Nå er det på tide å fikse bilen!
Jeg har en campinginreda T3 1985 mod TD som er passe klar for noen timer med kjærlighet.
Campinginnredningen er av ukjent opprinnelse (sikkert noen her som kan fortelle meg hvor den kommer fra) og består av "slå opp tak" som er hengslet på siden, uttrekkbar seng bak, lang benk med to lokk, et til to store rom og et til vask og dobbelt gassbluss. Videre er det kjøleskap, bord, puff, en skuff og noen skap. Registrert for 5 personer. To forran, en på puff mot kjøreretning og to bak.
Det billigste og minst tidkrevende ville nok være vrake bilen og kjøpe ny, men jeg har så mange gode minner, helt fra jeg var liten når vi dro på sommerferie hele familien og til nå når jeg har overtatt bilen og brukt den som bruksbil og dratt på mange fine utflukter!
Og etter to år som jeg har kjørt den, med mange km og spennende oppdagelsesturer, lite vedlikehold og så og si ikke noe store problemer, fortjener den virkelig litt omtanke!
Følgende skal byttes og fikses:
Byttes:
-Turbo og eksosrør til potte, motorolje og oljefilter (turbo lekker olje og eksos er rusta av ved turbo)
-Girkasse fra 4 til 5 gir (synkroniseringsringer 3. og 4. gir)
-Karosshjørne bak opp til "luftegrill" skjæres ut og sveises på nytt (heftig bulket, i fjor vinter
-Karosshjørne bak venstre, bulk dras ut (morro å kjøre på vinterføre)
-Støtfanger foran og bak (rustne og bulket)
-Speedometerwire
-Wire spak - kran varmeapparat forran (røket ved spak)
-Tempføler, sirkpumpe(/gløding?) (EL-sirkpumpa for kjølevann går flere timer etter stopp og gløder ikke hvis den er litt lunka)
-Føler, indre ekspansjonstank for kjølevæske (Blinker stadig i instument, nivå er ok og instument er byttet)
-Låser (eneste som funker er passasjerdør
-Støtdempere foran (har bytta bak)
Fikses:
-Dieselpumpe - Justeres/overhales/byttes?
Starter på første omdrening (testet helt ned til -25), men ryker, hoster og stopper på tomgang når den er kald.
Hvis jeg holder turtallet litt høyere enn tomgang, holder den seg gående og rykinga og hostinga gir seg etter 2 min. Er den litt lunka, går den normalt.
Den bruker ikke vann, og den olja den bruker tror jeg forsvinner i turboen. Topp og glødeplugger er skiftet for 30-40.000km siden.
-Rust
Plateskjøtene begynner å bli litt brune + overflaterust rundt hjulbuer og noen steder i lakken. Ramme og under er bra, men er nok lurt med litt forebygging. Trenger tips til best mulig behandling! Blir nok en lakkering av nederste del i framtiden, men må stoppes og gjøres penest mulig midlertidig.
Diverse:
-Bedre dekk. Begynner å bli litt for spennende å kjøre med de jeg har nå
-Kaffebord
-Lydanlegg, vil ha god lyd. Har bare en råtten høytaler og en 12" bass. Montere forsterker og 4 stk 6x9 3veis og kaste ut bassbråket.
-El for camping - Egen krets med campingbatteri, inverter 230V, 230V inntak med batterilader.
-Bytte lysrørlamper (nye diode eller lysrørarmatur)
-Trekke om senga
-Tette boks for gassbeholdere (suger inn støv)
-Fikse pumpe og vanntank til vasken
-Legge opp tykkere ledninger fra batteri til lys + rele på nærlys og fjernlys for bedre lys.
-Vurderes
-Tror det er litt slark i diverse hjullagre og foringer, ikke noe akutt, men mulig noe ikke går gjennom EU-kontrollen i mai. Får se om noe er verdt å fikse selv.
-Bytte til firkantlykter (tipper det blir midlertidig i såfall, for jeg synes rundlyktene er mest sjarm, spes på camper) Men har lyst å se hvordan det ser ut og om lyset blir mye bedre. Spesielt nysgjerrig på nærlyset.
-Roterbare stoler eventuelt også seter med armlener
-lyd/varmeisolere motor, dører osv
-Bytte kjøleskap (funker bare på 230V)
-Trekke pusse opp interiør, tak, skap, vegger osv..
Tror det var alt jeg har planer om sålangt, det er jo en del og det kommer sikkert mer!
Det meste av deler er anskaffet.
Vinterdekk, roterende understell til stoler, armlenestoler, campingbatteri og kjøleskap har jeg fremdeles ikke fått tak i.
Jeg har litt grunnleggende peiling, men mesteparten må læres under veis.
Jeg har heldigvis tysk venn som har skrudd en del på T3 som har lovet å hjelpe meg med girkassa og litt innimellom, men han er ganske opptatt. Så jeg håper at dere kan hjelpe meg og komme med noen synspunkter og tips her på forumet!
Jeg skal oppdatere og legge ut bilder underveis!
Mvh. Øystein