Ombygging fra Tiptronic til DSG?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
tom@munsty.com

Ombygging fra Tiptronic til DSG?

Post by tom@munsty.com »

Hei,
vi har en 2005 T5 med 6 trinns Tiptronic. Herlig bil, men litt tørst. Vet noen om det er mulig å bygge om til DSG og eventuelt om et firma som kan gjøre dette? Hva vil noe slikt koste?

Jeg har forstått det slik at DSG er begrenset til maks 350NM moment, men gitt at 130 TDI har 340 så virker det som om akkurat det ikke burde være en begrensning.

Grunnen til spørsmålet er at jeg forventer å få dieselforbruket ned på det samme nivået for en manuelt giret bil, DSG gjør i hvertfall det for andre VW modeller. Med Tiptronic sliter jeg med å komme under 0,9 selv på langkjøring. På kjøring lokalt er jeg fort oppe i 1,3l/ mil i snitt over en tank...
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Får du T5 med dsg da? Dette er jo en manuell kasse som girer automatisk, så noen plug-and-play oppgave er det i allefall ikke.
Pål Strand
hunter
-
-

Re: Ombygging fra Tiptronic til DSG?

Post by hunter »

tom@munsty.com wrote:Hei,
vi har en 2005 T5 med 6 trinns Tiptronic. Herlig bil, men litt tørst. Vet noen om det er mulig å bygge om til DSG og eventuelt om et firma som kan gjøre dette? Hva vil noe slikt koste?

Jeg har forstått det slik at DSG er begrenset til maks 350NM moment, men gitt at 130 TDI har 340 så virker det som om akkurat det ikke burde være en begrensning.

Grunnen til spørsmålet er at jeg forventer å få dieselforbruket ned på det samme nivået for en manuelt giret bil, DSG gjør i hvertfall det for andre VW modeller. Med Tiptronic sliter jeg med å komme under 0,9 selv på langkjøring. På kjøring lokalt er jeg fort oppe i 1,3l/ mil i snitt over en tank...
gjør en softwaretuning av motoren! og bruk S-giret litt oftere ved aktiv kjøring...

tiptronic-kassen tåler 410 Nm
tom@munsty.com

Post by tom@munsty.com »

T5 130 tip wrote: gjør en softwaretuning av motoren! og bruk S-giret litt oftere ved aktiv kjøring...

tiptronic-kassen tåler 410 Nm
En softwaretuning vil forbedre forbruket? Noen som har noen erfaring med hva man kan vente ifht forbedring, hvilke ulemper dette evt medfører, hvem som gjør slikt og hvor mye det vil koste?
tom@munsty.com

Post by tom@munsty.com »

[quote="tom@munsty.com
En softwaretuning vil forbedre forbruket? Noen som har noen erfaring med hva man kan vente ifht forbedring, hvilke ulemper dette evt medfører, hvem som gjør slikt og hvor mye det vil koste?[/quote]

Får vel flame meg selv før noen andre gjør det... :twisted:

Hvis man ønsker å vite noe om chiptuning etc så finnes det flere diskusjonstråder på dette. Det jeg nå har lest indikerer kanskje 0,2l/mil reduksjon ved omprogrammering av motorstyring.
Post Reply