Men det ser ut til å lekke tilnærmet like mye.
Vet snart ikke hva jeg skal bytte for å bli kvitt denne lekkasjen, når ikke ny simmering hjelper heller.
Noen som har ideer???
Are

Takker for tilliten!Der Postmeister wrote:Du har fått feil simmering. Det står oppført to steder på delefilmen til VW og der det er det mest opplagte er det feil delenr. Det var iallefall slik. Tipper Vegard kan hjelpe deg med rett.

Etter chassisnummer var din opprinnelige motor dønn lik min egen (fra 95), men delenummeret 068 103 085E er det eneste som vagcat kommer opp med på alt av 2,4D. Og det er uansett om jeg ser på en 1991 eller 2001.modellAreogmarie wrote:Stemmer. Det er en diesel aab motor.
Reg.nr er LY 44806.
Jeg har funnet ut at det er blitt byttet til en nyere "95" model motor. Og ikke den gamle "95" motoren.
Fant ut dette ved bytte av simring og vannpumpe. Kjedelig å finne ut dette når bilen er i deler![]()
Takknemmelig for alle råd
Yes indeed! That was a very good point, Mr. Watson!Torle wrote:Til etter tanke, det kan jo være pakningen bak dekslet/oljepumpen som lekker. Dette hadde jeg på en bil og det så med første øyekast ut som det var simmerringen!!

Ikke til meg, så vidt jeg vet. Men det var jo en knallgod ide, hvorfor har jeg ikke tenkt på det før?VWegard wrote:(Vi betaler jo alle tross alt lisens, gjør vi ikke?)
Etka sier at gode gamle 068 103 085 E skal sitte på kamakselen opp til et chassisnummerskille i 2001. Målene som er oppgitt på denne mener jeg er 32X47X10mm. Dette er en vanlig gammeldags simmering med en stålspiral inni tetningsleppa. Men på veivakselen skal det være en simmering som heter 038 103 085 E, jeg mener den er på 35x48X10mm. Denne simmeringen har ikke stålspiral, det ser ut til at tetningsleppa er i et stivere materiale som holder presset mot akselen. Jeg tror kanskje denne typen tåler hardhendt behandling ved monteringa litt dårligere enn den gamle typen i myk gummi. Jeg kikket på de to simmeringene i dag, og 038 103 085 E har helt klart litt større utvendig diameter. Men det skiller veldig lite. Kanskje 068 103 085 E vil se ut til å passe, men ikke tette helt mot oljepumpehuset? Men jeg tror egentlig den har for liten innvendig diameter også. Er 068-simmeringen listet opp i vagcat sammen med oljepumpa? 038-simmeringen er en erstatningsdel (038-motorene kom vel ikke før i '96-'97), men jeg er ganske sikker på at det ikke var 068-simmeringen som sto i katalogen tidligere. Jeg lurer på om delenummeret på den gamle veivakselsimmeringen begynte på 069.VWegard wrote: Etter chassisnummer var din opprinnelige motor dønn lik min egen (fra 95), men delenummeret 068 103 085E er det eneste som vagcat kommer opp med på alt av 2,4D. Og det er uansett om jeg ser på en 1991 eller 2001.modell![]()

Det stoffet som er brukt originalt er ikke først og fremst gjengelåsing slik som vanlig locktite. Men disse gjengene er åpne inn til oljekanalene i veivakselen, så dette er i utgangspunktet et tetningsstoff. VW har et spesielt stoff som ligner på melis. Det blir sannsynligvis tett med locktite også, men det er ikke nødvendig å bruke den varianten som er hardest å få opp igjen.twoika3 wrote: Da jeg fikk ut bolten etter å ha tatt ut de fire embrako skruene som holder reimhjulet fast til knastehulet for tannremmen var det tydelig synlig gammel og hard LOCKtite som hadde sprukket etter slag fra sleggen.
Betyr det at du vurderer å montere den gamle vannpumpa igjen sammen med ny registerreim? Da er du en modig mann.. Disse motorene har oppgitt skifteintervall for reima på 120000km, men erfaringsmessig er det akkurat litt for langt. Skift på 90000 og skift vannpumpe hver gang. Det er veldig vanlig at disse pumpene ikke holder to runder, selv om de kjennes hele og greie ut når du skifter reima. Ei ny vannpumpe koster veldig mye mindre enn et motorhaveri.twoika3 wrote: Vannpumpen er demontert og ser fin og fast ut i lagre, usikker på alder, men oring- gummitetning mot blokka må skiftes, og blokka må rengjøres så den får tett anleggsflate.
Det viser deg at vannpumpen strammer opp registerremma. Den gamle remma var så slakk at den lett kunne hoppe over flere tenner. Bare et under at den ikke har gjordt det allerede.