Nedregistrering fra minibuss til personbil
-
stein hugo
Nedregistrering fra minibuss til personbil
Har nettopp kjøpt oss en 99 modell caravelle registrert som minibuss. Poenget var å nedregistrere den til 9 seters personbil, noe som i utgangspunktet ikke skulle være noe problem. Jeg var i kontakt med biltilsynet i Bodø som sa at jeg var nødt til å skru ut det ene klappsetet også vise bilen. Dette ble gjort og bilen ble vist i Tromsø..(ikke spør hvorfor) I Tromsø fikk jeg ikke godkjent bilen siden det ikke va trepunktssele på det siste klappsete. Hvis jeg gjorde det så va alt i orden. Tiden strakk ikke til, så jeg var nødt til å kjøre fra tromsø til Kirkenes. Vel hjemme i Kirkenes røkket jeg ut det siste klappsetet og dro å viste bilen. Der fikk jeg HELLER ikke godkjent bilen siden det var bare 2 punkts seler i de to tre rekkerne av setene bak førersetet!!! Kunne ha drept der å da...
Nu e det sånn at jeg må ha typegodkjennelse på akkurat den bilen og årsmodell for å få den godkjent med 2 punktseler. ER DET NOEN SOM HAR???? Hadde etaten kunne sagt dette til meg med en eneste gang så hadde æ sluppet alt det her styret. Finnes det i det hele tatt?
Du må snakke med møller.Kan ikke bruke typegodkjenning til annen bil,visst jeg ikke husker feil.Hørtes vanskelig ut dette!Jeg har en lang type med alle setene i kjøreretning.Jeg tok ut setet rett innenfor døren-den som du vipper frem for å komme til bak-og kjørte inn og godkjente bilen.Jeg har jo ene setet i 2. rekke med 2-punktssele,en i 3. rekke og en på bakerste rad med 2 punktssele.Var ingen problemer med dette.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
-Biltilsynet er ikke meget firkanta.
De er et mangehodet uhyre som leser firkanta regler på hver sin måte, nytt kontor = ny tolkning. Fullstendig galskap.
Trepunkt vs topunktsæla er ett moment ifm biler med flere seter i.
Du gjør lurt i å google kjøretøyforskrifter og alt som kan ha med teknisk endring av kjøretøy innen lovverk og forskrift til lov.
Selv trodde jeg at å få 9 seter fix ferdig på personbilvognkort var plankekjøring, og dette fordi noen av reglene sier det er så.
-Kan tenkes at reglene er endra sia sist jeg leste dem, men sannsynligheta er desto større for at den "kyndighet" du har møtt på ikke har vært helt kjørbar...
Sett deg inn i regelverket og slakt Trafikkstasjona (Hesseng/Bjørnevatn ?). Men gjør det på en måte som får dem til å like deg og at du gjør det, seff.
mvh,
Yngve S
med 18 mnd fra GSV i.l.a 90-tallet og en 8-seters tidligere buss nr. 1
De er et mangehodet uhyre som leser firkanta regler på hver sin måte, nytt kontor = ny tolkning. Fullstendig galskap.
Trepunkt vs topunktsæla er ett moment ifm biler med flere seter i.
Du gjør lurt i å google kjøretøyforskrifter og alt som kan ha med teknisk endring av kjøretøy innen lovverk og forskrift til lov.
Selv trodde jeg at å få 9 seter fix ferdig på personbilvognkort var plankekjøring, og dette fordi noen av reglene sier det er så.
-Kan tenkes at reglene er endra sia sist jeg leste dem, men sannsynligheta er desto større for at den "kyndighet" du har møtt på ikke har vært helt kjørbar...
Sett deg inn i regelverket og slakt Trafikkstasjona (Hesseng/Bjørnevatn ?). Men gjør det på en måte som får dem til å like deg og at du gjør det, seff.
mvh,
Yngve S
med 18 mnd fra GSV i.l.a 90-tallet og en 8-seters tidligere buss nr. 1
-
CarlOt2
- -

- Car: T1, 3 og 4 +Golf1
ikke meningen å "fyre" deg nå
Men min '97 Multivan var minibuss før, og da jeg i fjor gjorde den om til 9 seters personbil så gikk det veldig lett. Rene plankekjøringen ja. Tok bare ut 1 sete jeg også, og dro å viste den.
Men "trikset" på Trafikkstasjoner er å selv være i veldig godt humør, smile, være høflig og god-preike med de kontrollørene. Da går det meste gjennom er min erfaring
Min bil har 5 seter med 2 punktseler. 2 av de sideveis bakerst, en rett vei, og så 2 stykk bak frem (rad 2) i Multivan-innredningen.
Carl Otto
Men "trikset" på Trafikkstasjoner er å selv være i veldig godt humør, smile, være høflig og god-preike med de kontrollørene. Da går det meste gjennom er min erfaring
Min bil har 5 seter med 2 punktseler. 2 av de sideveis bakerst, en rett vei, og så 2 stykk bak frem (rad 2) i Multivan-innredningen.
Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Re: Nedregistrering fra minibuss til personbil
Først av alt: Grattis med bilen!stein hugo wrote:Har nettopp kjøpt oss en 99 modell caravelle registrert som minibuss.
Vel hjemme i Kirkenes røkket jeg ut det siste klappsetet og dro å viste bilen. Der fikk jeg HELLER ikke godkjent bilen siden det var bare 2 punkts seler i de to tre rekkerne av setene bak førersetet!!! Kunne ha drept der å da...Nu e det sånn at jeg må ha typegodkjennelse på akkurat den bilen og årsmodell for å få den godkjent med 2 punktseler. ER DET NOEN SOM HAR???? Hadde etaten kunne sagt dette til meg med en eneste gang så hadde æ sluppet alt det her styret. Finnes det i det hele tatt?
Hvem på Sandnes var så firkantet?
Det er jo en drøss med lange T4 som har dette sete-/selearrangementet, og det er originalt fra VW.
Du skriver ikke om det er lang eller kort utgave, men f.eks kommunens lange 96-modell (den som gikk som minibuss på Solenga), hadde 8 sitteplasser originalt og et dobbelt klappsete på venstre siden bak. Dette var et norskprodusert sete kun for å få setetallet opp i 10, altså minibusskravet.
Har nettopp nedregga min minibuss til personbil her i stvgr, eneste kommentar ang topunktsele i de andre setene var at en helst ikke burde la ungene sitte i midten. Ellers var det ingen kommentarer.
Og biltilsynet i stvgr er ikke kjent for å være de enkleste å ha med å gjøre.
Jan Helge
VW carravelle 2,5 TDI 1999
VW carravelle 2,5 TDI 1999
AMEN til det. stvgr-kontoret suger, men nok om detJan Helge wrote:Har nettopp nedregga min minibuss til personbil her i stvgr, eneste kommentar ang topunktsele i de andre setene var at en helst ikke burde la ungene sitte i midten. Ellers var det ingen kommentarer.
Syns du har vært uheldig, og jeg føler med deg. Men ikke gi opp, for dette gjøres jo hele veien uten problem....
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
-
stein hugo
takker for både svar og oppmuntring;-) har vært i kontakt med biltilsynet i Mosjøen og han kunne fortelle at har nok vært uheldig med tanke på han æ traff på, fordi de ville godkjent bilen uten problem. En annen ting er at de hadde visstnok en typegodkjenning liggende i systemet, så han sendte over de på mail til meg. Har oxo vært i kontakt med Møller nu og han skulle sende meg over noe. Har levert den typegodkjenningen som jeg fikk fra kollegaen i Mosjøen så får vi se ka tilbakemeldingen blir... Utrolig at han kunne være så tverr å ba meg hoste opp papirene når dem kanskje sitter med de papirene i systemet sitt allerede... Men skal gi tilbakemelding til dere, og kan love at det blir en aldri så liten oppvask hvis og når jeg haqr bilen godkjent
-
stein hugo
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Artig og fin lesing, nesten så tårene presser på !
Ærlig folk kommer til fagmyndigheta og skal få hjelp, men blir avvist av en eller annen surmaga noksagt som kanskje har en dårlig dag ? Well, du er ikke først eller sist med slike opplevelser og HELDIGVIS så la du ut frustrasjonen her til du fikk moralsk backing nok samt dokumenter til å vinne over trollet - BRA !
mvh,
Yngve S
hender seg jeg har trua på menneskeheten
Ærlig folk kommer til fagmyndigheta og skal få hjelp, men blir avvist av en eller annen surmaga noksagt som kanskje har en dårlig dag ? Well, du er ikke først eller sist med slike opplevelser og HELDIGVIS så la du ut frustrasjonen her til du fikk moralsk backing nok samt dokumenter til å vinne over trollet - BRA !
mvh,
Yngve S
hender seg jeg har trua på menneskeheten
Hei
Kupper tråden litt.
Lurer på å kjøpe en velle med treseters benk og fem klappseter bak. Har tenkt å dra ut det ene klappsetet og få det regget som personbil.
Vil jeg få samme problemet? Er det noen som vet om dette setearr. er typegodkjent?
Eller er det sikrest å dra ut alle klappseter og få det registrert som 5 seter?
Det haster litt da jeg skal reise og se på bilen på torsdag og må omregistrere før jeg kjører hjem siden jeg ikke har lappen på minibuss...
Har lyst til å ha mulighet til å ha ni personer i bilen til div. fotballkamper osv.
Stig
Kupper tråden litt.
Lurer på å kjøpe en velle med treseters benk og fem klappseter bak. Har tenkt å dra ut det ene klappsetet og få det regget som personbil.
Vil jeg få samme problemet? Er det noen som vet om dette setearr. er typegodkjent?
Eller er det sikrest å dra ut alle klappseter og få det registrert som 5 seter?
Det haster litt da jeg skal reise og se på bilen på torsdag og må omregistrere før jeg kjører hjem siden jeg ikke har lappen på minibuss...
Har lyst til å ha mulighet til å ha ni personer i bilen til div. fotballkamper osv.
Stig
Stig Borlaug
-
Fra T3 til T4
- Car: VR6 98mod kort 9seter
Hei!
Ringte biltilsynet sentralt for noen dager siden da jeg har en 98mod minibuss kort type med 5 langsgående sitteplasser med magebelter, som jeg ønsker å omreg til 9 seter. Mine spørsmål var:
Beltene (magebeltene) er ikke E merket men er merket "godkjent av vegdirektoratet 1997" (loyd). Svar: Det godkjenner vi.
Neste spm. Holder det med å bare fjerne beltet på ett sete. Svar: Ja det godkjenner vi.
Blir spennende å vise bilen på en annen stasjon enn der jeg fikk disse svarene
Ringte biltilsynet sentralt for noen dager siden da jeg har en 98mod minibuss kort type med 5 langsgående sitteplasser med magebelter, som jeg ønsker å omreg til 9 seter. Mine spørsmål var:
Beltene (magebeltene) er ikke E merket men er merket "godkjent av vegdirektoratet 1997" (loyd). Svar: Det godkjenner vi.
Neste spm. Holder det med å bare fjerne beltet på ett sete. Svar: Ja det godkjenner vi.
L Olsen
Husker du hvem som ga deg disse svarene? Skulle gjerne hatt noe slags referanse i tilfelle jeg får problemer.. er avhengig av å kjøre bilen 5 timer hjem hvis jeg kjøper den.. og få det godkjent på drop in time..Fra T3 til T4 wrote:Hei!
Stig Borlaug
-
Fra T3 til T4
- Car: VR6 98mod kort 9seter
Jeg har en 97 modell buss nr 1 med 5 klappseter. Jeg har bare fjenet et sete. Og det gikk greit. Det er et krav om at eltene skal ha "E" merking. Hvis du ikke får godkjent beltene, kan du ringe Loyds og få tilsendt et dokument fra de som sier at beltene er godkjent ihht kjøretøyforskriftene paragraf ett eller annet. Dette koster ca 500,-
97 Caravelle GL TDI
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Hvordan kan det ha seg? Blir tillatt totalvekt og min. lasteindex på dekkene endret i vognkortet ved omklassifisering til personbil?ola.gf wrote:Gratulerer! En annen ting er at du ikke trenger å kjøre på steinharde C-dekk mer, får et mye større utvalg å velge dekk
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi