Støtdemperer 1,9TDK (7DB)

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
PIIIpower

Støtdemperer 1,9TDK (7DB)

Post by PIIIpower »

Noen som veit om noen som har dette til fine priser.. Bilen har gått 200' snart og jeg vil bytte demperene nå. Selv om de ikke er utslitt, så hjelper det sikkert litt på egenskapene.

Er det noen som veit om noen utfordringer i forbindelse med selve byttet? har vært endel under bilen og bak ser ser det såre enkelt ut. Foran ser det forholdsvis enkelt ut der også, men er det bare de to store boltene som står på hver side av demperen?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Foran er det en mutter og en bolt. Her står ting i spenn, sånn at du er klar over at det ikke bare er å jekke opp å løsne felgen og dempern... :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
PIIIpower

Post by PIIIpower »

uhu, hva står i spenn? noe inni øverste feste?

Bolten nede deles av ett eller annet som jeg ikke husker hva var, men jag behøver jo ikke å banke bolten helt ut...
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Du ser det når du får demontert for å ta av demper. Setter du jekken under og jekker opp under demperen, ser du at dette står i spenn.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
wirre
-
-

Post by wirre »

For å avdramatisere litt her, så er det bare å skaffe deg en garage jekk, og jekke opp forstillinga 2 cm (etter at du har jekket den opp, og demontert hjulet), så står ikke demperen i spenn lenger! eller du kan legge noe under, og slippe jekken ned, slik at du avlaster forstillinga littebittegranne.. Burde ikke ta mere en en time å gjøre dette, men ting kan jo sitte fast!
Martin

Den gule fare :)
PIIIpower

Post by PIIIpower »

ah, ok. Noe av det samme som man må gjøre bak.. fant ut at det var enklerer å løsne demperen når jeg jekka opp hjulfeste litt. (bytta fjærer)

bilen settes på hjulløfter også brukte jeg en flaskejekk for å holde ting litt på plass. Luftverktøy hjelper også litt nåt ting sitter fast..
Unntak: Bøyle rundt bremseskivene forran.. hvis noen har noen rå-tips om hvordan jeg får løsna de 21mm boltene hadde jeg vært happy (de er ikke gjenga omvendt vel? )
Post Reply