ovalt hull til starterforing
-
henning
- -

- Car: t4 2,4d multi allstar
- Phone: 92247052
ovalt hull til starterforing
jeg har fått vite at hullet til starterforingen er blitt ovalt på bilen min......
er det noe å gjøre med slikt?
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
henning
- -

joda foringen kan skiftes den.. men problemet er at hullet foringen skal stå i, er blitt ovalt... slik at nå har visst møller limt den på plass eller noe for at den skal holde seg der den skal være..Indian wrote:På sykkelen min sitter det en Bosch starter som er veldig like de som satt på tyske bilene på 70-80 tallet. Foringene kan byttes men jeg er ikke sikker om det kan gjøres på nyere biler.
Tror det går.
de sa det skulle holde ihvertfall noen år...
men hva så? hva skjer neste gang starteren ryker?
Henning
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
henning
- -

tror kanskje vi ikke snakker om det samme her...Indian wrote:Jeg hadde prøvde å finne en ødelagt starter og byttet ut hele bunnen, eller toppen.
Tror du kan finne en fra andre tyske biler.
jeg snakker ikke om en foring inni starteren.. men sånn jeg har forstått møller, så er det snakk om en foring som starter-akslingen står i inne i clutch-huset eller deromkring... (har ikke sett så nøye på det...)
Henning
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Da mener du girkassen til planetgir inne i starteren? Da er det ingenting å gjøre med den. Planetgir huset er laget av plast og koster nesten like mye som en bytte starter fra Bosch.
Jeg hadde prøvde å ordne denne saken ganske snart. Limte deler i kassen kan svikte når som helst.
Du kan sjekk hos en Bosch forhandler om andre startere har felles girkasse. Da er det mulig å finne en brukt starter til ca 300 kroner.
Jeg hadde prøvde å ordne denne saken ganske snart. Limte deler i kassen kan svikte når som helst.
Du kan sjekk hos en Bosch forhandler om andre startere har felles girkasse. Da er det mulig å finne en brukt starter til ca 300 kroner.
-
henning
- -

ikke inne i starteren...Indian wrote:Da mener du girkassen til planetgir inne i starteren? Da er det ingenting å gjøre med den. Planetgir huset er laget av plast og koster nesten like mye som en bytte starter fra Bosch.
jeg har helt ny starter.. ble skiftet igår...
Henning
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
Mike Sierra
- -

- Car: t5
Starteren er opplagret i mot motoren inne i svinghjulshuset. Dette punktet får juling innimellom og blir skadet. Løsning er enten å ta ut girkasse, borre opp og sette inn foring, eller så finnes det en type starer som ikke har denne opplagringen. Denne har vært nevt her på forumet før, du får ta et søk.
MS
Skrotnisse
Skrotnisse
Re: ovalt hull til starterforing
Har brukt en slags epoxy gugge å støpt rundt foringa på et par eldre passater jeg har hatt, eller det mange kaller plastisk metall.henning wrote:jeg har fått vite at hullet til starterforingen er blitt ovalt på bilen min......
Det fungerte helt utmerket, problemet er å få det helt reint.
Vurderte å dreie ei hylse, og bore opp hullet, en dette holdt i årevis.
Roar Sørnmo
-
henning
- -

det får bli neste gang starteren skal skiftes.. og da har jeg sannsynligvis ikke den bilen lenger..Mike Sierra wrote:Starteren er opplagret i mot motoren inne i svinghjulshuset. Dette punktet får juling innimellom og blir skadet. Løsning er enten å ta ut girkasse, borre opp og sette inn foring, eller så finnes det en type starer som ikke har denne opplagringen. Denne har vært nevt her på forumet før, du får ta et søk.
er bare nysgjerrig på hva som evt måtte gjøres.
takk for tips
Henning
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
henning
- -

Re: ovalt hull til starterforing
møller har limt foringen fast med et eller annet... kanskje det er det de har brukt..roars wrote:Har brukt en slags epoxy gugge å støpt rundt foringa på et par eldre passater jeg har hatt, eller det mange kaller plastisk metall.henning wrote:jeg har fått vite at hullet til starterforingen er blitt ovalt på bilen min......
Det fungerte helt utmerket, problemet er å få det helt reint.
Vurderte å dreie ei hylse, og bore opp hullet, en dette holdt i årevis.
Henning
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg i utgangspunkt hadde misforstått hele poenget. Problemet ditt er hullet i girkassen og ikke i selve starteren.
Er det mulig å dreie ut en foring i aluminium eller bronse og presse den inn?
Er det mulig å dreie ut en foring i aluminium eller bronse og presse den inn?
Last edited by Indian on 04 Mar 2007, 01:10, edited 1 time in total.
Starteren har ikke kappe, men er opplagret i kløtsjhuset.Indian wrote:Jeg i utgangspunkt hadde misforstått hele poenget. Problemet ditt er hullet i girkassen og ikke i selve starteren.![]()
Er det mulig å sreie ut en foring i aluminium eller bronse og presse den inn?
GÅr vel å dreie en overdim. bronseforing.
Er bronseforing orig.,
Roar Sørnmo
Har nettopp byttet starter på min da den glippet på tennene til svinghjulet, denne stod det "feil" starter på var automatstarter og dette sa han på Åsane start og dynamo at hadde blitt gjort på noe biler da opplagringen var ødelagt. Men eg veit gearkassen har vært byttet på denne for ein 5-6 år siden så den må jo ha godt med feil starter siden før det, for på denne gearkassen er ihvertfall kassen og foring på stell.
starter
På en 94 mod transporter som vi hadde på jobben før , hadde vi problemer med startmotor som ikkje slo inn som den skulle. Kjøpte da original-starter av den lokale møller forhandleren. Denne funka bra i 1 års tid før det var like ille igjen. Snakket om dette med en kar som jobbet på eit verksted for Mesta. Og dei hadde jo mykje transportere i sin stall.
Han gav meg tips om dette med opplagringen i endan på akslingen til den originale starteren- at den ikkje var noko holdbar. Men dei skiftet berre ut starteren til en som ikkje krevde noko ekstra opplagring. En med kraftigere opplagring i selve starteren. Men når vi fekk denne opplysningen var det nok gått så kraftig ut over start-kransen, at vi måtte bytte svinghjul også. (Prisen på eit svinghjul til en 2,4d overrasket meg- 11-1200 kr (billig). Mykje arbeid, men men. Etter å ha fått på nytt svinghjul og en skikkelig starter- så varte dette så lenge vi hadde bilen.
Fekk litt av samme syken på min kones 2,4d og skiftet da raskt starter (til den som er opplagret i selve starterhuset)og slapp dermed å skade startkransen på svinghjulet. )
Han gav meg tips om dette med opplagringen i endan på akslingen til den originale starteren- at den ikkje var noko holdbar. Men dei skiftet berre ut starteren til en som ikkje krevde noko ekstra opplagring. En med kraftigere opplagring i selve starteren. Men når vi fekk denne opplysningen var det nok gått så kraftig ut over start-kransen, at vi måtte bytte svinghjul også. (Prisen på eit svinghjul til en 2,4d overrasket meg- 11-1200 kr (billig). Mykje arbeid, men men. Etter å ha fått på nytt svinghjul og en skikkelig starter- så varte dette så lenge vi hadde bilen.
Fekk litt av samme syken på min kones 2,4d og skiftet da raskt starter (til den som er opplagret i selve starterhuset)og slapp dermed å skade startkransen på svinghjulet. )
Last edited by vwtrond on 09 Mar 2007, 13:02, edited 1 time in total.
Trond Steinar Førde Andersen
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
Meg: Caravelle 98 mod 2,5tdi lang minibuss (Solgt), :caravelle 9-seter 2001 mod 2,5tdi lang. (Solgt) kjører nå Audi Q7
Konebil: car.9-seter 94mod, 2.4 syncro kort(Solgt) /Ny bil : 1999 modell caravelle 5 seter 2,5tdi lang.
Re: starter
Har selv skiftet Startmotor to ganger.
Andre gangen kjøpte jeg byttestarter på Fjetland.
Husk å bestille LX modellen, den har ytre lager i startmotoren. Skal holde i mange år
I henhold til delelageret er den gamle typen dyrere og kun egnet som brevpresse
Trygve
Andre gangen kjøpte jeg byttestarter på Fjetland.
Husk å bestille LX modellen, den har ytre lager i startmotoren. Skal holde i mange år
I henhold til delelageret er den gamle typen dyrere og kun egnet som brevpresse
Trygve
Trygve Sørdal
T4 1991 2.5B
T4 1991 2.5B