Banking etter reimbytte 2.5 TDI??

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Harald
-
-

Banking etter reimbytte 2.5 TDI??

Post by Harald »

Bankelyden høres mekanisk ut, og minner om denne (men ikke fullt så høy!)
https://youtu.be/xR2hbvHyhdc

Bilen har stått siden reimbytte mars 2016, som jeg gjorde selv. (Med ny veivklædd, diamantskive, svinghjulsdemper, veivbolt, simringer etc.) Sporet i veiva så forresten strøkent ut.. Dieselpumpa er *ikke* timet opp med VAGCOM ennå... Kun med ur, til 0,55 mm. Motoren har olje...og silen i bunnpanna var/er ren. Jeg byttet bunnpannepakning så jeg vet dette. Oljetrykkslampa slukner med en gang motoren starter.

Jeg startet motoren nå for første gang på mange måneder, synes den banker fælt på tomgang. Har kjørt den inn og ut av garasjen.. stått litt på tomgang, og kjørt noen hundre meter i nabolaget.

Motoren starter VELDIG lett. Den kan stå i månedsvis og starter nesten med én gang på andre vri på nøkkelen (første vri forsøker jeg å IKKE starte motoren, for jeg vil helst bygge opp oljetrykk før den starter. Dette klarer jeg ikke, ettersom den starter... har ikke funnet ut hva man kobler ut for at dieselpumpe ikke skal drivstoff.)

Jeg husker at jeg slet veldig med å finne merket på veiva for TDC... helt jævlig så dårlig merket det er :( blir mindre sikker på at jeg har funnet rett med denne bankinga. Jeg har selvfølgelig rotert motoren flere runder for hånd før jeg startet den etter registerbyttet. Det eneste jeg kunne kjenne var kompresjon.

Forøvrig oppdaget jeg en stor oljelekkasje som rakk å skitne til pumpereima litt. Jeg byttet simringene på kamakselen da jeg gjorde reimjobben, og på lekkasjen å dømme vil jeg tro at tetningen på ringen på pumpesiden må ha blitt skadd ved installasjon.

Sånn burde vel en 2.5 TDI høres ut på tomgang:
https://youtu.be/bSVbxnXcThE?t=24s

Kommer film av motorgangen til helgen
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Re: Banking etter reimbytte 2.5 TDI??

Post by 112wboxer »

høres ut som ventilløfter som er tom for olje, har du hele tiden hatt denne lyden etter reimskifte? Eller er det nå nylig det kom lyd?
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Mistenker tom løfter ja. Men samtidig kan det være veldig treig vakumpumpe. Plukk av denne, ta ut stempelet til den og monter. Sjekk om lyden er der eller ei.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Harald
-
-

Post by Harald »

Takk for tips! :)

Bilen hadde allerede stått et halvt år da jeg tok reg.reim byttet... tror det var litt klakking da og, men vanskelig å vite da jeg ikke tok video. (Siden har det ballet på seg med rustsveising etc...)

Men hvis det er løfterne skulle lyden være harmløs? Og forhåpentlig forsvinne av seg selv når motoren får opp oljetemperaturen. TDI blir jo ikke særlig fort varm av å stå på tomgang...
https://mechanics.stackexchange.com/que ... themselves

Det er ny 5W-40 VW 505.00 olje på motoren. Motoren har gått 265 000 km. Burde ikke være utslitt lager...fant ikke tegn på det i olja, eller bunnpanne da jeg hadde den av.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Post Reply