For et par år siden kjøpte jeg nåværende bil, en 99-modell T4 Caravelle. Da jeg lå under bilen i fjor, oppdaget jeg til min overraskelse at det var en Eberspacher i motorrommet, og nå som kuldegradene begynner å melde seg så kunne jeg gjerne tenkt meg å fått fyrt opp denne. Hvis den fungerer, altså. Jeg mistenker at den har problemer, og jeg har tenkt å feilsøke litt for å vurdere eventuelle tiltak.
Når jeg starter bilen skjer ingenting, uansett temperatur. Ingen lyd og ingen røyk. Har lest at Eberen skal starte etter ca 40 sekunder, så jeg har latt motoren stå noen minutter men uten hell.
Fant frem til temperatursensoren bak fangeren, denne var koblet fra. Leste flere tips om å "lure" denne ved å koble sammen terminalene, så jeg satte en binders imellom. Fortsatt ingenting.
Nappet ut kontakten til Eberen og målte på batterisiden mellom pinne 1 og 2 med motoren i gang. Ingen spenning registrert, så jeg konkluderer foreløpig med at problemet må ligge "lengre bak". Kan det være verdt et forsøk å lure inn 12v direkte fra batteriet her, for å se om dette hjelper?
Forsøkte å følge samme kabel innover i motorrommet. Den har en forgrening til temperatursensoren, før den forsvinner under batteriet og sannsynligvis inn i kupeen et sted. Det er her jeg tror det kan være noe muffens.
Når det gjelder sikring så har jeg lest forskjellige plasseringer, men har for sikkerhets skyld sett over absolutt alle, og alle sikringer er intakte.
Det er heller ingen styringsenhet til varmeren inne i bilen.
Er det noen som har kjennskap til D3WZ som kanskje har noen råd? Annet enn å dra på verksted, altså.
Alle tips mottas med takk