Strøm problem, dynamo??

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Bård
Car: T4 1992 DOKA
Phone: 45276634

Strøm problem, dynamo??

Post by Bård »

Hei
Kanskje idiotisk spørsmål men med "ny" bil følger det nye utfordringer mao sikkert ikke siste gang det kommer et spørsmål fra denne kanten :P
Bilen det gjelder er da noe så enkelt vil kanskje noen si som en 92mod. DOKA 2,4 diesel.
Vel, enkelt for den som kan det!
Bilen har da ei ladelampe som lyser etter start helt til jeg gir gass, da slukker den og turtelleren kommer også til seg selv. Vi fortsetter med pulserende lys i instrumentpanel og sikkert andre lamper rundt om stort sett hele tiden... bilen er til tider også tungstartet men ikke ifm kaldstart.
For meg som ikke har hatt mekkeobjekt på noen år er det første jeg tenker dynamo, men jeg må jo alikevel stille spørsmålet om det kanskje kan være noe annet jeg bør sjekke først??
Batteriet virker Ok. Vært greit å ha dette klart før kulda kommer så takker for svar!

Bård
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Re: Strøm problem, dynamo??

Post by Drittsekken »

Det er helt normalt at ladelampen ikke slutter å lyse før turtallet er over en viss grense. Mener også at dette gjelder turtelleren, ref. min tidligere 2,4D.

Det at den er tungstartet kan tyde på mangt, men det første man sjekker er batteri og glødeplugger. Lad opp batteriet over natten, og test. Videre så kan du sjekke sikring og relé til glødepluggene. Enkleste måten å bli sikker på dette er å bruke et tangamperemeter på ledningene til glødepluggene for å se om de trekker strøm når man (skal) gløder. Mener å huske at hver glødeplugg skal trekke ca 10A på denne motoren, så 50A hvis du måler på felles ledningen. Søk på forumet her så finner du mye om glødeplugger.

Det at lys blinker, har jeg ikke så mange gode forslag til. Vet at mange har problemer med loddingene i instrumentpanelet, men skal ikke si sikkert at det er det som er problemet her.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

På disse gamle så er det normalt å måtte gi en push på gassen for å slukke ladelampe og få igang turteller. Pulserende lys etterpå kan jo ligne på dynamo. Tungstart kan være glødeplugger og i Værste fall timing av tannreimer
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

sjekk for brudd inne i plastikkstrømpe(klippe opp strømpe) nede forkant av motor, det kommer 2stk ledning fra dynamo..følg farge og at begge er hele, sjekk jordinger til motor og inne i nevnte strømpe(brune ledn). Det er ikke normalt at man skal gi gass for å få lading og hadde nøyaktig det samme problem med min 97 tdi og der var det brudd på en ledning fra dynamo, denne lader nå fra tomgang, sjekk og om du har dårlig kontakt i speedometeret
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Det med å måtte få opp turtallet på motoren før den viser lading mener jeg noen nevte varierte på forskjellige typer dynamoer. Det er i hvert fall mange som har det slik uten at det er noen problem. Kan også neve at det er akkurat likt på min Fiat 640DT (traktor).

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
112wboxer
-
-
Car: Blå 97 2.5tdi gul 2.5tdi høyttak(tidl mesta)

Post by 112wboxer »

har ikke vært borti andre biler som man må gi gass for å få lading og de kom heller ikke slik fra fabrikk men har oppdaget at vw t4 er utsatt for ledningsbrudd diverse plasser som har med lading å gjøre og at målere som er ustabil har mer å gjøre med dårlig jording og dårlig lodding i speedometer på 2.4
Bussnr.5
Car: 2.4 1994
Phone: Nittisjunullsju6920

Post by Bussnr.5 »

Alle mine 2.4 oppfører seg helt likt. Ble nevnt i en annen tråd at 90Amp dynamo har en kaldstartsluring for å spare starter(?). Legg merke til at dersom du gir litt gass,opp til ca 1000-1100rpm, så lader dynamo. Da går den samtidig veldig tungt på tomgang,men i det øyeblikk glødingen slutter (etter ca 2-3 min) øker tomgangsturtallet.
Mvh
Espen
Bård
Car: T4 1992 DOKA
Phone: 45276634

Post by Bård »

Takk for gode svar, kjenner jeg ble merkbart klokere :) skal sjekke for ledningsbrudd når sjangser byr seg!
Jeg hadde en transit som firmabil en gang som også måtte ha gass før den ladet, men oppfattet det ikke som noe problem... denne ville aldri ha gløding heller selv i -20...rar bil!
Jeg hadde også en Subaru outback for ikke lenge siden med samme pulserende lys, til slutt ble det så ille at det også slo inn på automatkassa så bilen ble umulig å kjøre.
Men denne hadde innebygd spenningsregulator i dynamoen, det er det vel ikke på transporteren...
Tenkte å prøve å bytte denne men jeg vet ikke om det hjelper...
Post Reply