Elektriske speil og vinduer. Trøbbel.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
krheldal
-
-

Elektriske speil og vinduer. Trøbbel.

Post by krheldal »

På bilen jeg akkurat har kjøpt er det to ting som ikke virker.

Det ene er at de elektriske speilene er veldig manuell av seg. Nå passer innstillingen til både fruen og meg så det er vel egentlig ikke ett stort problem. Men jeg liker at ting virker.

Det andre er el.vinduet på førersiden. Dette må jeg få orden på.
Hører ett lite klikk i det jeg trykker på knappen, men lite skjer. Forrige eier mente at det var motoren som var gåen. Stemmer sikkert.

Hvordan griper jeg dette an? Kjøper en ny motor til vinduet og satser på at det er den som er sakens kjerne? Eller er det noe jeg bør sjekke først?

Og angående speilene.. Hvor begynner jeg feilsøkingen?
monor
-
-

Post by monor »

Har samme problem med speil på min. Hos meg var løsningen enkel. Tidligere eier hadde kjøpt nytt speil, men ikke koplet sammen de elektriske ledningene. Skrudde av speilet, og der hang ledningen. Grunnen til dette antar jeg er at dørdeksel må demonteres for å kople sammen ledningene.

Uten å være ekspet, ville jeg skudd av speilene og sjekket at det går strøm frem til motoren som driver speilet.
stedgar
Car: TDI Multivan 1998

Post by stedgar »

Sjekk kablene som går over i dørene. Hvis du løser moffen som ligger rundt disse og trekker den til side, er det lett å se om kablene er OK. På min 99 modell røyk kablene allerede etter 50-60000 km. Da slutter det meste å virke etter hvert og det er alvorlig fare for kortslutning og brann. Obs, moffen må løsnes fra døren.
Post Reply