Start trøbbel....krise

Transporter 1968-1979
Post Reply
Kalle

Start trøbbel....krise

Post by Kalle »

Hei har kjøpt en 72 bay. Som gikk når jeg kjøpte den. Hun som solgte den hadde trukket den igang fordi hun mente batteriet var dårlig. Stoppet bilen på vei hjem ett par ganger og fikk da start på den. Men etter to dager ute i kulda nekter den å starte. Batteriet er bra, for satte over batteriet fra hverdagsbilen og prøvde da også. Starteren går sakte og tungt høres det ut som. Tenkte jeg skulle lære mer om motoren etter hvert men nå må jeg kaste meg ut i det. Motoren er en 2l i. Blir kjempe glad for tips. Er også interesert i å komme i kontakt med noen som eventuelt kan se på saken og hjelpe meg litt igang med motoren. Selvfølgelig betaler jeg får slik hjelp. Men tenker det ikke er bare bare å gå på ett vanlig verksted med en slik bil. Kona dreper meg hvis bilen ikke funker til sommeren har lovt camping tur.

Vennlig hilsen Kalle
redoctober42@hotmail.com
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

tror jeg ville sjekket ledningene frem til starteren og jordinga til batteriet, begge er viktige for at batteriet skal kunne levere strømmen...batteriet kann være peise nytt, uten at det hjelper hvis det er dårlig kontakt/jording. Det er mye som tyder på at kona di drar på campingtur uten mann og bay :D
Kalle

start trøbbel

Post by Kalle »

Jepp skal sjekke kabler i morgen. Men starteren får tydeligvis noe strøm da den går rundt men sakte og det høres ut som den sliter med å få motoren rundt skikkelig.

Hilsen kalle
Kalle
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Slitt foring i opplagringa i gearkassa for starter(gjør at den kiler seg og dermed går tregt) eller at starter har innvendig trøbbel(blir meget varm, men går sakte rundt, jordingskabel ble hos meg og meget varm).
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Kalle

starter trøbbel

Post by Kalle »

Takker for konstruktivt svar, lurer på når du sier foringa i gear kassa for starteren er det noe som følger starteren så en ny starter vil gjøre susen?
ser at wolksvagen spes. i fredrikstad har startere til 1400 men da må jeg spare lit først. Håper dere bærer over med en fersking. HAr bare skrudd vespa før
Kalle
Bjørnar
-
-
Car: Div type 2

Post by Bjørnar »

akslingen til starteren er opplagret mot denne foringa som sitter i clutch-huset på gearkassa. Tviler på at denne følger med når du kjøper starteren.
Der Postmeister
-
-

Kan kjøpes løst på en VW forhandler. Har ikke sjekka, men regner med at denne er lik T3 sin. Koster ikke mange kr.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Kalle

start trøbbel

Post by Kalle »

Ok takker for fine svar, ett lite spm til kan jeg skifte foringa bare ved å ta av starteren. Jeg må ikke åpne clutch huset?

Hilsen kalle den ferske
Kalle
Der Postmeister
-
-

Det kan du gjøre bare ved å ta ut starter. Den gamle foringa kan sitte litt. Pass og på at den ikke detter ned til svinghjulet. Det vil nok gå bra for det, men best om den lar være. Den er laget av messing mener jeg å huske og dermed skulle du greit se om den er der eller mangler. Det hender det og.
Men som nevnt, kan det godt være starteren som har kvelda og.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
amubus
-
-

Post by amubus »

Enkleste måten å få ut foringen sikkert er å bruke en gjengetapp og skru den ut..
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
Kalle

start trøbbel

Post by Kalle »

Jepp da skinner sola og det er pluss grader så skal gå ut å se hva jeg får gjort.

Takker for all hjelp
Kalle
Kalle

start trøbbel

Post by Kalle »

Hei takker alle som har hjulpet med ideer. Fikk startet den i dag med startgass og fixing av jordingskabelen. Den starter lett når den er varm, mens den ikke er like lett å starte når den har stått noen timer.
Tror den kan trenge nye plugger og generelt litt service.

Hilsen Kalle som lurer på når neste buss treff eller lignende finner sted
Kalle
Caravelle-Kai
-
-

Re: start trøbbel

Post by Caravelle-Kai »

Kalle wrote:Hilsen Kalle som lurer på når neste buss treff eller lignende finner sted
Følg med på Rutetabellen for 2005:

http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=1902

Skal prøve å holde den oppdatert. -Litt tynn foreløpig...
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Post Reply