Ombygging til turbo på 2.4D
Ombygging til turbo på 2.4D
Noen som har bilder av montering av turbo på en 2.4 diesel?
Må ej ut med motorn?
Det har jo 2.4 AAB motoren som standard.Even wrote:Men jeg ville ha fått inn en oljekjøler og.alle turbodiesler jeg har vært borti har dette.
Den sitter mellom oljefilteret og blokka, og er kjølt av kjølevannet.
Med den originale oljekjøleren er det ikke store problemet.jakob wrote:Man kan jo først slenge inn en tmpmåler på olja, så kan man se om man trenger det.
Jeg har oljetemperaturføler montert i bunnpluggen for å vite hvor varm olja er når snurra har varmet den opp.
Har vært over 100 grader noen ytterst få ganger, og da har det vært virkelig hard kjøring på motorveier.
2-3 minutter på tomgang er som regel alt som skal til for å kjøle ned både turbo og olje til akseptable temperaturer(olja holder da rundt 80 grader).
Jeg har montert timer som lar meg la motoren gå i valgfri tid etter jeg har stoppet og forlatt bilen.
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Er klar over det, men gadd ikke lage mer vitenskap ut av dette enn høyst nødvendig.Rapidspeed wrote:oljetempføler i bunnskruen er nå ikke det mest ideelle da... org skal det sitte i holderen fra oljefilteret...
Jeg får en god pekepinn over temperaturen i systemet, og det holder for meg.
Oljetemperaturen ved oljefilterholderen blir vel også litt misvisende.
Olja der har passert gjennom både sil, rør, oljepumpe osv. og kan ha blitt avkjølt noen grader på sin vei fra bunnpanna.
Det ideelle ville nok vært å måle temperaturen der olja kommer ut av turboen, for nettopp det sier vel mer enn alt annet om hvor varm nettopp den er. Og det er å få kjølt ned snurra som teller for meg.
Uten turbo hadde jeg aldri giddet vurdere oljetempmåler, da disse motorene ikke går så forbannet varmt.