De har egen tråd hvor man kan legge ut om hvor mye/lite fuel bilen bruker og i den ånd starter jeg :
Min 1991 pre-produksjon Caravelle 2.4 sugediesel fikk fyllt opp til pistolen på pumpa sa stopp (og jeg provoserer ikke da, liker ikke søle med drivstoffet nedover bilsiden så jeg henger fra meg pistolen og tar kvitteringa fra pumpa).
I boka står det at jeg har 80 liters tank. Noen T4 har 90, muligens 100 liters tank (dét skulle man ha hatt før bilferie, det!).
Nå som bilen står parkert har jeg kjørt rundt 640 km, og drivstoffnåla står ganske nøyaktig på 20 liter igjen. Altså har jeg iht boka brukt 60'ish liter på denne distansen.
Dersom mitt regnestykke ikke er feil eller av andre årsaker går i dass, så tilsier det at jeg så langt på denne tankfyllinga har brukt 10.67 liter pr mil.
Jeg oppfatter det dit at bilen tidligere brukte mindre fuel, men jeg har både kjørt i 100km/t-soner og jeg har kjørt omlag 200 km med last i bilen, så det skal være noe høyere forbruk enn normalt, på denne tanken.
-Hva pleier dere andre ligge på, og hvor mye har dere brukt siden forrige fylling ?
Regnestykket jeg gikk ut fra er distanse i km, delt på antall forbrukte liter. Summen gjør jeg om til kroner pér mil istedet for km, er vant med at det skal være på mila
Neste ?
mvh,
Yngve S
EDIT - jeg bruker beregne at literprisen på drivstoff er høyere enn den faktisk er, når jeg skal beregne hvor mye jeg må ha i kroner og øre. Normal kjøring dropper jeg beregningene, men på turer til Trondheim eller andre avsidesliggende steder pleier jeg beregne 13 kroner literen, nå som vi skal på bilferie i DK og jeg ikke kjenner literprisen ser jeg for meg å budsjettere med 15 kroner/liter. -Da får jeg "tilbake" kroner for det som er mellom pumpepris og hva jeg har til disposisjon for dieselen.