Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Tok en kjøretur idag i hastigheter til og med 80 km/t.

Sitrap :

Dette er noe jeg fint kan kjøre med montert i vinduet til vanlig. Langtur eller hastigheter over 80 km/t, ettersom vi har flere strekninger innen- og utenlands som det har blir en helt annen sak - da tror jeg at jeg peller den av :wink:

Og da blir ventilene til framdørene som jeg forutså, kun å bli anvendt under stans/stopp. Artig ! 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Blir forresten å utvide kjøyrarkortet til BE i.l.a våren.

Skal gi tilbakemelding om hvordan det gikk, når jeg er ferdig 8)

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote:Tok en kjøretur idag i hastigheter til og med 80 km/t.

Sitrap :

Dette er noe jeg fint kan kjøre med montert i vinduet til vanlig. Langtur eller hastigheter over 80 km/t, ettersom vi har flere strekninger innen- og utenlands som det har blir en helt annen sak - da tror jeg at jeg peller den av :wink:

Og da blir ventilene til framdørene som jeg forutså, kun å bli anvendt under stans/stopp. Artig ! 8)

mvh,
Yngve S
Mao lite støy? :roll:
Og heller ingen trekk på baksetepassasjerer?

Ingenting bedre enn det, da! :D
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg har ingen baksetepassasjerer når jeg kjører til SMARTCLUB - da skal jeg ha lastekapasitet 8)

Jeg vil tro at med 1 pax "i døra" så vil det merkes noe av vedkommende (skal til IKEA nå med ØKH der, hehe) og jeg kommer tilbake til dette etterhvert som nye opplevelser skrider fram :wink:

Støymessig så kjører jeg med piggdekk på skjeve felger, det er hva jeg kaller "støy" i utgangspunktet. Bytter til sommerdekka i neste uke, de ligger på jobb.

Skal komme tilbake til støy under kjøring men hva vindsus angår så syns jeg ikke det var noe som helst å merke seg.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Sitrap fra madammen som satt i skyvedørssetet, i rundt ti graders temp idag :

Trekk og temp er greit nok - hun satt godt påkledt. I Danmark eller sommer-(Sør-)Norge så skal det fort la seg gjennomføre å ha den montert i hastigheter til 80 km/t uten problemer.

Nå aner jeg fint lite om hvordan trekken til bakerste seterekka er, den er for tiden demontert og jeg har ingen til å sitte der så da så :D

Konemor så fram til å ha ventiler i framdørene under stans/parkering for jeg tror sirkulasjonen av luft er nettopp hva vi har mangla så langt, på gloheite sommerdager.

Detta blir bra !

mvh,
Yngve S

EDIT - dyslespksien slo til, skrivefeil rettet.
Last edited by Rudeboy on 19 Apr 2009, 09:13, edited 1 time in total.
årnes
-
-

Post by årnes »

høres bra ut, spes når kona er fornøyd og da, alltid ekstra pluss på et kjøp det :-)
t-3 1,6td buss 82mod

Member of: Rundlyktgeriljaen
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Dersom jeg kommer meg oppom Rena tidlig nok i eftas så blir det både polering av bil, og omlegging til sommerskoa.

Har endel tjafs i bilen så det blir ikke å støydempe den riktig neda men det gjør vel ingenting - jeg har enda til gode å handle inn materiale for slikt :D

Stasvær, godt å kjøre da. Mulig konemor & Oda Johanne skal til svigers fra idag til utpå tirsdagen når jeg kommer på returen, så da får vi kjørt så langt som 80 minutter i bil i ett strekk med en tre måneder gammal baby ombord.

Regner med hu sover som en stein hele veien siden ejg er snilleste vognføreren vest av Pecos.

Bilder følger.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fikk ikke bytta dekk idag, men alt er klart til morgendagen.

Hva ventilen i skyvedøra angår så kom jeg på en ting ute på landeveien i eftas.

Ved kjøring med vinduer åpne pleier lufta som presses langs bildør og inn det åpne vinduet å lage en vibrerende, og etterhvert også slitsom lyd. Denne lyden er fravænde. Nok et pluss i margen.

Mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bytta til sommerskoene igår.

Oppdaga at jeg nok kan ha hatt wobling i ratt og bil en tid... :roll:
Høyre bakhjul hadde en bulk i innsia av felgkanten, har vet to anledninger kjørt over kantstein i høyresving under lav fart. Får vel slutte med det, da :wink:

Hjula fungerte fint de, de første tre ukene etter jeg skrudde dem på i høst - som kjent handla jeg jo brukte dekk & felger på Landstreffet.

Og bortsett fra dette bakhjulet som fikk seg en smell og har gitt meg en perfekt milkshakemaskin, så er det ikke mye å rapportere om :

Forhjula har vært slitt skjevt, dette er de hjula jeg hadde fra før av. Om jeg skal beskrive løpebanen i dekkmønsteret sett forfra, så minnte det om en slags slak "S", dvs at den ene siden var mye mere slitt enn den andre. Nå har slitasjen etter en vinter med det som skulle vært 6.000 km i pendling (mere i området halvparten grunnet sykdom i Heimen) slitt ned den buen av "S"en slik at dekket er mere flatt der det skulle være flatt.

Under PKK'en ifjor retta de på bl.a forstillinga så jeg anser nedslitinga av mønsteret på forhjula å ha vært som det nå var fordi de korrigerte på ei forstilling som medførte feil slitasje på dekkmønsteret, og at det nå slites på en mer korrekt måte. Bra er det !

Men jeg fikk da av disse vinterhjula igår. Omsider.

Tok en kjøretur, og woblinga er vekk - hadde ikke forventa den skulle være der siden sommerdekk + felg er kun slitt på normalt vis uten endringer vha fortauskanter e.l.

Noe dekkstøy å spore fra den ventilen som står i skyvevinduet i skyvedøra. Nå som jeg straks er ferdig hos dagens arbeidsgiver og skal få tømt leiligheta de har leid meg, vil jeg stikke bortom en av disse sjappene og handle tjafs for å legge inn i dørtrekk og vegger for å minke støyen utenfra - delvis for at konemor skal få merke at det å reise på langtur med Tyskerbrakka kan oppleves som en positiv seanse, og delvis for at jeg selv skal få dannet meg inntrykk av både selve jobben med montasje og delvis for å merke forskjellen :wink:

Men jeg bare spekulerer på om de sommerhjula er på siste sesongen, glemte måle mønsterdybden men det ligger jo en "indikator" i gummimønsteret som jeg syns kommer nærmere og nærmere asfalten - de forrige dekka ble bytta på samme nivå som disse er på idag. I bunn og grunn kunne jeg egentlig kjørt enda en sesong på de forrige fordi den samme indikatoren da ikke var spesielt nærmere asfalten enn den på de dekka som nå står på. Piff, paff - gjort er gjort.

Aberet er da vinterdekka, ser ut for at jeg begynner gå tom for felger som ikke er skadde snart om jeg skal fortsette å kjøre på ting. Har et sett ubrukte dekk som en kollega handla seg feil til sin bil, er LI innafor kravet kjøper jeg dem av ham men jeg er like felgfri. 15"s ALU-felger kan ikke koste allverdens ?

Bilder kommer, tok med mobilen men jobbpc er nå engang jobbpc 8)
(For de som lurer, så venter jeg på svar før jeg kan jobbe videre med et emne jeg sysler med. Jeg surfer ikke i arbeidstiden når det er arbeid å gjøre.)

-Kanskje jeg går over bilen med poleringsmaskinen idag, har jo hele venstresiden og bakluka igjen fra i høst 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Sto og koste litt med tyskerbrakka idag, i påvente av besvarelse for "noe viktig" på jobben ble jeg så inspirert jeg subba ned i garasjen her.

Trilla inn bilen, og fyrte opp Turtlewax-poléringsmaskinen og rensa lakken på venstre side av bilen samt på bakluka.
Imårra går høyresiden og fronten samma veien.

Etterpå monteres "Rudeboy"-dekaler på, før jeg legger voks på bilen og shiner den litt utvendig før sommeren.

Men steike så mange punkter med småflekker som må graves i, og deretter rengjøres & sprakles opp før man sniker en dash lakk i ! :shock:
Hadde ikke egentlig venta det. Men det meste lar seg berge, det er også flekker med lakkavskalling etter steinsprut hvor det ikke er antydning til rust - her sparkler jeg lett over og pusser ned før lakk legges utenpå.
Lakkforsegling ytterst når alle felt er tatt, og deretter en massiv runde med wax, baby 8)

Har myst litt på kalenderen og jeg mener 6 tror jeg får tid til å legge i lyddempinga i ukene 23 og 24, dvs umiddelbart før Danmarksferie (Noen fra DK som holder hos i nærheten av Hirtshals eller Billund som leser dette ?). Konemor skal bli så fornøyd, atte :D

Bilder kommer, er på jobb & har ikke ordentlig tilgang på ordentlig web herfra.

Fikk såvidt det var snakka med Jakob om bil, men han reiste etter kun kort tid så det ble liksom ikke tia til slarv. Greit nok, tar man jo seff igjen ved senere anledning.

Forsøkte også felglakk på ene vinterfelgen, og det kan bli riktig så pent om jeg forbereder stålfelgen for sånt no'. Bare spraya over gammal rust nå for å se fargeforskjellen ift den originale lakkfargen. Temmelig lik, syns jeg, så den lakken skal jeg bruke på felgene, gitt.

Så da har jeg uten å gjøre noe spesiellt siden sist kommet langt, syns jeg 8)

mvh,
Yngve S
P.S ! Kjørte en runde den dagen jeg la om til sommerdekka og stoppa ute i feltet for å snakke skjit med ØKH - det funker helt fint med en sånn ventil i skyvedørsvinduet selv med nedbør. (for meg)
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

...og mens jeg er igang så ringte Solarplexus og forteller rutene er påvei :D

For velstand !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Sånn få uker unna oppsigelse av Forsvarsbolig og Danmarkstur fant jeg jaggu en link til en filmsnutt liggende i mailboksen min :

http://www.justkampers.com/videos/view/ ... ker_awning

Detta teltet har jeg da, men jeg mangler visstnok både mallet (Gummiklubbe, som jeg da fort skaffer meg hos f.eks Jernia) og den stanga for å holde duken oppetter bilen - null problem, det også.

Kommer ta med teltet til Danmark på toukersferien vi skal ha der, vi har leid oss sommerhus ved hirtshals og det er mulig konemors tolvårige nevø blir med. I såfall setter onkel opp Spacemaker-teltet for ham så han kan være for seg sjøl om det er ønskelig. Så får jeg jo testa hvordan teltet skal settes opp, jeg har jo ikke ZapperX med følge til hjelp på dette teltet :D

Ser at Glenn Harald har handla seg samma ventiler til framdørene som jeg har kjøpt meg, da er vi vel i høyt ventilerte gubbers forening, da ?
Etter Danmark skrur jeg på de bakre skvettlappene så jeg ikke er uten mine på bilen 8)

Sliter litt med plassering av innkjøp ift lønningene, så jeg dropper senking av Tyskerbrakka enda en stund - og mye annet kos jeg hadde tenkt skulle være i boks før Danmarksturen, men det er ingen hindring - stas blir det uansett !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

ImageImage

Siden Glenn viser innkjøpte varer, viser jeg monterte innkjøpte varer 8)

Testa i regnvær ved Ygla mens bilen sto i ro, funker som F. Tok av den på framvinduene og kjørte litt rundt med den i skyvevinduet, funka som F, det også.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Oppom Rena en snartur :roll:

-av en eller annen grunn er det greit å selge kjøretøy med de nøklene den ble levert med, gitt :wink:
En i Oslo og en på Rena ? Bad idea...

Var innom på jobben og henta fars lille kosepakke. 20 kilo moro fra Zargess i form av tre forskjellig sized Zargesskasser jeg kjøpte for å ha baki bilen under forskjellige behov.

Tok seeelvsagt bilder, men jobbpc er ikke en pc ment for web så da blir det tørt pjatt istedet.

Ser for meg den nest største kassa montert oppå seteramma for min langsgående treseters benk i bakre venstre hjørne av bilen. Der stropper jeg den fast med etpar gode og kraftige stropper så den står der i tilfelle kollisjon. Husker jeg rekti så sier stroppekurset til kjøreskolene 100 % av vekta i retning forover/bakover, samt 50 % av vekta sideveis. Det skulle jeg få dem til å holde.

Planen er deretter å ha kjølebogsen montert foran kassen, mot toersetet i midten av bilen. Her vil også Oda Johannes barnesete være så ting må naturlig nok sitte. Setter en stropp over lokket på kjøleboksen for å ha sikra last under kjøring :wink:

Bak toersetet og "doorgunner"-setet setter jeg så den store Zargesskassa og den blir forankra i toersetebenkens ben. Da skal den fanmeg sitte godt.
Jeg ser for meg at under ferieavviklinga i bil, så blir doorgunnersetet igjen hjemme slik at man kan bevege seg inni bilen fram og tilbake, sånn i tilfelle rævva vær 8)

Under seteramma til treerbenken bak, setter jeg så den lille Zargesskassa samt min stridssekk som vel er den enkleste bagasjen jeg har her i verden - enkel å pakke i og jeg har pakka stridssekker av den nye typen i ti år nå. Kanskje på tide å slutte kalle den "den nye typen stridssekk" snart ? :shock:

Dette lille regnestykke etterlater da en gog kvadratmeter med gølvplass foran bakluka og mot stor-Zargessen/baksetene i midten av bilen. Vel, Oda Johanne har barnevogn som fint får plass der og en sittestol vi har anskaffet samt konemor sin bagasje vil alle kunne bli hensatt her.

Easy access til alt, med unntak av forankra Zargesskasser men planen er at de stroppes fordi det som er i dem ikke brukes under kjøring :wink:

Jeg må si meg sattans så fornøyd med kassene - mind y'all, bilder kommer ! Jeg formidler lett kontakt med POC som selger disse, en kar i Mossetrakterne. Prisen var det ikke noe å utsette på, Zargess er generellt dyrt - Forsvarets standard Zargesskasse for å ha PBU i, er enda stårre i høyde og dybde enn min største, den alene ligger på rundt fire tusen iht Forsvarets egne lister.

For mine tre stykk i herlig varierende størrelse kom beløpet på rett over fire laken porto inklusive. Da er jeg fornøyd, kan man si !

Jeg kommer stikke høl i den lille kassen for å montere enveisventil á lá den som sitter på batterilokket på gode gamle AN/PRC 77-radioene, den som man satte på batterilokket for å trekke fuktighet ut av batterirommet på radiokassen. Min plan er identisk, trekke fukt ut av kassen - evt overtrykk likeså. Kassene er ellers støv- og vanntette for uinnvidde.

Og mens jeg er i gang med å beskrive modifikasjoner, jeg må drille opp hølene i klapplåsene som står på ene langsiden av kassene, fordi hølene på Forsvarets kasse tar en standard ABUS-hengelåsbøyle igjennom seg, mens disse er for tynne til en noe mindre ABUS-lås jeg har anskaffet i anledning kasseanskaffelse.
Da vil de altså være låst og lukka under mine ekspedisjoner. Kjekt, om jeg skulle komme til å kjøpe meg offroader og ha en av dem på taket.

OK, da må jeg tilbake til konemor og Oda Johanne som er på besøk hos morfar.

Bilder kommer så snart jeg er på egen pc !

mvh,
Yngve S
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Bare en liten off-topic (tildels) Ny stridssekk? Hvordan ser så den ut? Jeg ser bare for meg den gamle, med teltduken i en stram rull over og på sidene... ;-)
Pål Strand
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, får ta bilde av den også.

Og nei, det er ikke Wehrmact's modell fra 1860 og Napoleonskrigen Kongeriket har i disse dager.

Omlag 60 liters tursekk, Norønna som har snekra den sammen men fordi alt skal ut på anbud har også Bergans laget en møkkaversjon av den.

De selges via f.eks NFM.as eller andre slike nettsteder, eller du kan handle deg Norønnas olivengrønne variant. -Den de angivelig solgte sekken inn hos Forsyningstjenesten i forrige århundre med, etter hva jeg har hørt, da.

Bilder av oliven og camo kommer.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

OK, siste først - Standard Bergans stridssekk, 35 liters. (Ikke 60)

Uten magebelte, med velcro for feste av f.eks avdelings/SAN/navnemerker bakpå. Åpning for lokkets oppbevaringsrom bak, Norønnas sivile versjon har åpningen framover dvs mot nakken til den som bærer sekken (sikkert sikrere sånt mht lommetyver e.l.?).

Mannskaper i Førstegangstjenesten har sekken stappa med stash, f.eks Jerven Fjellduk (den eneste, på tross av hva Helsport forsøker seg på), komagenser og stridsrasjon. De kan feste liggeunderlag og diverse på siden av sekken, reimene er såpass lange at soveposen også får plass om man ønsker. Den forrige stridsvesten, CVM, hadde store lommer for feltflasker/termos som man kunne ta av og feste på sekken på enten sidene eller på baksiden i de tvergående påsydde reimene som er der. Kjekt, men ikke mye brukt i min tid.

Husker jeg rekti gav jeg 1300,- for min sivile i 1998, kan hende prisen ligger der enda og nedover. Jeg anbefaler sekken for bruk i kategorien "svipptursekk".

Image

Så verden går altså framover...

Nu tilbake til bilen, fan! :oops:

Som allerede nevnt har jeg nå tre meget hendige aluminiumskasser som er vann- og støvtette. Samme produsent lager gode stiger, har testa 6- og 10-metersversjonene og de er gode ! I tillegg har jeg fått klatre i to metersutgaven av gardintrappa deres, og skulle jeg handla stige idag (burde egentlig det ifm høtta ute i Tælemark) så ville det vært av samma produsent fordi jeg stoler på dem.
ImageBilde nr. 1
Her er "alt" med unntak av barnevogna og to bagger vi pleier hive vårt eget rask i, før avreise.
Barnevogna er av normal, ikke-plage-andre-utgave som har hjula i hvert sitt hjørne og kurv i "bunnen" av understellet. Sino.

Jeg sitter på x antall lastestropper av enkel type, ikke noe ett tonns eller fler-tonnsutgaver men hele, rene og pene stropper jeg har kjøpt meg igjennom årene som bilist og etterhvert bileier.

Den store som i bildet ligger på venstresia av bilen, skal som før nevnt stroppes fast. Trekassa på gulvet foran seteramma for treerbenken er tatt ut, her ligger snøkjetting og spade for en helt annen sesong enn den vi er inne i nå 8)
Kassen rett fram, har et høl i dørken etter det setet som bilen mangler og jeg ser for meg å enten skaffe hele setet for så å bruke seteramma ved behov, eller å anskaffe lasteøyer fra Møller og skru i dørken. Hensikten er egentlig den samma, å sikre innvendig last. Med seteramma montert ville jeg hatt et skap der, men det ligger på is i bl.a påvente av sete med ramme :roll:

ImageBilde 2, med "sminkekassen" til ØKH ?
Neppe ! Ingen av disse vil bli "hennes", hu drasser vel make up og unødig ræl i veska si allikkavær :D Og da legger jeg selvsagt den veska lengre fram i bilen for å flytte de tunge tingene framover... 8)

Forhåndsviste på dette tidspunkt - nei, doorgunner-setet er ikke skjevt, jeg har bare ting i veien for at det lar seg slå opp på bildene :lol:

ImageBilde 3.
Her dro jeg kassen over mutteren som holder fremre feste til seteramma for treerbenken, og det vil gi skade på kassen med full last inni. Ergo trekker jeg kassen vekk fra inne i kroken her, og har heller kjøleboksen her. Relativt greit å nå for dem som sitter baki, og sikret i ramma til bakerste seterekke.
Selvsagt stiller jeg beredt, den paraplyen der er som regel glemt når jeg parkerer i regnvær men den er der for at jeg skal bruke den når jeg husker den :wink: Meget hendig paraplyholder VW har montert i bilen min 8)

-Husker ikke om jeg viste dere hvorfor jeg har wobling i bilen på vinterføre, men for sikkerhets skyld legger jeg "årsaken" til dette her :

ImageLegg merke til felgkant "klokka elleve"...

Med dette tror jeg at jeg har fått med det jeg rekker, imårra er det kaffe på grefsenkollen - kanskje kommer det en bil jeg får anledning til å se litt nærmere på, kanskje blir den ikke å stille. Jeg er der med friskt mot og kaffe på termosen, noen kopper har jeg ikke denne gangen !

mvh,
Yngve S
lykkelig Caravelleeier og entusiast.
Espen
-
-
Phone: 95216652

Post by Espen »

Det er ikke Zarges som produserer disse kassene? De lager jo stiger også. Og det kan ligne litt på Eurobox... uansett noe som står på handlelista mi når jeg får meg ny bil. Greit med alt som slipper å slenge rundt inne i bilen.
Last edited by Espen on 09 May 2009, 20:15, edited 1 time in total.
Espen

Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Aj !

Glemte nevne at jeg så en T4b med solskjerm igår, føy fæn !

Dere har helt rett i at en Caravelle ikke kler dette, dritschtøkt var det :shock:

Men jeg gir meg ikke på at det nok ville passe på en arbeidsbil av f.eks SIKA/DOKA eller en og annen Transporter panelvan.

Så det så.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ettersom kaffekopptreffet på Grefsenkollen måtte utgå i dag (også) for min del, tråler jeg heller Caravelle.dk sine forumsider i påvente av vår toukers ferie i Skagenområdet.

Det blir utreise 12. juni og ankomst Oslo igjen 29. juni.
Båt ut fra Oslo - Fredrikshavn og retur København - Oslo etter å ha overnatta ei natt i Billund.

Det blir relativt korte kjørestrekk, rundt tre timers marsj og så er man på neste destinasjon. Selvsagt vil vi jo ta pauser underveis i kjøringa, det er første gang vi ratter rundt med Oda Johanne som familiemedlem 8)

Vi var oppe hos svigers på Fenstad ikke så himla mange mil unna Eidsvoll/Minnesund tidligere i helga, og kjøreturen dit eller hjem igjen gikk uten dramatikk. Jentungen faller til ro etter få meters kjøring og far tar det jo med ro bak rattet, så en liten Danmarksferie skulle vel gå i orden uten problemer :wink:

Så nå som jeg har poststed hvor vi skal overnatte både først, i Billund og reisa egentlig er klar for å snekres på www.viamichelin.com så begynner jeg pønske ut hva man kan se og finne på i Skagenområdet.

Jeg har ikke vært i denne delen av Danmark siden jeg satt på i buss fram og tilbake til mine første tre Nijmegenmarsjer og da gikk jo ferden uten stans i området. Utenom det har jeg ikke vært der siden jeg en sommer satt som back seat driver under bilferie som barn 8)

-Og dét begynner bli en stund siden.

Ålbæk heter poststedet vi skal bo på, og jeg kommer bruke web idag for å hente info om veier og severdigheter i dag. Det jeg ser for meg, er at vi ratter litt rundt i Skagenområdet på dagtid og ser oss om. Besøker museum og kaféer langsetter bøgda og nyter livet som ferierende familie.

Etter mange herlige dager her, vil vi så ratte nedom Billund for ei overnatting på kro ved Legoland. Far får lov å gå innom Legoland og da er dagen brukt opp i Billund 8)

Det kan tenkes de muligens har noe form for kjøpe-Lego-senter der nå, det hadde de ikke da jeg var barn. Min forventning den gang var at de hadde eksemplarer fra hvert bidige sett Lego som er produsert til salgs i/ved legoland, men det var ikke noe jeg den gang kunne finne.

Noen som vet om det finnes en ordentlig butikk for Lego ved Legoland ??

Siste kjøreetappe blir til København, hvor returbåten venter oss. Da blir det kjøreetappe, og sette bilen i fergekøen i Kongens By. Så laster vi ut barnevogn og familie, og freser inn til Kafé Norden som er "vår" kafé midt i København - anbefaler folket denne, det er riktignok tidvis fight om sitteplasser men kommer man seg opp og ut av senga på en skikkelig tid av døgnet får man også sitte ved bord på kaféen.

Ombordstigning er vel som jeg kjenner det fra "Hamarøyrallyet", dvs at passasjerer og lett bagasje som skal til lugar går "passasjerruta" ombord, mens vognfører og kjøretøy kjører ombord.

Ikke påberegn at jeg kan ta med noe som helst fra tax Free'n til dere folkens, it's all mine :lol:

Og etter hjemkomst blir jeg vel å sette bilen på service, det er lenge siden sist.

Men jeg ser egentlig for meg å "begynne" gjøre noe sjøl :wink:

Ettersom ingen forteller prisene de må ut med, eller for den saks skyld prisene rundt om, på f.eks øvre/nedre opphengskuler og bærebruer, får jeg gjøre det selv, da.
Og ettersom ingen har kommet på å legge inn "Bytte av bærekuler og bro" under Tips & Tricks får vel jeg gjøre det da :roll:
Da snakker vi august, altså.

Bytte av fjærene bak skal jeg få til, fordi "noen" allerede har gjort jobben. Det jeg trenger er egentlig priser hos Møller for originale fjærer, jeg gidder bare ikke gå til Biltilsynet to ganger i året å få nye vognkort fordi jeg ikke ønsker kjøre med lett senk på vinteren :roll:
Da blir det original høyde på bilen, med andre ord.

Men før den tid, blir det altså bilferie i DK. Skal se om jeg kan linke opp med noen av "kartoffelbønderne" men det er jo ikke sikkert går seg til.

mvh,
Yngve S
hunter
-
-

Post by hunter »

Rudeboy wrote:Etter mange herlige dager her, vil vi så ratte nedom Billund for ei overnatting på kro ved Legoland. Far får lov å gå innom Legoland og da er dagen brukt opp i Billund 8)

Det kan tenkes de muligens har noe form for kjøpe-Lego-senter der nå, det hadde de ikke da jeg var barn. Min forventning den gang var at de hadde eksemplarer fra hvert bidige sett Lego som er produsert til salgs i/ved legoland, men det var ikke noe jeg den gang kunne finne.

mvh,
Yngve S
Anbefaler å lese grundig på sidene til Legoland: http://www.legoland.dk

Shopping inne i Legoland: http://www.legoland.dk/LEGOLAND/Shopping.htm
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Prisen for orginale fjører til transporter/buss er ca 1200,- pr stk.Jeg kommer til å bytte til orginalhøyde på min igjen,da jeg syns bilen blir for lav og stiv fremme med denne senken.Skal prøve å bytte dempere og fjører i samme slengen,vil nok hjelpe masse på kjøreegenskapene.Ferdighetene derimot hjelper det nok ikke på...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

Vel, etter et par turer i Legoland vil jeg ikke akkurat rope HURRA for butikkene!
Det er vel og merke mange butikker, men de selger MYE "nips" og "dips". Reklame-effekter kaller jeg det, der du som kunde betaler for å gå rundt med deres logo ;)

Men til saken; Rett innenfor inngangen til legoland (på din venstre side når du er på vei inn) har de en ganske stor butikk med LEGO :) Den er bra, men de selger altså ikke alt av det de har produsert. Sorry, men jeg tror liksom ikke det er nok plass for den slags....hehe.
En ting som er VELDIG bra derimot er salg av lego i løsvekt. I den "boden" har de nok MYE som kan være kjekt å ha, for hvem har vel ikke hatt mange sett med lego der det mangler en viktig del e.l??

Men du får kose deg! Skulle gjerne vært i DK sjøl dette året, men det blei spania ( :( ) hehe.
En annen morsom kuriositet; de gangene jeg har vært i Legoland har jeg alltid møtt en jeg kjenner fra norge.... hehe.... verden er ikke stor - ikke i DK :) .....
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

HAHAHAHAHAH !

Gjett hvem som fikk pleksiglassene idag !

Det blir kos og stell baki bilen i eftas, det kan jeg love :D Dessverre er jeg på jobb denna uka, så noe fotodisplay får dere ikke før senere - sliter litt med å se når det blir, jeg skal pakke tjafs fra Forsvarsboligen i bilen før helga slik at jeg kjører herfra til Telemark og dumper det på hytta fredag.

Konemor mente jeg pent fikk være hjemme igjen i tide til 17. mai så da må jeg vel det, da - sikter på å ha bilen finvaska og pussa lørdags kveld. Om jeg får tid da å legge inn bildene veit jeg ikke, men mandagen er jo også en dag.

Så gled dere med meg, folkens - detta blir gøy !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Wap

Post by Rudeboy »

Da har jeg akkurat parkert ved leie-boligen på Rena.

Fra rundt 1700 og til ca. nå har jeg montert pleksiglass i Tyskerbrakka. Noen ruter vil jeg ta av sotaglassene fordi jeg ikke er fornøyd med egen montasje. Vinduene i skyvedøra må jeg legge film på rutene på, her får jeg ikke til at pleksiglasset "suger" seg til bilvinduene, og når døra går av ifm vedlikehold i juni så er det null føss. Ventilen jeg kjøpte for gjennomlufting kan ikke brukes heller, mens pleksiglasset står montert på ruta.

De to bakerste sidevinduene sitter som støpt, velstand! Det store midtre vinduet på venstresia tok ikke tak og her må jeg nok søke råd hos leverandør.

Bakvinduet har jeg ikke rørt, skal lyddempe i juni og da tar jeg ruta da. Høytsittende bremselys moddes og prisme for rygging pakkes antakeligvis vekk.

Men dæven så fet jeg syns Tyskerbrakka ble ! Det finnes ikke innsyn i rutene pleksiglasset er montert, og speedometeret fikk en djevelsk belysning da sola kom gjennom vinduene i skyvedøra..
Trekker jeg ned rullegardina i bakruta, vil vel selv den skjeivest monterte xenonpære få problemer med å trenge igjennom solbeskyttelsen !
Parkerte ved Jakob sin fine og nymalte 96-modell, og pleksiglassene er mørkere enn hans solfilm.

Det kan tenkes jeg soter iht forskriftene på vinduene i framdørene når jeg lyddemper bilen, fikk blod på tann nå.

De som er i tvil om soting er noe for dem, kan f.eks montere pleksiglass i sidevinduene bak for å teste ut dette. Jeg anbefaler dette med pleksiglass på det varmeste.

Fant ikke glødepluggene i ettermiddag så jeg får lete litt i kveld.

Mvh,
Yngve S
stolt medlem av pleksi-heaven!
Locked