Chiptuning

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
sandman
-
-
Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion

Chiptuning

Post by sandman »

Hvilken chiptuning kan anbefales til en 2007 Caravelle 174 DPF ??
Har tittet litt rundt og har funnet noen aktuelle:
kcr.se har en plug-in boks, det samme har dtechip.no.
Ser også at det er flere firma som tilbyr å programmere om originalelektronikken, men har liksom ikke lyst til å gjøre dette dersom jeg skal selge bilen igjen.
Er det noen som har anbefalinger å komme angående hvilken chip-boks som en bør velge, og om dette er verdt pengene?
Hører fra flere at bilen bruker mindre drivstoff etter at de har montert inn en slik chip-boks. Det er vel i hovedsak dette som også er viktigst for meg, ikke nødvendigvis de 35HK og 50Nm som følger med på kjøpet :)

Mvh
Stig Joar Sanden
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Skeptisk til slike bokser... Har bedre tro på de seriøse som omprogrammerer bilen, tror dette er mye bedre for levetid på motor, da mange verdier blir mer korrekte. Turboen på T4en jeg har på jobben røk i fjor, syns den bør holde mer enn 130-40 tusen, den har hatt boks tidligere. Ultimo f.eks lerer ut originalprogrammet før de laster inn nytt, slik at dette når som helst kan legges inn igjen.
sandman
-
-

Post by sandman »

Det var også en som fortalte meg at det var registrert skader på motorer med partikkelfilter som følge av at det hadde blitt montert chip-boks på bilen. Er det noen som har erfaringer med dette?
Hva er det i så fall som gjør at det er verre å montere chip-boks på biler med partikkelfilter enn biler uten filter?

Mvh
Stig Joar Sanden
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Tingen med disse boksene er vel at det er en del parameter i motorstyringen di ikke tar hensyn til, i grove trekk endrer de vel bare noen verdier for å lure den originale styringen til å gi litt mer effekt. Dette slår ikke alltid helt bra ut.
sinkMe
-
-

Post by sinkMe »

Boksene gir vel akkurat samme resultat som å skru opp dieselpumpa i "gamle" dager - litt mer diesel... Er sikkert ikke bra for dpf. Har hatt en box som gir 15% mer effekt i ett år nå. Funker helt fint for min del :)
2008 T5 130tdi ct 4motion
laasern
Car: 06 Multivan

Post by laasern »

sinkMe wrote: Funker helt fint for min del :)
Er vel dog lett å se - soter jo som f.... når far tråkker til ut av rundkjøringa? :)
sinkMe
-
-

Post by sinkMe »

Kommer en sotdott av og til, ja ;)
2008 T5 130tdi ct 4motion
binna

Post by binna »

Jeg har nettopp kjøpt meg en camper med 174 HK. Jeg hadde tenkt å chippe, da jeg har gjort dette med hell på andre biler tidligere.

Må bare si at jeg nå som jeg har prøvd bilen litt ikke helt ser poenget med å chippe en 174 HK T5 - måtte evt være om man har 4motion eller automat. For med manuell kasse går den optimalt.

Skal man ha glede av mer effekt, så må man gjøre noe med understellet. En BMW 320d som har et konge understell kan man chippe så mye man orker og få fult ut utbytte, en T5 må man gjøre noe mer. Mulig det finnes sporstunderstell, stive dempere, osv. Det vet sikkert mange her inne masse om...
'05 VW T5 California, 174HK (camper)
'86 VW Transporter (Westfalia camper) - solgt
sandman
-
-

Post by sandman »

Hører flere som har brukt Ultimo for chipping.

Er det noen her som har erfaring med disse når det gjelder å chippe en '07 Caravelle 2,5 174HK?

Er mest ute etter å få ned forbruket på småkjøring, men dette er det kanskje ikke noe som går an å gjøre noe med.

Vurderer om dette er verdt pengene.

Mvh
Stig Joar Sanden
hunter
-
-

Post by hunter »

sandman wrote:Det var også en som fortalte meg at det var registrert skader på motorer med partikkelfilter som følge av at det hadde blitt montert chip-boks på bilen. Er det noen som har erfaringer med dette?
Hva er det i så fall som gjør at det er verre å montere chip-boks på biler med partikkelfilter enn biler uten filter?

Mvh
Stig Joar Sanden
det er også registrert skader på biler uten DPF (også ved datatuning)...

Endret kjøremønster vil kunne spare minst like mye drivstoff som en tuning vil...

mener at NAF hadde en artikkel i sommer som frarådet slike bokser... de virket rett og slett ikke slik de skulle...
sandman
-
-

Post by sandman »

Nå tenkte jeg mer på å omprogrammere selve motorstyringen i stedet for å montere boks. Jeg leste også artikkelen i NAF angående ettermontering av boks, og der fikk de ikke noe særlig mye positiv omtale.

Har prøvd en 174Hk som det var montert boks på, samt en 130Hk som selve motorstyringen var omprogrammert på, og jeg syntes selv at det var en mer jevn gange og kraft i den som hadde omprogrammert selve motorstyringen.

Er det noen som har erfaringer (både positive og negative) til omprogrammering av selve motorstyringen kontra ettermontering av boks.

Mvh
Stig Joar Sanden
Herrmann Hedning

Post by Herrmann Hedning »

Hei
Hvis du har automat, så er det aldri smart å gå for boksene. du lurer nemlig motorstyringen, og det er noen moment reduserings remedier i automatkassene som også blir lurt. Da kan du fort ta knekken på kassene. dette er et kjent problem på bmw, som regnes for å ha solide automat kasser. Skal du chippe, anbefaler eg omprogramering av motorstyringen.
-04 T5 Multivan 2,5 TDI 130 (familiebilen)
-01 BMW 530 dAT (for salg)
-00 Hyundai Atos (for salg)
-01 Aprilia Mille R (Heaven on two wheels)
-05 Vespa 50 ccm scooter (effektiv i køtrafikk)
-06 Trøsykkel (effektiv pubtransport, ihvertfall en vei)
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

På min 130TDI er det omprogramert motorstyringen. Min opplevelse er 0,2 liter billigere på mila pluss et mye bedre dreiemoment. Bilen min ble programert på Fyksen.
hunter
-
-

Post by hunter »

Øivind S wrote:På min 130TDI er det omprogramert motorstyringen. Min opplevelse er 0,2 liter billigere på mila pluss et mye bedre dreiemoment. Bilen min ble programert på Fyksen.
0,2 liter billigere... hvor mye bruker bilen faktisk pr mil?
sandman
-
-

Post by sandman »

Min ligger på ca. 0,8 på langkjøring (mulig man kan tyne den litt lenger ned, men der ligger ihvertfall min).
På småkjøring bruker min rundt 1,2 (jeg kjører mye serviceoppdrag som innbefatter mange start og stopp pr.dag).
Om vinteren har jeg vært oppe i 1,5 ved mye småkjøring. Dette sikkert på grunn av at tilleggsvarmeren starter og stopper mye.

Skulle gjerne funnet ut en mulighet for å kunnet slå av tilleggsvarmeren med en bryter, for å hindre denne i å starte ved mye småkjøring.
Er litt redd for at den skal ta kvelden når den bare så vidt har fått startet før jeg stopper bilen igjen. Men ingen har kunnet gi meg et sikkert svar. Har fått tips om å legge inn en bryter i serie med sikringen, men har heller ikke funnet ut hvilken sikring som går til tilleggsvarmeren.
Er det noen som sitter med informasjon om dette?
Jeg er klar over at det kan bli generert en feilkode, men denne kan vel bare resettes med VAG-COM. (Fikk informasjon hos Møller om at det var avhengig av versjon og software på varmeren om det ble generert feilkode eller ikke. Måtte bare forsøke å se.....)

Mvh
Stig Joar Sanden
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

Før omprogramering så brukte bilen min 0.9 liter på langkjøring, nå ligger den på 0.7. På mye start og stopp så bruker den nærmere literen.
hunter
-
-

Post by hunter »

Øivind S wrote:Før omprogramering så brukte bilen min 0.9 liter på langkjøring, nå ligger den på 0.7. På mye start og stopp så bruker den nærmere literen.
0,9 på milen før omprogrammering er mye... tur retur Haugesund-Bergen f.eks. kryper min 130hk med automat ned i 0,72... hard kjøring fra Haugesund-Tinn så steig forbruket til 0,78 (noe som er sjeldent høyt)... så det jeg nevnte i tidligere innlegg om kjørestil påvirker nok vel så mye forbruket som en tuning gjør...
tom@munsty.com

Post by tom@munsty.com »

Øivind S wrote:Før omprogramering så brukte bilen min 0.9 liter på langkjøring, nå ligger den på 0.7. På mye start og stopp så bruker den nærmere literen.
Jeg har også T5 130HK TDI med Tiptronic og vurderer omprogrammering etter å lest denne tråden. Hvor fikk du omprogrammert bilen din og hvor mye kostet det? Hvordan forholder det seg med garantier etc deretter?
akerlie

Post by akerlie »

Jeg har en KCR boks som jeg kjøpte til min 06 174HK TDI til salgs hvis noen er interesert . . .
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

Jeg kjøpte programmet på Fyksen bilservice på Gjøvik. De brukte 20 min for å legge det inn på bilen. Husker ikke hvor mye jeg betalte i farten, men prisen mener jeg å huske er det samme som for boks-tuning. Garanti trenger ikke jeg å bry meg om ettersom den er ute på bilen min uansett pga årstall (modell). Jeg er litt skeptisk til tuning av bil med automatkasse, sjekk opp hvor mye dreiemoment kassa di tåler før du justerer opp bilen. Ny automatkasse er dyrt ;-) Hvis Møller oppdager at du har tunet bilen så gjelder ikke motorgarantien, men ved programering så finner de ikke ut at den er tunet hvis de ikke tester effekten, de gjør de aldri på vanlig service uansett. Vær obs på at hvis du må oppgradere hjernen på bilen så forsvinner programmet.
hunter
-
-

Post by hunter »

174-hesteren har 400 i Nm... så det tåler automatkassa... jeg har hørt at maks er 410... men dette vil vel ikke VW ut med eller?
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

Jeg har 420NM i min 130TDI med manuell kasse. Går bra den :-)
kodvaag
-
-
Car: 2009 Transporter 174 4-motion
Phone: 48869416

Post by kodvaag »

Øivind S wrote:Jeg har 420NM i min 130TDI med manuell kasse. Går bra den :-)
En stund.

174 hk TDI med 400NM har oljekjøler på den manuelle kassa.

Det har ikke 131 hesteren.
09 Transporter 174TDI 4motion...ha det...
16 Transporter 150TDI 4Motion...hei...
08 Sprinter Rimor Superbrig 749 4,6t
98 E 290t Turbodiesel

x: 03 MV 151 TDI, 03 Mv Syncro, 03 Mv, 91 & 98 2,4D, 00 & 01 88TDI
laasern
Car: 06 Multivan

Post by laasern »

Øivind S wrote:Hvis Møller oppdager at du har tunet bilen så gjelder ikke motorgarantien, men ved programering så finner de ikke ut at den er tunet hvis de ikke tester effekten, de gjør de aldri på vanlig service uansett. Vær obs på at hvis du må oppgradere hjernen på bilen så forsvinner programmet.
Det ligger informasjon i bilen (T5) som sier
- antall ganger flashet
- antall ganger feilet flashet
- verkstedskode på de som flashet
++
etc.

Denne informasjonen er lett og få ut - så de behøver nødvendigvis ikke kjøre en dyno på motoren for å bremse HK.
Post Reply