Tyskerbrakka, med blanke ark & lakkstift tell...

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
Locked
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

Hvor har du fått tak i de pleksiglassene?
og pris? fås de til alle biler?
og til slutt BILder!!!!!!!!!
christian
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Betaler du Telenor for å utvikle wap til å være identisk med web, kommer jeg til å ta det til vurdering.

Inntil da kan du lese to-tre innlegg tilbake.

Søk på "solarplexus" her på forumet så kommer du ett stykke videre.

Pris har vi også nevnt, begge betalte rundt NOK 1.600,- pluss mva så kall det to laken (20 høvdinger) ferdig på døra. Jeg ble oppringt da budet var påveg, svarte ikke fordi jeg var på jobb men da jeg ringte tilbake 30min etter var pakka levert på arbeidet.

Så da subba jeg nerom pakkemottaket og resten er kjent stoff.

Hjelper du meg med bærekuler hjelper jeg deg med pleksiglassmontasje - dén biffen kunne vi fiksa på kaffekoppmøtet på Grefsenkollen, i juni. (jeg bytter nok kuler i august)

Wap suger.

Mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ser innlegget jeg kvitterte med over wap kan tolkes noe grinete, I am not.

Sitter på Rena med hhv begrensa web-tilgang og wap - da blir det ikke akkurat noen bilder av det.

Er tilbake i Heimen i.l.a helga, men kommer ikke til skudd på pc'n før (antatt) mandagen og da er det bilder i fleng her. Ingen montasjebilder, jeg sleit litt med å få pleksiglassene på plass i hjørner etc, så det kommer "Do it yourself" når jeg bistår Chr med hans montasje senere ? Men jeg har "før og etter"-bilder.

mvh,
Yngve S
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Rudeboy wrote: Ingen montasjebilder, jeg sleit litt med å få pleksiglassene på plass i hjørner etc, så det kommer "Do it yourself" når jeg bistår Chr med hans montasje senere ? Men jeg har "før og etter"-bilder.

mvh,
Yngve S
Jeg brukte en kileformet plastsak til å hjelpe platene til å "skli" innenfor panelenes sider og hjørner.
Og på platene i skyvedør + det fremste vinduet på venstre side blir det etter hvert brukt solid borrelås for enkel demontering. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Neifan, jeg er infanterist - her skal tingene på plass !

Brukte en skrutrekker, flatjern, meget forsiktig og rolig og vha den gikk det greit.

Jeg ser for meg å ta av pleksiglassene på skyvedøra og ha på film der slik at jeg kan bruke ventilen i skyvevinduet.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

By public demand

Post by Rudeboy »

Siden folket ignorerte at det finnes en annenrangs forumtilgang i form av wap, går jeg nu web og legger ut etpar bilder dere har sutra etter 8)

Først av utpakka eske :
ImagePleksiglass m/folie

Den ene siden er hvit folie på, den andre gjennomsiktig (nuvel...) men som bruksanvisningen sier, betyr ikke det noe hva slags folie som står på ruta så lenge man får den til å passe :wink:

...og for å ikke holde spesiellt interesserte på pinebenken lengre, tager jeg med ett bilde med Forsvarets Zargesskasse baki bilen - det er da den til høyre med rødt lite merke på :D
ImageLasterom med full soting framover :wink:

Jeg starta forsiktig med sidevinduene i skyvedøra. Det virka enklest og siden man er så forsiktig av seg, et naturlig sted å begynne 8)
Det gikk så som så, det er ved montasje på fremre vindu at man ikke lengre kan ha i ventilen jeg pleide lufte med - men skyvevinduet lar seg fremdeles åpne.
Men det bakre vinduet var det jeg forsøkte først.
Image
Baki midtre seterekke ligger det andre glasset til skyvedøra men som dere ser, er enda ventilen montert.

Så forsøkte jeg bakvinduene bakerst på hver side, høyre først. Bante og svor men den ruta jeg tok først ville ikke imellom vinduskarmene der. Da går man til venstre side, siden glassene er like :wink:
ImageLitt forskjell på sota/ikke sota vindu ! Den plastbrikken som er skrudd fast over setebeltet, er der for at ikke beltet skal slite(s) på bakseteryggen. Finurlig ordning som ser stygg ut i friluft men som ikke vises med alle seter montert. På motsatt side finnes ikke denne fordi setet på motsatt side skulle være en toseters benk.

Rent teoretisk skulle det la seg gjøre å sette i en treseters benk også der, samt en toseter foran. Da hadde bilen som jo er en kort Caravelle bære tolv folk - trur ikke det hadde vært noe for meg, og sånt slipper man jo tenke på siden myndighetene ikke liker biler :roll:

ImageVinduet jeg forsøke først med, med "motsatt" pleksiglass. Markant forskjell, ja 8)

"Oversiktsbilde" fra stua i annen etasje på leiligheta jeg driver og skal fløtte ut av.
-Har jeg nevnt du kan se forskjell på vinduene jeg monterte glassene i, og de det ikke er montert noe i ?
Image

Det er ikke mye mer jeg kan si om dette med å få montert pleksiglass fra Solarplexius i Sverige. Det er lettvindt å montere, det går sinnsykt kjapt å få varene vel i havn. Jeg fikk dem til jobben, og der er det enklere å få tjafs enn det ville vært på bostedsadressene mine, vel verdt å bite seg merke i før bestilling.
En ting ved montasje - bruk hansker. Det er flis/fibre som stikker ut av kappflaten på rutene, og jeg har mine fibre i ene fingeren, gitt.
Og glem ikke at du må gjøre særdeles nøye reint på ruta som skal ha pleksiglass på seg ! -Glem heller ikke at når du drar av beskyttelsesfolien, så er pleksiglasset ekstremt statisk, noe som trekker smuss til seg som snørr på en unge...

Utvendig sett, regner jeg ikke bilen bare klar for Danmarkstur men for framtiden 8)
Image

Som jeg har sagt til Chr18 så bistår jeg gjerne med skjitprat og veiledning for montasje på andre sine biler. Aller helst på Grefsenkollen de ganger vi har kaffemøter der og sånt vil det bli bilder av :wink:

Spør om det er noe.

mvh,
Yngve S
godt fornøyd, ja 8)
hunter
-
-

Post by hunter »

Svært bra resultat Yngve! Dette vil du merke positiv effekt av på solfylte dager!
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

T5 130 tip wrote:Svært bra resultat Yngve! Dette vil du merke positiv effekt av på solfylte dager!
Plexiglassene kombinert med slike lufteventiler må være topp ved parkering i solfylte omgivelser.
Jeg har nå trillet rundt i snart 2 år med slike plexi-plater og vindavvisere kjøpt hos Koolart, og er storfornøyd. Ved parkering i sola er det bare å sveive rutene foran ned ett par cm og bilen er merkbart svalere enn hva den var tidligere.
Og med de lufteventilene Yngve har investert i, må det jo bli ennå bedre utlufting, og "coolere" bil. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Ser bra ut.

Senk og gummifornyer så er du der... :wink:
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Enig, det er en helt annen verden !

Kan avkrefte at det bare "ser bra ut" 8) -Det ér bra.

Som andre skriver kan jeg ha sidevinduene foran åpne på gløtt, eller med ventiler monterte - og det gir ventilasjon i mengder. Når jeg får fiksa skyvedørsvinduet til igjen å kunne ha montert sin ventil, tror jeg dette kommer bli en helt annen verden !

Merka dempe-effekten igår på Rena, hvor lite som skal til for å ha en mere kjølig bil enn hva jeg er vant med. Digg !

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Ved et rent uhell, reiv jeg ned den rullegardina jeg har skrudd opp i bakruta.

Da får jeg handle meg en ny en, for jeg nekter å montere pleksiglasset der bak bare for å oppdage at xenonlys på skeiva (som de pleier være) går rett inn i netthinna mi selv om pleksiglasset demper lyset mektig 8) Duken i rullegardinet splitter også endel av lyset som kommer inn bak, men detta finner jeg jo fort ut av når jeg skal montere pleksiglasset i bakluka - tenker vi sier juni eller deromkring :wink:

Får nappe ut det høytsittende bremselyset og klemme i en sånn "henger-tåkelykt" inn der VW-logoen pleier sitte, eller noe. Høytsittende bremselys må man jo ha, eller hur ?

Lasta første del av flyttelasset fra boligen her oppe i Hedemarkens land, og ser for meg at alle kolli denne turen skal hjemom. Det kan enten stå i en fuktig kjeller (sukk) eller det består av CD/DVD/bøker/lignende som skal "inn" i kåken hjemme.

Det vises at bilen sagger bak, men mindre enn jeg hadde trodd på forhånd.

Etter barndåpen til helga, så dumper jeg baksetene her oppe og kjører langturer til Telemark med de tingene som kan stå "ute" i garasjen på hytta. Returnerer med egen sykkel & konemor sin veteran-Vespa, så da skal hun få troppe opp på Isabell og hilse på både Restless & Lady Luck scooterklubber i.l.a sommeren mens far & Oda Johanne kommer tuslende til fots/i vogn. Blir bra !

mvh,
Yngve S
blunde

Post by blunde »

Rudeboy wrote:ImageImage

Siden Glenn viser innkjøpte varer, viser jeg monterte innkjøpte varer 8)

Testa i regnvær ved Ygla mens bilen sto i ro, funker som F. Tok av den på framvinduene og kjørte litt rundt med den i skyvevinduet, funka som F, det også.

mvh,
Yngve S
Hvor fikk du tak i disse?
chr18
-
-

Post by chr18 »

mener de kommer herfra http://www.campingavd.no/ om jeg ikke husker helt feil, står på handlelista mi, må bare få solarplexus i hus først
christian
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Behørig nevnt, de er fra Gumpens lille Campingavd.

Satan så kjappe i leveransene, men når det er skrevet er jo Solar-gutta i Svea Riket også det - meg som begynner ha flaks, kanskje ?

Funker som schmør selv om det er ment for å monteres etter parkering, da. -Den i skyvedøra funker også under fart.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

"-Ny dag, nye muligheter" som det het før Telenor stjal begrepet :roll:

Egentlig skulle jeg ha vært på Rena og jobba litt med flyttinga, skal reise oppover om litt men først - kjapp oppdatering.

ImageFra noen dager tilbake.

Jeg var i Telemark igår, svippa innom Sandviken Camping for å få en GPS-posisjon på dem, fant ikke det andre steder.

Der fant jeg denne :

ImageSveitsere på langtur.

Dessverre stoppa jeg ikke for å snakke med dem, de var midt i inn- eller utsjekkinga men de har virkelig rigga bilen for tur - to sykler bakpå og alt man trenger inni 8)

Jeg tenkte på at de er da fire mnd for tidlig ute, for å besøke den campingen med suksess, men de har sikkert en kjempetur allikevel 8)

Kilometerstanden på Tyskerbrakka vil i disse dager tippe over til 447 tusen, så det nærmer seg akseptable tall - det "skulle ha vært" passert 450k ifm pendlinga i vinter, den pendlinga som forsvant.

Er vel bare å ta det igjen ved å kjøre noen kilometer i august, tenker jeg. Gi beng i mye, og bare legge ivei 8)

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Fikk Just Campers-kataloger i posten idag, no more worries over crappy wappy :D

Anbefaler samtlige som småpønsker på camping-tjafs til sin bil, å myse innom web eller bestille katalogen.

Skal kose meg med den sengelektyren lenge og det er ting jeg vil kjøpe der.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Driver og tømmer bilen for den del av flyttelasset fra Rena som ble med denne gangen, deriblant pleksiglasset for bakruta.

Om bruker JimHell er å nå tak i, han bor 40 skritt fra meg, så monterer jeg pleksiglasset i bakruta og er "ferdig med det" 8)

Varmt og klamt å holde på, men sånn er nå engang sommeren :D

Bilen lakk kjølevæske så det holdt, kan ikke huske at det har vært sånn på en god stund - to timer etter parkering lå det såpass under bilen og bortetter marka at jeg åpna huven og så etter.
Jeg hadde da før en fem km lang kjøretur fyllt opp til MAX :roll:

Da var det like langt under MIN som det jo er opp til MAX, og siden jeg kunne se dråpene dryppe under bånndekselet, var det bare å etterfylle slik at jeg kunne frese nedom benser'n og se om de hadde noe jeg kunne bruke.

STK eller varre STC ? ble resultatet. Skummel tittel, da - radiatortett... :?

Så etterfyllte jeg med det jeg hadde igjen av rød væske til kjøla og svippa oppom jobben og avventa Forsvarsbygg som skulle ha kåken tre timer senere. Jeg lot bilen stå og gå på tomgang ved parkering på jobben, tror den gikk etpar timer før jeg slo av motoren.

Så detta grumset jeg hellte neddi kjølevæske-gullfiskbollen fikk i allefall ikke satt seg i gullfiskbollen, da.

Etter den prosedyra har jeg ikke hatt minking av kjølevæska, og jeg kjørte omtrent 20 mil igår ettermiddag i bl.a hundresoner eller drøye motbakker. Så når bilen takler det med tung last, anser jeg problemet som løst 8)

Må bytte olje og over helga passer vel best - skal oppom de gutta på JET-stasjonen i Kirkeveien og høre om jeg kan kjøpe olje av dem, mot at jeg bytter sjøl - filter skal jeg vel finne på Meko, men da må jeg også ha de gutta til å ta imot returolja mi. Tenker det går greit, de har ikke takhøyde nok for ordentlige biler der, så da syns de vel detta er en grei sak :wink:

Lessa bilen til taket med stash da jeg var igang med innlessing, og jeg måtte bortom jobben og sette igjen noe så jeg fikk "etterfyllt" eller fikk med meg alt. Bilen svaiet noe i enkelte svinger men ikke så mye som den første Transporter jeg noensinne kjørte, den som jeg ratta på rep-øvelse i forrige århudre med all bagasjen til folket som kom på repetisjonsøvelsen.
-Dén svaia i vinden og var enda mer topptung enn Tyskerbrakka var denne gangen. Fikk en følelse av hvor mye man kan laste oppover den gangen, og den erfaringen kom godt med. Har aldri skevlasta bil, eller fått følelse av at doningen er topptung i nærheta av den gang da.

OK, da skal jeg prodde Jim om han er i teig.

Bilder følger av montasjen :wink:

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Bakruta

Post by Rudeboy »

Begynnte feil med bakruta, dvs jeg gjorde to feil.

Først hadde jeg luka åpen, det er definitivt feil - lukk den :wink:

Deretter er det fire slike tapper som man skal tre ned i vinduskarmene, jeg starta i den enden som ikke hadde tapp (opp) og da gjorde jeg noe skader på den nedre vinduskarmen idet disse to tappene som er der skulle på plass :roll:

SFBTG. Og nok om det.

ImageUtsyn

Ganske så greit å få på plass, helhetsinntrykket er her nå først, ja 8)

Jim kom, så og brukte tid med meg, mye god skjitsnakk vel utført ! Han kjører for tiden en Fiat camper, og trives ganske godt i den, spurte om LT eller noe kunne være noe for ham men ikke pr idag. Men om han skulle ha T4, ville det vært en med høyt tak så man kan stå bakover - godt poeng, det er begrensa artig å bo lavt under taket, ja :roll:

Vi fikk diskuttert oss fram til at et hevetak, enten bakhengsla eller sånn "kvadratisk" man sveiver opp i alle fire hjørner samtidig er en nødløsning. Men bakhengsla som Westfalia leverer er da en positiv nødløsning, alle forhold tatt i betraktning.

ImageInnsyn, eller mangel på respektive..

OK, det tror jeg blir alt for i mai, gitt.

Imårra er den juni og kun 11'ish dager til vi dytter Tyskerbrakka ombord på danskebåten med kurs for Skagen 8) Ti dager der, ei overnatting i Billund - så far kan vise Oda Johanne Legoland, selvsagt (drit i at hu er fem måneder når vi er der, jeg skal til Legoland, åkei !) og så dytter vi bilen ombord i Køben etter to herlige uker i det danske flatlandet.

mvh,
Yngve S
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

Tviler sterkt på at det er juni i morgen, har du en anna kalender du hæll!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Derfor du er yrkes, Jakob.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

wap

Post by Rudeboy »

-Steike, som gateparkering suger når bilen skal klargjøres for ferierigging !

Må over gata, gjennom nabogård og bakgård før jeg kommer til egen oppgang og da først starter det jeg skal gjøre..

Tømme bil for siste rest av flyttelass (utført!), tømme den for skrot, få støvsugd bilen og vaska vinduene innvendig, før jeg kommer drassende med bagasje og barnesete, barnevogn og tjafs. Var enklere på Vinterbro, da hadde alt ved bilen og det var liksom unnagjort på en halvtime.

ØKH beordra meg av oljeskift og jager meg imårra til lokalt verksted som tar en tusenlapp'ish for jobben - får finne pakninga til bunnpluggen & filteret på Mekonomen før jeg kjører dit, tenker jeg.

Jaja, da får jeg vel fortsette, da..

Mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Bling-baklys er donért til Christian, som takk for at han svippa bortom med "gullfiskbollen" til kjølesystemet.

Han fikk med seg et sett baklykter mens han nå engang var her, også.

-Og ved en inkurie viste det seg at etter at Christian dro, så nevnte jim at han & Christian hadde såvidt snakket over forumets PM om campingtilbehør for bil - skulle jeg ha visst !

Men gateparkering er gateparkering, og de pleier fylles opp hurtig. Christian fikk ta en "stans" midt i et utkjøringsfelt for en garasje i nabolaget, og det kom da en bil som skulle ut, etterhvert.

Tyskerbrakka har nå originale baklykter, mangler begge bremse/kjørelysa bak og skal tusle oppom lokal bensinstasjon & anskaffe etpar pærer før jeg ratter ut på oljefilter & bunnpluggpaknings-patruljen imårra.

Godt det snart er ferie og man skal innhente gode følelser i rolige omgivelser utenlands, ja. Og for en gangs skyld med bilen 8)

mvh,
Yngve S
chr18
-
-

Post by chr18 »

håper "gullfiskbollen" jeg var innom med er tett da.takker for fine lykter, håper å få de montert innen helga.
gateparkering suger fælt!
Og hva var det jeg hadde snakket om campinginnredning? det kan jeg ikke huske noe om hehe

EDIT: hvordan festes egentlig pærene til disse klare lyktene? holdes de bare på plass når man trykker hele "pære-plata" inn, eller trenger man nye holdere?
christian
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: wap

Post by Rikskringkastingen »

Rudeboy wrote: ØKH beordra meg av oljeskift og jager meg imårra til lokalt verksted som tar en tusenlapp'ish for jobben - får finne pakninga til bunnpluggen & filteret på Mekonomen før jeg kjører dit, tenker jeg.
Før du kjøper oljefilteret på Mekonomen bør du sjekke at det har sekskant i bunnen av filteret sånn som det originale. Det blir nemlig veldig tuklete å få det av igjen neste gang hvis sekskanten mangler. Det er ikke alle uoriginale filter som har denne sekskanten.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
chr18
-
-

Post by chr18 »

mekonomen fører sekskant i bunn av filterne, det samma gjør bilextra, i hvertfall har jeg fått det de gangene jeg har kjøpt filter på de to stedene, men greit å åpne pakka å skjekke for sikerhetsskyld kanskje?
christian
Locked