Jeg har vurdert å montere solcelle panel på Dennis, vår Karmann LT, og bytte batteriet fra 80Ah AGM batteri til 100Ah Litium. Den reelle mengden med strøm tilgjengelig vil da øke fra ca 40Ah til ca 80Ah(korriger meg gjerne på dette). Målet er å kunne kjøre det originale Electrolux 3-veis kjøleskapet på 12v kontinuerlig. Vi ligger ikke så mye stille, men flytter oss fra sted til sted, så hver 2-3 dag vil batteriet bli ladet opp når vi kjører. Etter som vi sliter med overlast vil jeg ikke ha så mye batteri med meg. Batteriet vi nå har i Dennis veier ca 23,5kg. Med ett Litium vil det veie ca 11kg og Blybatteriet som satt i da vi kjøpte den, veide 31,5kg. Min tanke var da å også ha ett solcelle panel på taket for å 1) kunne kjøre kjøleskapet lenger før vi går tom for strøm og 2) slippe vedlikeholds ladning når bilen er parkert over lengre periode, som f.es vinteren. Også vil det være greit å kunne lade PC'r og annet via en omformer. Da Jula hadde tilbud på 160watt panel med 20Ah laderegulator, for 1300kr, bestemte vi oss for å handle. Før vi dro tok vi frem gardintrappen og klatret opp på taket for å ta mål, for å være helt sikre på at det er nok plass. Panelet hadde målene 148x66,5cm. Det er oseaner av plass bak den høye delen. Hadde det ikke vært for et lite avgassrør fra propanvarmeren, som vi heller ikke bruker, i det ene hjørne av området, så ville det vært ca 205cm i bredde og 180-190cm i lengde. Jula har for øvrig også ett 110watt panel med målene 100.5x66,5cm. Med såpass stor plass fant vi ut at vi kjøpte 2 paneler. Med 320watt til sammen innbiller jeg meg at det burde det holde til å drive kjøleskapet kontinuerlig. Nå er jeg sykelig opptatt av vekten på Dennis, og det stod ingen vekt på hjemmesiden til Jula, så jeg fant frem badevekten og satte panelet oppå. 22,5kg stod det. De fleste paneler i denne størrelsen veier 10-12kg, så det var litt skuffende å øke vekten med 45kg. Etter en del tenking på panelenes vekt, fikk jeg det bare ikke til å stemme. Jeg løftet på det og tenkte på en 20 liter jerrykanne med Diesel og panelet var mye lettere. Jeg fant frem vekten på nytt og Hanne gikk på vekten mens hun holdt panelet. Det viste da 126kg
Da er det bare å finne ut hvordan dette skal kobles opp.