Oljebehandling - understell

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
monor
-
-

Oljebehandling - understell

Post by monor »

Det er vel ikke akkurat noen bombe at caravellen har en lei tendens til å ruste. Prøver etter beste evne og spyle hjulbuer gjennom sesongen.

Fikk ett tips om at jeg burde oljebehandle understellet. Kostet rundt en 1000'lapp. Noen som har erfaring med dette? Er dette noe som jeg kan gjøre nå, eller bør det gjøres før salt-sesongen tar til?
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

oljebehandling

Post by Rudeboy »

Du kan sjekke www.lrforum.com/forum og søke på "owatrol" eller "antirust", "oljebehandling" m.v og se hva folk som har erfaring o oljebehandling sier om saken.

(Mulig det kun er søkefunksjon på forsia, altså uten siste "forum" i adressa)

mvh,
Yngve S
som har owatrol på T4'ern min sin
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Jeg har behandlet min -93 med tectyl. Det er noe kliss, men så er det jo ikke så ofte jeg er under bilen og mekker. Det var en del rust på min, så jeg måtte vel ut med ca 3500.- for rustfjerning og tectyl.
Er veldig fornøyd
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Tectyl ?

Post by Rudeboy »

Hadde aldri kjøpt bil med tectyl på.

-Hva skjer om ikke den tectylen er lagt korrekt ? Man må følge på en relativt vanskelig og kronglete framgangsmåte for å få tectylert biler, noe svært mange opplever ikke har skjedd med deres bil.

Det skal kun én liten stein til, i et steinsprang før du må starte pånytt igjen - og skulle det være enten luftblærer eller f.eks én enkelt dråpe kondens under tectylen, så er det hele bortkasta og du må starte pånytt.

Oljebehandlinga er sølete og varer vel i kun to vintersesonger før du må til igjen, men det hjelper ikke - da vet jeg at det som er av rust holdes i sjakk (mens tectylen kan gjøre at rusten jobber videre !!! ) og jeg vet at de felt jeg har fjerna rusten fra forblir rustfrie.

-Hver sin lyst, men som sagt - jeg kjøper ikke bil med tectylbehandling. Ikke uten grunn, som dere ser.

Jeg har nemlig ikke råd til å kjøpe bil hvert halvår :D

mvh,
Yngve S

P.S ! En tidl. kollega av meg restaurerer biler, han sverger til å blande owatrol med bengalack som grunning, så lenge det går "strøk i strøk" fra rent metall til ytterste lag klarlakk (ikke la strøket tørke helt før neste legges på).
Post Reply