Varmevifte foran?
Varmevifte foran?
Er det samme varmevifter foran i alle modeller av T3? Eller må jeg finne en vifte til 87 syncro? Har funnet flere forskjellige til forskjellige biler fra 1,6d til 2,1i og 1,9 forgasser. Hvis jeg kan bruke fra hvilken som helst bil så kan jeg velge den med best viftemotor!
Hvor kan jeg finne ut hvordan demontere alt helt ned til viften, hvor de rette skruene er.
-Kjell
Hvor kan jeg finne ut hvordan demontere alt helt ned til viften, hvor de rette skruene er.
-Kjell
Som man roper på vwbus får man svar!
-
sindrehauglum
- -

Tror det er samme motor i alle T3, men det er i allefall ulike viftehus
(kassen med motor, spjeld og varmeregisteret) mellom Caravelle og Transporter.
Grunnen til forskjellen er at det er friskluftskanaler bak i Caravellen, men disse er ikke "aktivert" på Transporteren. Forskjellen ser du lett på antall hendler på panelet. Det er tre hendler på Transporter og 4 på Caravellen.
Her ser du et bilde av viftehusene. Transporterhuset til høyre, en kan se at det ikke er spjeld for friskluft på det huset:

Det er en ganske enkel jobb å bytte vifte, men du trenger litt tid. Det er en del ledninger og ting som skal løsnes fra selve dashbordet.
Jeg prøver meg på en "to do"-liste ut fra hukommelsen:
1. Løsne deksel rundt rattstammen (2 stk sjerne)
2. koble fra alle kontakter til tenning og ratt
3. Sag et spor i 2 knekkboltene som holder rattstammen slik at du kan bruke flattjern for å skru ut disse. Bruk baufil som er formet slik at du lett kommer til eller bare baufilblad uten håntak.
4. skru også ut de to nederste boltene på rattstammen (13 mm sekskant)
5. Løft av deksel over instrument (ingen skruer)
6. Klips ut bryterene og lampene på høyre og venstre side av instrumentene
7. ta vekk plastikken som skal beskytte mot bremseveske.
8. løsne instrumenthuset bra dashbordet (4 stk sjerne)
9. koble fra speedometer vaier og bred kontakt bak instrumentene
10. ta vekk instrumentpanel
11. dytt brytere og ledninger ned gjennom hullene i dash'en
12. ta av varmeapperatpanel ved å dra av hendler og bryter. Bruk deretter flattjern for å forsiktig trekke panelet ut.
13. skru ut 2 stk stjerneskruer som du finner bak panelet. Disse holder viremekanismen. En skrue til lenger bak må og ut, den kommer du til fra der instrumentene satt.
14. Prøv å få en hånd inn for for å dra av kontakten til viftehastighetbryteren.
14. Eventuell stereo må ut
15. Koble fra sigarettenner (også fra baksiden)
16. For syncro: Dra ut hendel for sperre(r) bruk en tang for å holde akslingen, mens du skrur av knappen.
17. ta av plastikkdekselet (2 stjerner)
18. løsne metallplaten bak (2 stjerne)
19. løsne ventiler i dashbordet (6 stk.) bruk flattjern for å klipse disse av. De små på sidene løftes opp for deretter å smettes ned i hullet. De andre ventilene skal opp og ut.
20. Nå er det bare selve dash'en igjen: Stjerneskruer ved frontruten (6 stk?) Sekskant skruer (2 på hver side) Begge dører må stå åpne. Det er og en skrue i "hanskebøtta" (her er ulike løsninger)
21. Ta tak og røsk i platen, denkan sitte litt om du har sølt mye Statoil-kakao
Men ver likevel litt forsiktig med frontrutepakningen.
22. Nå ser du viftehuset. Koble fra luftslanger.
23. Koble fra vannslangene (her vil det renne kjøleveske)
24. Koble fra pluss- og jordledninge. (Jeg måtte klippe plussen)(jordledningen føkes forbi rattet og kobles av jordpunktet til venstre for rattet)
25. En av vierene går ned gjennom gulvet (torpedoveggen) denne kobles av i hendel-mekanismen.
26. Løsne viftehuset fra torpedovegg: 4 store stjerneskruer fra innsiden og 2 mindre fra utsiden. (grillen må av)
27. nå kan du løfte ut viftehuset
28. Viftehuset er limt i sammen + 2 stjerenskruer ved motor. Bruk en kniv og en hammer for å kløyve limflatene fra hverandre.
29. del huset. En vask og utbørsting av døde dyr er sikkert nødvendig.
Montering gjøres lettest ved ikke å glemme rekkefølgen du demonterte
Flere bilder her(de kan lastes ned i stort format):
http://foto.vg.no/show_image.php?bid=59222332
Tips: Gå på skrapen og øv deg på demontering, det koster ingen ting.
Viftemotor kan plukkes fra andre VW biler og:
http://www.xpresszone.com/de.htm
Lykke til
Grunnen til forskjellen er at det er friskluftskanaler bak i Caravellen, men disse er ikke "aktivert" på Transporteren. Forskjellen ser du lett på antall hendler på panelet. Det er tre hendler på Transporter og 4 på Caravellen.
Her ser du et bilde av viftehusene. Transporterhuset til høyre, en kan se at det ikke er spjeld for friskluft på det huset:
Det er en ganske enkel jobb å bytte vifte, men du trenger litt tid. Det er en del ledninger og ting som skal løsnes fra selve dashbordet.
3. Sag et spor i 2 knekkboltene som holder rattstammen slik at du kan bruke flattjern for å skru ut disse. Bruk baufil som er formet slik at du lett kommer til eller bare baufilblad uten håntak.
12. ta av varmeapperatpanel ved å dra av hendler og bryter. Bruk deretter flattjern for å forsiktig trekke panelet ut.
13. skru ut 2 stk stjerneskruer som du finner bak panelet. Disse holder viremekanismen. En skrue til lenger bak må og ut, den kommer du til fra der instrumentene satt.
14. Prøv å få en hånd inn for for å dra av kontakten til viftehastighetbryteren.
16. For syncro: Dra ut hendel for sperre(r) bruk en tang for å holde akslingen, mens du skrur av knappen.
19. løsne ventiler i dashbordet (6 stk.) bruk flattjern for å klipse disse av. De små på sidene løftes opp for deretter å smettes ned i hullet. De andre ventilene skal opp og ut.
20. Nå er det bare selve dash'en igjen: Stjerneskruer ved frontruten (6 stk?) Sekskant skruer (2 på hver side) Begge dører må stå åpne. Det er og en skrue i "hanskebøtta" (her er ulike løsninger)
21. Ta tak og røsk i platen, denkan sitte litt om du har sølt mye Statoil-kakao
24. Koble fra pluss- og jordledninge. (Jeg måtte klippe plussen)(jordledningen føkes forbi rattet og kobles av jordpunktet til venstre for rattet)
25. En av vierene går ned gjennom gulvet (torpedoveggen) denne kobles av i hendel-mekanismen.
26. Løsne viftehuset fra torpedovegg: 4 store stjerneskruer fra innsiden og 2 mindre fra utsiden. (grillen må av)
28. Viftehuset er limt i sammen + 2 stjerenskruer ved motor. Bruk en kniv og en hammer for å kløyve limflatene fra hverandre.
Lykke til
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Takk for et veldig utfyllende og nyttig svar! Dette burde gå relativt greit?
?
Den listen med like deler på div VW var veldig nyttig!! En slik liste burde være tilgjengelig via forum, slik at flere brukere kan oppdatere listen. Det finnes vel flere deler som funker om hver andre, bla i motor?
Nok en gang takk for god hjelp!
-Kjell
ps. bildene dine fra foto.vg.no funker ikke, har du merket av at du vil dele bildene med andre?
Den listen med like deler på div VW var veldig nyttig!! En slik liste burde være tilgjengelig via forum, slik at flere brukere kan oppdatere listen. Det finnes vel flere deler som funker om hver andre, bla i motor?
Nok en gang takk for god hjelp!
-Kjell
ps. bildene dine fra foto.vg.no funker ikke, har du merket av at du vil dele bildene med andre?
-
sindrehauglum
- -

Er det noe annet jeg bør sjekke når jeg først har dashbordet borte? Er det fra innsiden man når viskermotoren og foringene i viskerarmoverføringene? Enn hva med spylerdyser... Tenkte at jeg skulle bytte til slike dyser med to eller tre hull i, den orginale er det kun "gammel-mann(
)" sprut av, når jeg disse fra utsiden eller innsiden? samme med spylermotor/pumpe!
Sindre! Fikk du no effekt av den isoleringen?
-Kjell
Sindre! Fikk du no effekt av den isoleringen?
-Kjell
kan være greit å bytte de, hvis du først har dashbordet ute, men det er ikke en nødvendighet. du kan også bytte de ellers. du tar bare tak i de med en vannpumpetang i de og vrir og drar de ut. røret vil stikke litt på utsiden. dra av røret, monter nye og vips er de på igjen
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Hmm, jeg "mista" slangen inn i fronten igjen, et lite h**** å få ut den.oyvinla wrote:kan være greit å bytte de, hvis du først har dashbordet ute, men det er ikke en nødvendighet. du kan også bytte de ellers. du tar bare tak i de med en vannpumpetang i de og vrir og drar de ut. røret vil stikke litt på utsiden. dra av røret, monter nye og vips er de på igjen
LURT å evt. gjøre det når dasjen er av
Roar Sørnmo
-
sindrehauglum
- -

Jeg anbefaler, som Roars, å ta en tur til høggeren. Jeg fikk med meg mye for 400 kr.de kanalene som ikke er aktivert på transporter,, er det mye opplegg visst man skal aktivere det?
får man kjøpt nytt varmeapperat til T3?
Har du transporter og vil ha friskluft bak så er ikke det så vanskelig om du likevel skal bytte motor i varmeapperatet.
Finn en fin bil hos høggeren der du finner 4 hendler på panelt for varmeapperatet.
Viktig å få med seg alle delene:
-viftehus med alle stag
-hendlene og mekanismen de sitter på
-selve panelet
-gummipakning i fremkant av framdør
-ventil dings på b-stolpen
-ventiler i taket bak (her er jeg ikke sikker på detaljene)
Om du har mye rust bak fremhjulet går mye av luften ut her
sindrehauglum[a]gmail.com
Dersom ein kjøper fabrikkny vifte - er denne då inkl. huset rundt? Sist eg skifta (måtte altså opne huset sidan eg hadde kun vifta) var eg litt uheldig med tettinga av huset slik at eg fekk ein del kaldluftluft på føtene....Lar viftehuset seg tette skikkeleg etterpå? Nokre anbefalingar?
Tykkjer å hugse at det var einkvan her som hadde ein tråd på kvar ein kan kjøpe nye vifter til ein rimelegare penge enn hos Møller. (der kostar dei ca. 3500,-)
Tykkjer å hugse at det var einkvan her som hadde ein tråd på kvar ein kan kjøpe nye vifter til ein rimelegare penge enn hos Møller. (der kostar dei ca. 3500,-)
Kjell Arve Bjørnestad
90 15 44 89
90 15 44 89
Kan det være denne? http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... ght=#35612kjell wrote:
Jeg fant denne, og ifølge Norsk Bildelsenter så skal den funke!
http://193.213.24.227/4daction/WA_Vareg ... &Year=1987
Litt billigere enn Møller.
Noen som har erfaringer med å handle der?
http://193.213.24.227/4daction/WA_Vareg ... &Year=1987
Litt billigere enn Møller.
Noen som har erfaringer med å handle der?
Noen som vet hvor man får tak i slike?PunyV wrote:...Enn hva med spylerdyser... Tenkte at jeg skulle bytte til slike dyser med to eller tre hull i...
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger
Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Kanskje noen kan ta opp bestilling på slike,jeg tar i såfall 4 stk.TaigAGreEn wrote:Bernd Jaeger har. Hadde slike på min forrige syncro og SKAL ha på begge mine T3er, et must!steinn wrote:Noen som vet hvor man får tak i slike?PunyV wrote:...Enn hva med spylerdyser... Tenkte at jeg skulle bytte til slike dyser med to eller tre hull i...
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Apropos dette med vifte, norsk bildelsenter har den listet under elektriske deler til en veldig gunstig pris. Men hvis du leser beskrivelsen så kaller de gjenstand for 'varmeapparatregister', og det er noe helt annet. Sikker på at det er en vifte du får til slik gunstig pris?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Varmevifte foran
Har akkurat bestilt ny varmevifte til min 85 T3 Reimo for under 600 kroner (+ selvfølgelig den momsen den norske staten må suge til seg!) fra denne fyren: http://cgi.ebay.de/VW-Bus-T2-T3-Innenra ... %26ps%3D33
Kjøpte forøvrig demperne til bakluka fra samme fyren tidligere i sommer, de dukket opp allerede etter 4 dager! Skikkelig service og gode priser.
Kjøpte forøvrig demperne til bakluka fra samme fyren tidligere i sommer, de dukket opp allerede etter 4 dager! Skikkelig service og gode priser.
Harbart: Sikkert det samme italienskfabrikert vifte som fås fra VW/Audi motordeler på Lier. Mellom kr.800-900 med moms.
Oddgeir: Knekkboltene på rattstammen har vel noe med kollisjonssikring å gjøre?
Oddgeir: Knekkboltene på rattstammen har vel noe med kollisjonssikring å gjøre?
Andrew Wilder 90198654
-
Caravelle-Kai
- -

Bra beskrivelse!sindrehauglum wrote:Tror det er samme motor i alle T3, men det er i allefall ulike viftehus
21. Ta tak og røsk i platen, denkan sitte litt om du har sølt mye Statoil-kakaoMen ver likevel litt forsiktig med frontrutepakningen.
Lykke til
Dette bør inn i "Tips og Triks"!
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.