Hvordan får jeg byttet glødepluggene?
-
Areogmarie
Hvordan får jeg byttet glødepluggene?
Hei
Skal bytte glødepluggene på min 2,4 diesel 95 mod.
Har tippet frem radiatoren og skrudd av mutterne til hver plugg, men kommer liksom ikke til for å få løsnet pluggene i fra selve mekanismen.
Noen som har byttet slike før?
Hva gjør jeg for å få de ut?
Hilsen Are
Har tippet frem radiatoren og skrudd av mutterne til hver plugg, men kommer liksom ikke til for å få løsnet pluggene i fra selve mekanismen.
Hilsen Are
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
du må ta noen unden i fra, og de to siste(de to med høyre sett forfra) ovenfra.
jeg måtte "ødelegge" en fastnøkkelt, ved å bøye den, så jeg kom til den bak diselpumpa, den er den værste, eller så er det bare å sette i gang, er vell så trangt at du har flaks om du får skrudd 1/4 omgang rundt før du igjen må bytte tak med fastnøkkelen.
men er en jobb som bør være gjort på 2-3 timer effektiv skruing.
Lykketil.
jeg måtte "ødelegge" en fastnøkkelt, ved å bøye den, så jeg kom til den bak diselpumpa, den er den værste, eller så er det bare å sette i gang, er vell så trangt at du har flaks om du får skrudd 1/4 omgang rundt før du igjen må bytte tak med fastnøkkelen.
men er en jobb som bør være gjort på 2-3 timer effektiv skruing.
Lykketil.
christian
Re: Hvordan får jeg byttet glødepluggene?
Nr 1,2 og 3 tar du fra undersiden, og nr 4 og 5 fra oversiden.Areogmarie wrote:Hei
Hilsen Are
For lettere adkomst på de to ved dieselpumpa, demonterte jeg dyser og dyserør.
Og en leddet "skralle-fastnøkkel" er gull verdt!
-
Areogmarie
Snålt tips ang. den siste pluggen som sitter inni braketten til dieselpumpa:Areogmarie wrote:Takk for all hjelp. Hørtes morro ut. Da er morgendagen berget.
Are
jeg fant ut at det faktisk var lettere å få armenes ledd til å fungere her ved å henge verktøyet på glødepluggen for så deretter å snu ræva mot grillen og skru med hendene bak ryggen.
Dette høres sikkert merkelig ut for mange, men det gikk raskere når hendene hadde en noenlunde naturlig vinkel, og jeg samtidig hadde den nevnte skrallenøkkelen.
Jeg tok ikke tiden, men påstår at jeg sparte rundt en time på å fjerne dyser og dyserør, samt hadde godt med verktøy tilgjengelig.
Jeg har hørt flere ganger at det er ikke sjelden at den 5. glødepluggen ofte "glemmes" når folk skal skifte alle glødepluggen, og det er har også hendt at mekanikere på VW-verksteder har "glemt" denne i stress og bonus-systemer.
Det stemmer!vw&saab wrote:Til dysene må du ha stoor og lang pipe. Hvis du ikke har det så er det bare å få av dekslet. Dyser og dyserør skal vel i tillegg ha moment?
Dyserørene taes på "feeling" og momentet på dysene står oppgitt i rephåndboka. Jeg husker selvfølgelig ikke dette nå, og boka ligger på jobben.
Red: moment på dyser er 70 Nm og moment på rørene skal være 25 Nm(men det er vel ikke mange som har tilgang til riktig momentnøkkel for dysemutrene).
Og strengt sett skal flammepakninger/dyseunderlagene skiftes, men i nøden spiser fanden fluer osv...
Takk til Torle for glimrende info her!
Last edited by VWegard on 16 May 2009, 00:26, edited 1 time in total.
Flott informasjon her! "Defective injectors can be located by loosening the high pressure pipe union on each injector in turn with the engine running at a fast idling speed. If the engine remains constant after loosening a pipe union, this indicates a defective injector." Hva i alle dager betyr det? Kan man feilsøke dyser mens de er i bilen?
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Er vel det at i tilfeller hvor en føler at motoren ikke funker på alle så kan en lokalisere sylinder som bilen ikke går på med og slippe ut drivstoffet på veien. Får en samme endring i gange på alle ok, men er der ikke forskjel på en så er det her problemet sitter....samme som og ta av en og en plugghette på en bensiner.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102