Passer mercedesfelger på Caravellen

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
OAS
Car: T4 1997
Phone: 93222031

Passer mercedesfelger på Caravellen

Post by OAS »

Har noen felger liggende fra en 230TE med og lurer på om disse passer på Caravellen :?:
Har følgende data på felgene(jeg har ikke peil på felger)
Fondmetal
6,5Jx15 H2
ET 45
3300/D3-1
:? :?
henning
-
-
Car: t4 2,4d multi allstar
Phone: 92247052

Re: Passer mercedesfelger på Caravellen

Post by henning »

OAS wrote:Har noen felger liggende fra en 230TE med og lurer på om disse passer på Caravellen :?:
Har følgende data på felgene(jeg har ikke peil på felger)
Fondmetal
6,5Jx15 H2
ET 45
3300/D3-1
:? :?
jeg har vel lest et sted at boltsirkelen er 5x112 på begge, så de skal gå på. så er det vel bare bredden det står på om de passer
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d :) (solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Ja, boltmønsteret passer. Men senterhullet i mercedesfelgene (iallfall til E-class) er større/mindre (husker ikke hvem som har størst hull) enn i caravelle/transporter-felgene. Prøvde dette på faderns Velle da han bytta fra Mercedes.
Det anbefales vel ikke å kjøre med felger som bare bæres av boltene? Har prøvd det selv, endte bare opp med masse risting i rattet, fordi hjulene aldri ble sentrert ordentlig.
Men er det snakk om alu-felg (og mercefelgene har større hull i senter), finnes det jo distanseringer å få kjøpt.

Noen andre enn meg som skjønte noe av det jeg akkurat skreiv? :oops:
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Senterhullet på mercefelgene er større.Di har en lei tendens til å løsne.....Hadde mercefelger på mine 2 siste caraveller.Har skiftet til ufancy stålfelger etter punktering....Men den største bekymringen min var at felgene ikke er laget for å tåle vekten av denne typen bil.Dumt å stå midt i en sving med vrengt felg liksom...får sikkert ikke dekka noe av forsikringa heller da...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Adax
-
-

Post by Adax »

Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt at en felg har knekt under bruk, selv ikke på jorde kjøring eller annen råtssakjøring.
http://www.sportsbillosjen.com/

" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Adax wrote:Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt at en felg har knekt under bruk, selv ikke på jorde kjøring eller annen råtssakjøring.
De trenger ikke knekke, men kan deformeres stygt hvis det skjer noe. :roll:
Og skulle du enten komme ut for ei ulykke pga. dette, eller havne uforskyldt i ei ulykke der det blir påvist at ditt hjul er deformert pga. for lav styrke, risikerer du at forsikringsselskapene dytter noe over på deg i tillegg til at du kan få bot for dette. :?

Det er jo enkelte som (med vitende og vilje) har kjøpt for svake felger pga. utseende, og deretter har vært nødt til å få de rettet opp etter kun en sommer-sesong. :?
Jeg husker ikke hvor jeg var borti dette, men tenk deg bare følgende:
-hvis felgene er deformerte etter en eneste sesong normal kjøring, hva kan da skje med de i en krisesituasjon der belastningen er mange ganger større. :o

Det er ditt ansvar, og dermed din avgjørelse! :wink:

-Aluminiumsfelger "knekker" normalt aldri, men de gamle magnesiumsfelgene kunne ryke tvert av i enkelte kritiske situasjoner. 8)
Nyere magnesiumsfelger er laget med nyere teknologi og benyttes på enkelte "superbiler" og har helt andre egenskaper enn felger fra f.eks 70-tallet.
:D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Even
-
-

Post by Even »

Har heller aldri vært borti at felger gir seg,og jeg har grisekjørt med mange biler,men jeg ville ikke ta sjansen på det.Er kona som bruker bilen,og hun frakter ungene...

Adax
-
-

Post by Adax »

Nå har nok jeg aldrig hatt svake nok felger tror jeg, sikkerhet er helt klart alfa omega, og det er lov og bruke hue :)

Veier forresten en 300 diesel mye mindre en en t4?
http://www.sportsbillosjen.com/

" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
Even
-
-

Post by Even »

Vet ikke helt,men ikke så mye som min lange syncro...Den har tillat totalvekt på 2800kg,etter norsk bildelekatalog sine data...og med 2500 kg henger etter,blir det bra mye belastning :) Nå er vel maks vogntogvekt 5000kg,syns jeg å ha lest i vognkortet,men det er jaggu mye det og!!

VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Even wrote:Har heller aldri vært borti at felger gir seg,og jeg har grisekjørt med mange biler,men jeg ville ikke ta sjansen på det.Er kona som bruker bilen,og hun frakter ungene...
Bingo! :wink:

I mine øyne får voksne folk gjerne "leke" med hva som helst på bilfronten innenfor noenlunde sikre rammer.
Men jeg er bastant på at transportmidlene som skal brukes av/med andre skal være 100% sikrest mulig! :wink:

Og regler er ikke til for å brytes, men heller for å ivareta folk som ikke tenker nok selv! :wink:
Jeg har vært på et slikt "krasj-laboratorium" og ble sjokkert over hva en kollisjon gjør med både "mann og maskin" i bare 60-65 km/t. :shock:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Tæff
-
-

Post by Tæff »

det du nevner sist der er heilt sant....

å stå vanlig oppreist og dette strak frammover på gulvet og ta seg for med armane tilsvarar ein kolisjon utan belte i 10 kmt!!
Går du opp på ein stol på 40 cm og prøver det samme (om du er dum nok til det) tilsvarar det ein frontkollisjon utan belte i 30kmt.
Første øvelsen går greit om du er ok normalt fysisk form. Øvelse nr 2 får du garantert møkkavondt av om du ikkje også skadar deg.

Ein køddar altså ikkje med trafikktrygleik! =)
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
OAS
Car: T4 1997
Phone: 93222031

Post by OAS »

Da blir felger og dekk solgt :D
Blir egentlig helt feil uansett med mersefelger på Caravellen blir jo som og sette ladafelger på en ferrari :lol: :lol:
Even
-
-

Post by Even »

Haha,sant :) ikke helt enig,finnes mange fine mercefelger,og du får gjøre som du selv ønsker.Har selv et sett med mercefelger jeg skulle blitt av med...ingen som vil ha di :)

Post Reply