Merkelig oppførsel når en "blinker" med fjernlys

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vetz
-
-
Car: 1995 Caravelle 2.4 AAB

Merkelig oppførsel når en "blinker" med fjernlys

Post by vetz »

På min 95 modell Caravelle så kommer parklys indikatoren i lysbryteren til venstre for rattet på når en blinker med fjernlysene. Blinker en igjen så går det av igjen. Det går også av om man justerer til parklys og så tilbake igjen til kjørelys. Alle lys ellers oppfører seg som de skal. Er dette "by design", eller er noe galt?

Det skjer kun i normal lys modus (bryter vridd helt ned), fungerer som det skal når en er i parklys og fjernlys modus.

Hvis det var litt uklart kan jeg ta opp en video som viser hva som skjer.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Merkelig oppførsel når en "blinker" med fjernlys

Post by Der Postmeister »

Lysbryteren som indikerer noe på gang? Har du en du kan prøve bare for å utelukke?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
vetz
-
-

Post by vetz »

Det er egentlig ikke noe problem, bare litt merkelig. Lurer egentlig om det er per design eller ikke.

Har ikke noen ekstra bryter eller annen bil til å teste i, men er en ting jeg skal gjøre hvis jeg får muligheten.

Åpnet opp min egen bryter og renset den, byttet også lyspæren (den som lyser konstant når tenning er på og lyser opp ikonet i bryteren) i samme slengen, men det hjalp ikke.
Drittsekken
-
-
Car: 2003 Multivan Westfalia 2,5TDI 102HK
Phone: 930treåtte720

Post by Drittsekken »

Det var akkurat likt på min '95.
Jeg tenkte på det som en fiffi funksjon for at man skal vite om fjernlyset er på eller av før man vrir lysbryteren over i "På" posisjon.

Om det skal være slik eller ikke, vet jeg ikke. Kan teste det på min '03 senere i dag.
Leidulf
http://www.nettet.be/vw/vw.php

-2003 Multivan Westfalia TDI 102HK
-2014 Nissan Leaf
-1995 Caravelle GL Syncro 2,4D 9 seter (vraket)
-1998/99 Audi A4 1,8 (solgt)
-1983 Ford Fiesta Jubileum 1,1 (solgt)
vetz
-
-

Post by vetz »

Drittsekken wrote:Det var akkurat likt på min '95.
Jeg tenkte på det som en fiffi funksjon for at man skal vite om fjernlyset er på eller av før man vrir lysbryteren over i "På" posisjon.
Ser ikke helt hva det skulle gi av informasjon utenom at en har blinket med fjernlysene (og lyset forsvinner neste gang du blinker) når bryteren er i AV posisjon. Du har jo indikator i instrumentpanelet om fjernlysene er på eller ikke.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Men vis lysbryteren er "AV" og fjernlysbryteren er "PÅ" vil ikke fjernlysene lyse og heller ikke varsellampen i instrumentpanelet. MEN, hvis du da vrir lysbryteren over i "PÅ" så begynner fjernlysene å lyse uten at du bruker hendelen ved rattet. Jeg har selv gjort dette flere ganger og hvis det da er andre biler enn meg på veien vil de bli opplyst og jeg må skyndte meg å slå av fjernlysene. Egentlig så liker jeg ikke denne fjernlyshendler som har dra funksjon for både på og av. Det er da også vanskelig å bare blinke med lysa når man har hovedlysbryteren i "PÅ", plutselig trekker man litt for hardt i hendelen og må huske å også slå av fjernlysa.

Ikke at jeg pleier å sjekke om det er lys i lysbryteren før jeg vrir om, men jeg passer på å bare gjøre det når det ikke er biler foran meg på veien.

[Edit]Altså, fjernlys hendelen har huskefunksjon og hvis du trekker den helt mot deg selv når hovedlysbryteren er "AV" vil du bytte stilling til når hovedlysbryteren blir slått "PÅ"
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
vetz
-
-

Post by vetz »

Skal teste dette, hvis det er slik du beskriver så forklarer det nok saken :)

Enig at det er irriterende med designet, kan ikke/vanskelig å blinke som du sier når bryteren står i "PÅ" posisjon.
Drittsekken
-
-

Post by Drittsekken »

Kan bekrefte at det ikke fungerer slik på min '03. Der er det alltid lys i bryteren.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Leidulf

-2014 Nissan Leaf
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Den skal vere slik, det grønne lyset i nærlysfunksjon forteller deg at om du trykker lysbryteren over til fjernlysposisjon når den lyser grønt, så går fjernlysa på uten å trekke i hendelen. Det er en relativt dårlig løsning på et problem som ikke burde eksistert, men det er nå slik.
vetz
-
-

Post by vetz »

Da er det bekreftet, fungerer slik drittsekken og Renax nevner. Alt nytt en lærer, takk for alle svar :)
Post Reply