Utløserlager.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Käfervelle
-
-
Car: T4 Multivan

Utløserlager.

Post by Käfervelle »

Hva er symptonet på slitt utløserlager? Av og til må jeg liksom trykke clutch HELT inn for at jeg skal få skifta gir. Skjer en av 40 girskift.. Har ikke hørt noen ulyd.. Kan dette heller være girolje som er tykk eller bør skiftes? :?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Årsmodell?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Käfervelle
-
-

Årsmodell er 03 mod. 2,4 D.

Post by Käfervelle »

Der Postmeister wrote:Årsmodell?
Årsmodell er 93 og det er 2,4 diesel.
Käfervelle
-
-

Utløserlager,clutch eller girkasse.

Post by Käfervelle »

Snakket med en som trodde dette kunne skyldes en sprekk i clutch-disken. De gangene som den er vond å få i gir, så er clutchpedal fjærende, men litt hardere... :?
Käfervelle
-
-

Utløserlager.

Post by Käfervelle »

Ingen som har noen formening om hva dette kan være..? De gangene dette intreffer dvs. ca 1 av 50 giringer, så siger bilen fremover selv om clutch er helt inne. Clutchen tar godt tak og slurer ikke, så at clutch er utslitt tror jeg ikke.. Og giring fungerer oxo fint ellers. Kan dette være ødelagt/utslitt utløserlager ? :?
vwbrumle

Post by vwbrumle »

Er det ikke clutchpumpene som begynner i svikte? (tenker høyt) Sitter en ved pedalen og en i girkassen (98mod) Opplevde det nesten sånn på min av og til, helt til pedalen forsvant i dørken. Pumpen inne i kassen hadde lekkasje av olje som hadde kommet på clutchplaten. Verkstede tok 13000 for den jobben.
Roger
Käfervelle
-
-

Post by Käfervelle »

vwbrumle wrote:Er det ikke clutchpumpene som begynner i svikte? (tenker høyt) Sitter en ved pedalen og en i girkassen (98mod) Opplevde det nesten sånn på min av og til, helt til pedalen forsvant i dørken. Pumpen inne i kassen hadde lekkasje av olje som hadde kommet på clutchplaten. Verkstede tok 13000 for den jobben.
Tenkte på den jeg oxo, men saken er at når dette skjer, så er pedalen hardere enn ellers. Av og til da, så hører jeg nå en subbe-lyd da jeg trykker clutch helt inn, skulle jo egentlig tro at det var utløserlager, men i tilfelle.. hvorfor skjer det ikke hver gang da..? :?
veifarer
Car: Vw t4 vr6 1999

Post by veifarer »

-Hei !
Har det samme problemet som du har, og har også en -93 caravelle med
2,4 diesel motor.
Lurer på om noen andre her på forumet har hatt lignende problemer, og hva som evt. var årsaken.
årnes
-
-

Post by årnes »

taunus med v6, tro pedalen inn og du hørte at trøstelageret gikk lit tørt, slapp pedalen og lyden var borte.
regner med det er på samme måten med slike lagere nå.
lyden blei borte når jeg bytta trøstelager på taunusen hvertfall
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
Käfervelle
-
-

Da er feilen funnet og bilen er reparert...

Post by Käfervelle »

Det var nok clutchen som hadde gått dukken... Fire av fjærene på clutch-lamellen hadde hoppet ut... Dette var da årsaken til at den var vansklig å få til å fri ut.... Har aldri vært borti dette på noen bil jeg har hatt før, men etter sigene på VAG er ikke dette helt uvanlig... Så da vet dere som har samme prob. at en utgiftspost står å venter på dere, nemlig ny clutch.. :(

Men,men nå er den i orden og sviver sikkert en stund til før neste rep... :wink:
DoKa72

Post by DoKa72 »

Å nei, nå har lignende symptomer på min 92 2,4d gjordt seg oftere og oftere gjeldende.

Lurer på om det er en overkommelig jobb, og hvor stor den er for å bytte clutch selv?

Regner med deler til disse er "hyllevare" slik at de kan kjøpes inn etter at feilen er identifisert.

- Øystein -
Post Reply