Bytte turbo, eller ikke?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Leif André
Car: Transporter T5 2009
Phone: 97190316

Bytte turbo, eller ikke?

Post by Leif André »

Har en kraftig oljelekkasje fra turbo og må ned med denne for å bytte pakninger.
Bilen er gått 190'000km og vurderer da og bare bytte turboen i samme slengen.

Har noen her peiling på hvor lenge en turbo på en 2008 4motion 2,5 130 BNZ pleier å vare? Like greit å bare bytte turboen nå eller kan jeg forvente at den fint holder 100k til?

Takk!
Titan
-
-
Car: 06 Caravelle lang kombi 4Motion AXD

Re: Bytte turbo, eller ikke?

Post by Titan »

Levetiden på turboene er veldig avhengig av hyppighet på oljeskift og ikke minst hvordan du avslutter kjøreturen. Bor du for eksempel på en bakketopp der du belaster motor ekstra (turtall på turbo øker) før du parkerer bilen og stopper motoren med en gang, må du påregne kortere levetid for turboen siden turboen snurrer uten oljetrykk etter at motor er stoppet.

En turbo som har fått den omsorgen den trenger bør holde 300k.

Mange bytter turboen tidligere enn dette pga koksing i eksosdelen på turboen som medfører bl.a nødmodus.
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Post by silenhag »

Turbo har i teorien nesten evig liv. Det som tar død på den er trolig ugunstig bruk, feks hard belastning/turtall på kald motor. Hard belastning og at motoren umiddelbart etterpå stenges av (sirkulasjon av motoroljen stopper og den kanskje glødende turboen får oljen til å kokse), f.eks når en kjører til en høyt liggende parkering ved fjell og slikt. Eller koksing ut fra eksosmanifold gjennom turbo slik at den der reguleringen ikke fungerer. Sjelden oljeskift er ikke bra heller...
Dermed nesten umulig å svare deg siden vi ikke vet noe om hva slags liv bilen hatt...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Kul at Titan og jeg skrev nesten akkurat samme. Han postet mens jeg skrev på mitt innlegg...
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Leif André
Car: Transporter T5 2009
Phone: 97190316

Post by Leif André »

Takk for svar!
De tinga dere nevner er jeg observant med og den lever et ganske så snilt'ish liv. Vertfall de 100k jeg har kjørt den. Dog er den chippet.
Men da ingen spesielle erfaringer med at det er vanlig at turbo på BNZ ryker innen XX antall km.

Da dropper jeg nok turbobytte i denne omgang :)
Midtveit
Car: T5 4wd 130 lang
Phone: 99359660

Post by Midtveit »

Hei, Min 2006, 2,5 4 hjulstrekk, AXD har 270 000. Jeg har til tider hatt problem med nødmodus ved lengre oppoverbakker og helst med full bil eler henger. Så lenge jeg girer ned og holder over 3000 omdreininger så går den ikke i nødmodus.
Problemet har vært der av og til i flere år, ble nokså plagsomt for noen måneder siden men i det siste er det lenge siden det har skjedd.

Med 270 000 km så burde jeg kanskje bytte turbo, ser at det selges for litt over 5000 mens møller skulle vel ha 3 ganger så mye.
Har noen erfaring med uorginal turbo og hvilke jeg bør velge eller unngå.

PS: Tipper at min turbo ikke regulerer riktig og gir for mye trykk, er det skadelig for motoren.
PS2: Jeg skifter olje/filter hvert år de siste 10 årene men kjører bare ca 10 000 i året.

Takker for tips :-)
silenhag
-
-

Post by silenhag »

Jeg har ikke erfaring fra uoriginal turbo, men har lest at man bør gå premium om man ønsker lang levetid.
Samtidig sier du at du skiftet olje regelmessig på faste intervaller i lang tid. Den turboen kan være i godt stand, bortsett fra evt koksing. Mulig det går at overhale eksisterende turbo!? Fjerne koks fra regulering/vtg eller bytte regulering/vtg?

Feilkoder kan gi ytterligere info (?).

Hvordan er statusen på egr-ventilen? Den kan jo også gi nødmodus. Du demonterer den på et par minutter for kontroll. Er den full med koks, henger ventilen fast/treg? Pass på at du ikke får partikler inn i insugsmanifold. Du har AXD, det betyr at egr er vaccum-regulert og meget lett at fjerne eller blende.

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... &hilit=Egr
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Midtveit

Post by Midtveit »

Merkelig, siste månedene har jeg ikke hatt nødmodus. mulig koksing i eksos delen er blåst vekk :-)
Midtveit

Post by Midtveit »

Etter flere år med nødmodus ved mye gasspådrag og mindre enn 2500 rpm prøve jeg dieseltilsetning for fjerne koks etc i dyser og turbo. Kjøpe først billig bensinstasjon variant det ble mye bedre etter tips fra Knutsen auto i Bergen kjøpe jeg litt dyrere brukte på tenken og etter noen måneder fylte opp nytt dieselfilter . Nødmoduspeoblemene er nå helt borte og virke som bilen gå littegrann bedre
Post Reply