EGR-ventil er en grei plass å begynne hvis den ikke allerede er blendet for innkommende uønsket eksos.
Les om blending av EGR, og det er mye det samme prinsippet for 2,5 og 1,9.
Det er stor sannsynlighet for at det er reguleringsmekanismen som er kokset i turboen, slik du selv er inne på. Kort fortalt er ofte medisinen å få blendet inntaket på EGR og sørge for å få opp temperaturen på turboen slik at koksen etterhvert havner i lydpotta istedet. Dette kan være en prosess som må pågå en stund før du merker at nødmodusen blir merkbart mer fraværende.
Det er stor sannsynlighet for at det er reguleringsmekanismen som er kokset i turboen, slik du selv er inne på. Kort fortalt er ofte medisinen å få blendet inntaket på EGR og sørge for å få opp temperaturen på turboen slik at koksen etterhvert havner i lydpotta istedet. Dette kan være en prosess som må pågå en stund før du merker at nødmodusen blir merkbart mer fraværende.
-
Bjørnis
- Car: Vw T3-88 Coach
- Phone: 95851663
Takker for svar[emoji106][emoji4].Titan wrote:EGR-ventil er en grei plass å begynne hvis den ikke allerede er blendet for innkommende uønsket eksos.
Hei, Min 2,5 TDI 2006 modell har hatt det problemet i 5-6 år. Har ikke skiftet turboen.
Dette er vist ikke så uvanlig problem på flere biler.
Med fullt gasspådrag med litt lite turtall ca 2000 over tid så blir turbotrykket for høyt over for lang tid og bilen går i nødmodus.
stop og start så er det ok.
Etter at jeg fant ut av de så bruker girer jeg ned om jeg skal opp lange bakker i stor fart med henger, har aldri problemet om jeg holder meg 3000-3500 omdreininger
Dette er vist ikke så uvanlig problem på flere biler.
Med fullt gasspådrag med litt lite turtall ca 2000 over tid så blir turbotrykket for høyt over for lang tid og bilen går i nødmodus.
stop og start så er det ok.
Etter at jeg fant ut av de så bruker girer jeg ned om jeg skal opp lange bakker i stor fart med henger, har aldri problemet om jeg holder meg 3000-3500 omdreininger