Siderute-heis-Koblingsskjema?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
CAMPEKSPRESSEN

Siderute-heis-Koblingsskjema?

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Kan noen hjelpe med koblingsskjema? det gjelder en T 4. 2002 mod.

Når jeg bruker bryteren hører jeg knepp inne i døra, det tyder på at releet slår inn, ellers ingen reaksjon.
Har noen tips på denne feilfinninga så er det fint, tror ikke det er brudd i ledning/dør da jeg har rista ledningene med bryteren ned/på uten respons. men hvem vet?
Mitt værste mareritt, alle skruer i kjøretøyene mine ble skifta ut til tommer uten at alarmen varslet.
Sven Ole
VW California Coach Syncro. 2,5 TDI. 2002 Teknoblå
VW Schw. Type 7 (166) 1943. 4 x W.
CAMPEKSPRESSEN

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Ingen som har skjema :?:
Mitt værste mareritt, alle skruer i kjøretøyene mine ble skifta ut til tommer uten at alarmen varslet.
Sven Ole
Theodor
-
-
Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
Phone: 93297430

Post by Theodor »

Heh... Ikke meninga å le, men jeg har akkurat samme problemet hos meg.
Har kikka litt på det. Se topic: http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?p=108615#108615
Mvh Øystein Theodor

99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg ville sjekka ledningene uansett jeg da.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
CAMPEKSPRESSEN

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Er helt enig.

Men jeg hadde spart mye tid med et skjema. Da hadde jeg fått farge på mate ledninger osv. Har på andre biler bare dratt strømpa til side i døra ved hengslene og fikset bruddet der. (Enkelt og greit.)

Når releet klikker så er styrestrømmen, rele og bryter intakt. Undres på om strømmen til motor/heis går i egen ledning inn i døra, i så fall kan det være periodisk brudd i døra ved hengslene. Vet at dette er en svakhet med ledningene på T.4. Andre muligheter er jo inne i døra.
Går jeg inn der så lager jeg et koblingskjema så kanskje jeg sparer noe tid neste gang :( men i 2009 burde det vel være u-nødvendig.
Last edited by CAMPEKSPRESSEN on 21 Apr 2009, 23:52, edited 1 time in total.
Sven Ole
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Tror dette skal være riktig....har litt, men går her ikke an og legge ut pdf filer direkte?

Image

Image

Image
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
CAMPEKSPRESSEN

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Dette var lækkert. Fine utskrifter ble det også. Hjertelig takk. :idea:

(Ser ut til at jeg kan dra ut ledningen litt å fikse saken fra utsida, verdt å prøve først.)
Sven Ole
150Hk TDI
-
-
Car: T4 151hk

Post by 150Hk TDI »

Har samme problemet på min. Ut med ledning og ein time med lodding og tapeing, så er den nok bra i morgon.
Brudd i 7 ledninger.

Må nok bestille nytt ledningsnett til v.dør.
Egil Skodvin
Tlf 40606000

01 Caravelle 2.5 TDI 151hk (T5 Multivan inredning)
08 Beetle 1,9TDI
73 Opel Manta A 2.4S
CAMPEKSPRESSEN

Post by CAMPEKSPRESSEN »

Dette ble en morsom sak. Plutselig virket heisen 100% så sluttet den å virke med klikk uten respons. Så virket den i gjen 100% osv.

Når panelet skulle taes ut så virket den. Rene trolldommen.

Mye undring. Fant etter hvert ut at dette skjedde hver gang etter bilvask eller ved mye regn. Altså fuktighet inne døra lager krypstrøm.

Har nå bestillt ny gummilist for vindu, selv om den gamle ser helt fin ut. Har ikke åpnet panelet, men prøver gummilist først. Det var el feil, men jeg undres har noen vært borti dette fenomenet før. Er dørheisene veldig følsomme på fuktiget på 02 modellene?
Sven Ole
Andreas
Car: 1999 Westy California 2,5 TDI

Re: Siderute-heis-Koblingsskjema?

Post by Andreas »

Må melde meg på i denne problem kategorien.
Når jeg åpner venstre fordør i helt åpen stilling går passasjer rute ned. Dette høres ut som ledningsbrudd et eller annet sted i overgang dør-karroseri side.

Men det jeg lurer på er hva folk her gjør. Kjøper dere komplett ledningsett på møller eller trekker dere nye ledninger selv.

Ser det er nevnt noe om høytaler kabel her grunnet dens mykhet.

Hva snakker vi om av dimensjon på ledning 0,75, 1 eller 1,5 mm2
Har ikke tatt av dørpanelet og dør strømpe, er det støpsler i begge ender?

Andreas
1999 Suzuki Wagon R+
2003 VW Passat 1,8 T - Solgt!
1986 T3 Reimo Camper - Solgt!
1999 T4 Westfalia Coach
2005 KTM LC4
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

0,5 , 1 , 1,5 , 2,5 og mulig der er noen 4 kvadrat. Av med dørside, ut med lokk oversikringer, ned med sparkeplate og løs sikringsboks slik at en kommer til stikken. Da kan hele bunten draes inn i døren, sett deg på en krakk, få varme i loddebolten og gå i gang! Er en god del ledninger (ca 25 stk tror jeg). Har vert utefor dører der kun fire ledninger var intakt på tross av at det meste fortsatt virket av og til!

Lykke til!
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Skal også til å reparere kabelbunten her etter at "belgen" i døra har forskjøvet seg litt med den følge at isolasjonen på flere av ledningene er delvis gnagd av. De fleste kabelbuntene i bilen er surret med en spesiell isolasjonstape som virker noe mer solid enn vanlig el.tape - noen som vet hvor en kan få tak i slikt?
Andreas
Car: 1999 Westy California 2,5 TDI

Post by Andreas »

Så folk lodder sammen brutte ledninger. [quote="Torle"]0,5 , 1 , 1,5 , 2,5 og mulig der er noen 4 kvadrat. Av med dørside, ut med lokk oversikringer, ned med sparkeplate og løs sikringsboks slik at en kommer til stikken. Da kan hele bunten draes inn i døren, sett deg på en krakk, få varme i loddebolten og gå i gang! Er en god del ledninger (ca 25 stk tror jeg). Har vert utefor dører der kun fire ledninger var intakt på tross av at det meste fortsatt virket av og til!

Er det slik å tolke at man kan ta med seg hele "ledningsbunten" inn ? dvs er det støpsel i begge ender. Litt mer koselig med kramgoda låtar 25 varme inne og en loddebolt enn 20 blå null feeling i pølsene. Er et par uker til neste mulighet med varmgarasje.

Andreas
1999 Suzuki Wagon R+
2003 VW Passat 1,8 T - Solgt!
1986 T3 Reimo Camper - Solgt!
1999 T4 Westfalia Coach
2005 KTM LC4
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Sånn teip finnes hos Elfa (Sandakerveien i Oslo), om ikke annet: http://www.elfa.se, part no: 80-912-09 (Kablagetejp 19mmx15m).

Wurth og deres likemenn slike har sikkert også sånn tape.

Denne er ikke nødvendig å bruke, men bruker man bare vanlig elektrikertape, blir den stiv (veldig stiv i kulda), og den vil garantert begynne å skli på seg selv, med tilhørende kliss og limrester. Siden det er i overgang dør/karm, anbefaler jeg slik tape, rett og slett fordi kabelstammen blir mykere og mer fleksibel.

Det sitter konnektorer/støpsel ute i døra også. Men det er endel jobb å demontere, bl.a. går det ledninger helt bak til låsmotoren.
Så det går an, ja, men det er ikke nødvendig. Jeg gjorde jobben i februar ifjor på en bil, bare satte meg til (i kald garasje), med stråleovn, 500w arbeidslampe, loddebolt, krympestrømpe, ledningsbiter osv.
Mine tre tips (tror jeg har nevnt disse i et tilsvarende emne her etsted):

- Bruk forskjellige farger på ledningene (ikke bare rød som forrige sopp hadde brukt på min bil). Det gjør det lettere neste gang det blir brudd i ledningene og du må feilsøke. :evil:
- vær sikker på at du kobler ihop rett deler, spesielt om du lapper på noen andres arbeid (se over). :evil:
- Prøv å fordele loddepunktene utover, slik at ikke alle skjøtene havner på samme sted, da kabelstammen blir veldig tykk og hard/stiv akkurat der. <- Upraktisk!
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
krissh
-
-

Post by krissh »

Takk for det :-) Har Würth vegg-i-vegg på jobben så skal forsøke det i morra (hehe hadde ikke tenkt på å prøve der). Har også kjøpt 200 meter flettet kabelstrømpe fra utlandet, av den typen som man kan strekke så de passer tykkelsen på kablene, men ser for meg at en kombinasjon med en slik tape innerst og den flettede strømpa ytterst bør gi rimelig god beskyttelse og fleksibilitet.
krissh
-
-

Post by krissh »

Theodor wrote:Sånn teip finnes hos Elfa (Sandakerveien i Oslo), om ikke annet: http://www.elfa.se, part no: 80-912-09 (Kablagetejp 19mmx15m).

Wurth og deres likemenn slike har sikkert også sånn tape.
Da hadde jeg en runde på 5-6 butikker her om dagen, inkl. Würth, men ingen kunne hjelpe. Kjøpte vulkaniseringstape, er det mulig å bruke, eller blir den for stiv over tid?
Theodor
-
-

Post by Theodor »

Det går vel sikkert an? Litt usikker, skal jeg være ærlig. Det blir vel en god og tett forsegling av det, så det går helt sikkert fint. Det blir iallfall ikke dårligere en el-tape!
Mvh Øystein Theodor

07 Mazda 5

Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Mange lapper skiten sammen og noen bytter hele nettet. Jeg er av siste sort. Enklest, og så holder det i noen år igjen før neste brudd. Jeg gidder ikke bruke masse tid på lapping.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
krissh
-
-

Post by krissh »

Demonterte og tok ut hele nettet i helga, og etter at jeg hadde sett litt på det bestemte jeg meg egentlig for å kjøpe nytt ja. Ringte nå og fikk en pris på 1800 kr per side, det syns jeg var vel mye for noen kabler, så da spørs det om det ikke blir lapping likevel..
krissh
-
-

Post by krissh »

Phew, da var det ferdig lodda, men er ganske sikker på at det skulle bli holdbart. Bytta likegodt alle 29 ledningene.. Trakk en nylonstrømpe for kabler utenpå i "bøyen" slik at det både er fleksibelt og kablene kan bevege seg litt i forhold til hverandre.

ImageImageImage
Post Reply