Solcelle for lading

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
syncrot3
-
-
Car: T3 1986 SYNCRO
Phone: 92031857

Solcelle for lading

Post by syncrot3 »

Hei. Noen som har solcelle anlegg av nyere dato på bilen sin. Jeg har sett på disse fra 2soler som er fleksible og dermed kan monteres på skibokser, pelicase etc.

Er det noen som har laget disse systemene selv og kan tipse om produsenter, nettbutikker etc som har de ulike komponentene?

https://www.2soler.no/products/solcelle ... fleksibelt

Inge
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Solcelle for lading

Post by Der Postmeister »

Reimo leverer vel og slikt. Askjem i Tønsberg kan vel kanskje og skaffe? Eller Campinggården(?) ved Kjellstad. Begge disse driver jo med stash. Er det ikke en oppe ved Brumunddal og?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Sikkert Høisveen du tenker på i Brumunddal?

http://www.hoisveencaravan.no/
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
syncrot3
-
-

Post by syncrot3 »

Takk for svar gutter[emoji16]

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Sparelys.no har vel mer enn de fleste av sånt utstyr.
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Post by Buss Marius »

Du kan lete litt her: https://sunwind.no/
Dersom du kan ha et "vanlig" fast og stivt panel, så selges det en del solcelle anlegg på Finn.no Fra folk som har installert 240volt på hytta.
Anlegget vi har på hytta er ca 35 år der det ene panelet er ca 3 år nyere. Det lader like bra i dag som da det var nytt. Vi har byttet batterier 2 ganger, det er utgiftene vi har hatt på det.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har og tenkt på solcellepanel på syncroen. Mener jeg leste en gang at sånne fleksible paneler hadde litt variabel kvalitet og at de lett kunne skades hvis du driver og tar de av og på og bøyer på de... Men limt fast på en takboks burde de jo holde da.
eivindch
Phone: 99709887

Post by eivindch »

Jeg tror ikke du kommer stort billigere fra det enn her:

https://www.seasea.no/elektrisk/batteri ... d-flexibel

Eivind
OddN
-
-

Post by OddN »

eivindch wrote:Jeg tror ikke du kommer stort billigere fra det enn her:

https://www.seasea.no/elektrisk/batteri ... d-flexibel

Eivind
De prisene var ikke ille. Tror jeg hadde gått for enten 100W (med mulighet for 100 til) eller flesket til med 150W, litt avhengig av plasseringen.

2x100W tror jeg hadde vært perfekt oppå hevetaket.
syncrot3
-
-

Post by syncrot3 »

Veldig mange bra tips her. Jeg trenger en som jeg kan ta ut av bilen og med på aktiviteter, så noe fleksibelt som tåler litt er veldig bra, ser at de fra seasea kan man tilogmed gå på, dvs regner med de tåler litt håndtering. Regner med jeg lager noe som kan stues vekk og kobles opp etter behov. Veldig mange bra tips. Tusen takk.
OddN
-
-

Post by OddN »

syncrot3 wrote:Veldig mange bra tips her. Jeg trenger en som jeg kan ta ut av bilen og med på aktiviteter, så noe fleksibelt som tåler litt er veldig bra, ser at de fra seasea kan man tilogmed gå på, dvs regner med de tåler litt håndtering. Regner med jeg lager noe som kan stues vekk og kobles opp etter behov. Veldig mange bra tips. Tusen takk.
Et annet poeng med å ha panelet sånn at du kan ta det med ut er jo hvis du parkerer i skyggen. Det vil i allefall jeg foretrekke hvis det er mulig. Da er det kjekt med løst panel,10-20 meter skjøtekabel og et stativ til å vinkle panelet mor sola.
eivindch
Phone: 99709887

Post by eivindch »

Husk å bruke en MPPT-regulator. Den klarer på en eller annen måte å utnytte overskuddsspenningen. En billig regulator gjør ikke annet enn å strupe spenningen til en ladespenning batteriet tåler. Jeg har brukt begge deler. Stor forskjell. Skal du ha mer enn ett panel, går det an å koble dem i serie. Regulatoren håndterer den høye spenningen. Har ikke prøvd og ikke forsøkt å sette meg inn i det, men det skal visstnok være fordeler og ulemper med begge metoder.

Eivind
syncrot3
-
-

Post by syncrot3 »

eivindch wrote:Husk å bruke en MPPT-regulator. Den klarer på en eller annen måte å utnytte overskuddsspenningen. En billig regulator gjør ikke annet enn å strupe spenningen til en ladespenning batteriet tåler. Jeg har brukt begge deler. Stor forskjell. Skal du ha mer enn ett panel, går det an å koble dem i serie. Regulatoren håndterer den høye spenningen. Har ikke prøvd og ikke forsøkt å sette meg inn i det, men det skal visstnok være fordeler og ulemper med begge metoder.

Eivind
Ja jeg har hørt man bør investere i MPPT. Men hva med bruk av li-ion batterier. Disse er jo mye lettere? Erfaringer?

Inge
andreaskvistdahl
Car: T25 2WD 19DG
Phone: 91829221

Post by andreaskvistdahl »

Hei

Jeg hadde solpanel fra SunWind på T4n min. Dette skal n opp på T3n min. Det er dessverre et stivt panel og ikke det du er ute etter, men jeg tenke dele med deg at den hjelpen og fagkunnskapen jeg fikk fra gutta på SunWind Run (Sandvika/Oslo) var helt rå. De kunne faget og det er jo godt mulig at de ha noe fleksibelt også.

Du kan jo lage en hutigkobling til stivt panel også? De er mye mer holdbare fikk jeg vite.

Jeg har et "megastort" vanlig fritidsbatteri fra Biltema. Om du skal være avhengeig av strømlading fra panelet her tillands ville jeg gått for Lipo/Litium type batteri. Det er for tungladet å bruke vanlig batteri her i Norge om du skal kunne stole på at det lades. Midt på sommeren er det "null stress", men mot høsten/vinteren/overskya så er det for lang ladetid på normal batteri og du må jevnlig lade med "landstrøm"

Dette er mest ment som mine "om jeg skulle kjøpt igjen" tips. Var på budsjettløsninger på batteriene når jeg handlet inn. Gikk all inn på kvalitet på panelet og strømstyringen.
---------
lifeofandreas.com

Gi gass
---------
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Last edited by Italjohn on 17 May 2018, 23:32, edited 1 time in total.
syncrot3
-
-

Post by syncrot3 »

andreaskvistdahl wrote:Hei

Jeg hadde solpanel fra SunWind på T4n min. Dette skal n opp på T3n min. Det er dessverre et stivt panel og ikke det du er ute etter, men jeg tenke dele med deg at den hjelpen og fagkunnskapen jeg fikk fra gutta på SunWind Run (Sandvika/Oslo) var helt rå. De kunne faget og det er jo godt mulig at de ha noe fleksibelt også.

Du kan jo lage en hutigkobling til stivt panel også? De er mye mer holdbare fikk jeg vite.

Jeg har et "megastort" vanlig fritidsbatteri fra Biltema. Om du skal være avhengeig av strømlading fra panelet her tillands ville jeg gått for Lipo/Litium type batteri. Det er for tungladet å bruke vanlig batteri her i Norge om du skal kunne stole på at det lades. Midt på sommeren er det "null stress", men mot høsten/vinteren/overskya så er det for lang ladetid på normal batteri og du må jevnlig lade med "landstrøm"

Dette er mest ment som mine "om jeg skulle kjøpt igjen" tips. Var på budsjettløsninger på batteriene når jeg handlet inn. Gikk all inn på kvalitet på panelet og strømstyringen.
Dette er fine tilbakemeldinger. Jeg har tilgang på gamle laptop batterier, og det er vanligvis bare noen få av cellene som er gjør batteriet dårlig, så de beste kan settes sammen til et nytt fint Li-ion batteri. Dette er jo mye lettere, i tillegg lettere å lade opp. Min erfaring med lipo er at det er brannfarlig. Hvis du ikke mener LiFePo? Uansett så tar det litt tid å få laget dette. Pri 1 er å sveise noe rust, men tror jeg har fått sterk sveisevegring ;)
Italjohn
-
-
Car: T3 1986 1,9 AAZ (TDK) AAS sperrediff
Phone: 93211119

Post by Italjohn »

Har prøvd å sett meg litt inn i dette med MPPT lading.
Her er en video som viser at strømmen fra panelet nesten dobler seg ved bruk av en MPPT regulator.
Dette fungerer best ved høy batterispenning fra panelet.
Se 6:05 ute i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=05IcvuI7kJ8
syncrot3
-
-

Post by syncrot3 »

Italjohn wrote:Har prøvd å sett meg litt inn i dette med MPPT lading.
Her er en video som viser at strømmen fra panelet nesten dobler seg ved bruk av en MPPT regulator.
Dette fungerer best ved høy batterispenning fra panelet.
Se 6:05 ute i filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=05IcvuI7kJ8
Takk for tips. Skulle gjerne funnet en solid og billig som takler lading av Li-ion batterier. Sjekk ogspå jehugarcia på youtube :)
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Post by HappyT3 »

syncrot3 wrote:Veldig mange bra tips her. Jeg trenger en som jeg kan ta ut av bilen og med på aktiviteter, så noe fleksibelt som tåler litt er veldig bra, ser at de fra seasea kan man tilogmed gå på, dvs regner med de tåler litt håndtering. Regner med jeg lager noe som kan stues vekk og kobles opp etter behov. Veldig mange bra tips. Tusen takk.
Jeg stuer 3 stykk paneler bak passasjersetet.
Fordelen er at det er lettere å flytte paneler etter sola enn å dreie på bilen.
Image
Image

Brukes også ett panel til å lade traktorklipperen når vi ikke er på tur.
En kompis har samme panel, han tar panelet med på hyttetur (strømløs hytte) og lader mobiltelefoner.
syncrot3
-
-

Post by syncrot3 »

HappyT3 wrote:

Brukes også ett panel til å lade traktorklipperen når vi ikke er på tur.
En kompis har samme panel, han tar panelet med på hyttetur (strømløs hytte) og lader mobiltelefoner.
Dette ser bra ut:) Jeg tenkte lage et opplegg inne i bilen hvor de kan stues bort når jeg ikke bruker de, type liten smal finérkasse så de er beskyttet mot "rot". Var panelene dyre?

Lader du blybatterier?
OddN
-
-

Post by OddN »

HappyT3 wrote:
Lurt. Det er igrunn min tanke også om jeg investerer i sånt.

Men hvor mye energi gir egentlig slike paneler i praksis på en dag? Kan det sammenlignes med å kjøre bilens dieselmotor med 120A generator i fem minutt eller en time? Noen som har regnet noe på det?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Jan er god på tall rundt solcellepanel og lading og slikt.
OddN
-
-

Post by OddN »

Fant en generell funksjon som antyder maks ladestrøm fra en 120A generator ved ulike turtall. Kan ikke garantere at det er sånn på akkurat en Bosch TDI generator men det gir iallefall en pekepinn.

Image

Skal leke litt med tall og se hva som kommer ut av det.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da har jeg regnet litt. Og hvis vi først gjør noen forutsetninger: Bilen har et 80Ah batteri som er 50% utladet (en fornuftig nedtapping av et ordinært bilbatteri), dvs at det skal fores med 40Ah. Generatoren leverer 60A på tomgang og denne ladestrømmen er konstant fra begynnelse til slutt. Start av kald dieselmotor forutsetter i verste fall 30 sek gløding med stømforbruk på 40A (10A per glødeplugg) og 10 sek kjøring av startmotoren med strømforbruk på 150A.

Generatoren bruker i underkant av et minutt på å kompensere for strømforbruket som går til oppstart (gløding og startmotor).

Deretter må den jobbe (40/60) timer = 40 minutter for å fylle det halvfulle batteriet helt opp. I praksis vil ladestrømmen gå noe ned etter hvert som batteriet lades så jeg vil anta (og dette blir veldig ca) at det i praksis vil kreves bortimot en times drift for å fylle det halvtomme batteriet.

Hvor stort solcellepanel må man ha for å fylle det samme halvtomme batteriet med 40Ah?
OddN
-
-

Post by OddN »

Hvis jeg bruker infoen i linken i første post så vil et 50W panel i praksis gi ca 16 Ah per dag. Sagt på en annen måte så vil det bruke ca tre dager på det generatoren bruker en time på. Øker vi til 100W eller sogar 150W begynner det å bli brukbart. For å "holde følge med" et 150W solcellepanel (hvis været er bra) må man faktisk kjøre bilmotoren bortimot en time hver dag.

Høres dette fornuftig ut? Eller har jeg regnet på trynet feil?
Post Reply