Fordeler og ulemper med Westfalia hevetak
Fordeler og ulemper med Westfalia hevetak
Prøvekjørte en bil med hevetak og ble særdeles skuffet. Følte kjøreegenskapene ble dårligere og det var mye knirking og ulyder. Det har sine praktiske fordeler engang i blandt, men til vanlig kjøring, er dette noe som må påregnes? I så tilfelle så vil jeg aldri betale premiumen som legges inn i disse bilene med hevetak.
Re: Fordeler og ulemper med Westfalia hevetak
Taket veier en del, og maks taklast på det er 50 kg. Kjøleskap veier en del også. Sovesofaen veier sikkert nærmere 100 kg. (Benken fra en T5 kombi veier forresten 60 kg. Jeg veide min..) Men når det gjelder støy hadde jeg en annen oppfatning. Jeg hadde T3 reimo med hevetak i noen år som eneste bil, og jeg har kjørt T4 Westfalia 2.4D rundt 100 mil. Jeg har og kjørt en tom Caravelle på motorveien ganske langt, og ble rimelig lei av veistøyen. Disse bilene har store paneler som blir en tromme på veien.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Dette var en 2003 modell Multivan med hevetak og de to skapene. Er flere Multivan'er med hevetak enn uten og lurte egentlig på om jeg bare hadde møtt på et mandagseksemplar, eller om det var standarden. Jeg er ganske følsom for ulyder og knirkelyder, så hvis det prisen en betaler for å ha hevetak så må jeg virkelig vurdere om det er verdt nytteverdien. Jeg er på jakt etter ny T4 primært for å få sterkere motor, multivan interiøret og klimaanlegg, camping egenskapene er bare bonus.
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
I de bilene der er det vel bare AC, klimaanlegg finner du i noen av Caravellene. Joda, på Finn er alt klimaanlegg men det får så være. Forøvrig er de automatiske klimaanlegget et krav fra kona da vi hatt hatt både det og T5 med AC før.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Det er Climatronic i opptil flere av Multivanene men da de med hardtop og ikke Westfaliatak. A/C har de fleste med glassfibertak, alt avhengig av kjøpers interesse den dag bestillingen ble avsluttet hos forhandler.
Knrking og slikt er det i alle biler, på glassfibertakbilene noe enklere å gjøre noe med selv. Det er pakninger inn- og utvendig som med fordel kan gås over (guess how I know...) og hos meg er det etpar av de innvendig som generer knirking. Nå kjører jeg ikke Multivan lenger men California Coach med glassfibertak (fordi det også finnes California Coach med helhøyt tak, gitt - som jeg i min ringe forstand tok for gitt kun var California Exclusive) og jeg har i tillegg til gode muligheter for knirk i fremre takplates listverk også langsgående skapseksjon bakover på venstresia av bilen. I overgangen av høyskapdelen bakerst til takskapet, er det knirk og det er fordi skapet henger løst. Det er hos meg rett og slett en indikator om ay jeg burde ta skralla og teite til etpar muttere baki der.
Silikon på lister, skru til skruer og bolter. Da er vel det meste av knirkinga vekk. En California er isolert i vegger (?) og dører med no materiale som ser ut som 90-talls simpleste liggeunderlag. Jeg hiver innpå med støydempematter i skyvedør og bakluka (som sikkert er greit å gjøre for dem med bakdør også) og får ned støy utenfra på det viset også.
Jeg har avtalt med jentungen at når vi begynner kjøre på tur så er dyna hennes strukket fram og dyttet inn mellom glassfibertak og fremre del av "hullet" opp til loftet hvor hun sover, dette mest som en test om dyna kan dempe noe av støyen utenfra under kjøring. Må jo naturlig nok festes så den ikke ramler ned under kjøring.
Kjøreegenskapene fra Multivanen husker jeg ikke mye av, jeg gikk fra Tyskerbrakka som var '91mod T4a til Kakemonsteret som var '03 Multivan med 40mm sportsunderstell, men den var noe mer sigen i svinger enn Tyskerbrakka - muligens pga vekta. På langtur var den unik, helt annet tema enn Tyskerbrakka fordi det gikk an å snakke i 100km/t i kupéen. Satt bedre, men så var jo setene foran på Tyskerbrakka noe slitt da jeg overtok den i mars 04, også. Vidvandre, '01 CC syncro er veldig sigen men det er antakeligvis fordi den er syncro og skal ha det slik når man trenger det når hjuldrifta skal testes. Underlig nok, vil jeg si - hva da med alle andre gangene når en kjører på greit dekke ? Er som ei gammal skute med helling i sving og knirking, blir reint øm i hjarterota av detta
Alt detta minner meg på at jeg må stikke ned og fikse venstre armlen på Vidvandre, takk!
Knrking og slikt er det i alle biler, på glassfibertakbilene noe enklere å gjøre noe med selv. Det er pakninger inn- og utvendig som med fordel kan gås over (guess how I know...) og hos meg er det etpar av de innvendig som generer knirking. Nå kjører jeg ikke Multivan lenger men California Coach med glassfibertak (fordi det også finnes California Coach med helhøyt tak, gitt - som jeg i min ringe forstand tok for gitt kun var California Exclusive) og jeg har i tillegg til gode muligheter for knirk i fremre takplates listverk også langsgående skapseksjon bakover på venstresia av bilen. I overgangen av høyskapdelen bakerst til takskapet, er det knirk og det er fordi skapet henger løst. Det er hos meg rett og slett en indikator om ay jeg burde ta skralla og teite til etpar muttere baki der.
Silikon på lister, skru til skruer og bolter. Da er vel det meste av knirkinga vekk. En California er isolert i vegger (?) og dører med no materiale som ser ut som 90-talls simpleste liggeunderlag. Jeg hiver innpå med støydempematter i skyvedør og bakluka (som sikkert er greit å gjøre for dem med bakdør også) og får ned støy utenfra på det viset også.
Jeg har avtalt med jentungen at når vi begynner kjøre på tur så er dyna hennes strukket fram og dyttet inn mellom glassfibertak og fremre del av "hullet" opp til loftet hvor hun sover, dette mest som en test om dyna kan dempe noe av støyen utenfra under kjøring. Må jo naturlig nok festes så den ikke ramler ned under kjøring.
Kjøreegenskapene fra Multivanen husker jeg ikke mye av, jeg gikk fra Tyskerbrakka som var '91mod T4a til Kakemonsteret som var '03 Multivan med 40mm sportsunderstell, men den var noe mer sigen i svinger enn Tyskerbrakka - muligens pga vekta. På langtur var den unik, helt annet tema enn Tyskerbrakka fordi det gikk an å snakke i 100km/t i kupéen. Satt bedre, men så var jo setene foran på Tyskerbrakka noe slitt da jeg overtok den i mars 04, også. Vidvandre, '01 CC syncro er veldig sigen men det er antakeligvis fordi den er syncro og skal ha det slik når man trenger det når hjuldrifta skal testes. Underlig nok, vil jeg si - hva da med alle andre gangene når en kjører på greit dekke ? Er som ei gammal skute med helling i sving og knirking, blir reint øm i hjarterota av detta
Alt detta minner meg på at jeg må stikke ned og fikse venstre armlen på Vidvandre, takk!