Kristians T4 Syncro - Turbil

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Kristians T4 Syncro - Turbil

Post by krissh »

Må vel slå til og lage meg en tråd her før eller siden, har lusket rundt på forumet såpass lenge :lol:

Bilen er altså en T4 Syncro TDI (m/ chip) fra 1999 (reg. 98 ), 167.000 på telleren da jeg kjøpte den i 2007, nå har den rullet 195.000. Buss nr. 1, som jeg etter hvert omregistrerte til 9-seter personbil.

Får bare legge ut litt info nå, så må jeg fylle ut litt etter hvert hva som har blitt gjort etc. Målet er en bil som brukes til daglig, men som også egner seg til tur og overnatting. Har beholdt 8 seter og laget en liten camperinnredning.

Gjort så langt:
- Omregistrert til 9-seter personbil. Fjernet først et av klappsetene på høyre side bak og så det andre da jeg begynte med benkeinnredningen.
- Minicamper-innredning med et par-tre skap, et par skuffer, kjøleskap, litt oppbevaring, en liten kjøkkenbenk og litt elektrisk dilldall <b><u>Innlegg 1 Innlegg 2</u></b>
- Nytt speil på høyresida da en tulling knakk det gamle (bilen stod parkert med høyre side mot fortauet) på veg hjem fra fylla sikkert. Fikk et fra høggern som jeg lakkerte, ble ikke så verst.
- Installert ekstrabatteri med skillerelé under førersetet. Leverer strøm til radio, subwoofer, kjøleskap, sig.uttak. Styres av brytere i dash, kjøpte en taxi/innelys-bryter og en taklufter-bryter fra ebay, som har belysning og greier. Link til innlegg
- Fikk en billig in-dash stereo med 7" skjerm som er installert, med navi. Fikk også en aktiv sub til 250 kr som jeg har plassert under passasjersetet. Link til innlegg
- Montert gardiner fra ebay
- Led-pærer til innebelysningen. Litt mindre lys, men bruker mye mindre strøm.
- Nettopp bytta ett hjullager foran og ett bak. Mistenker at det bak har vært dårlig hele tiden, har gått med planer om å støyisolere bilen, men nå ble den plutselig veldig "stille" gitt.. Det foran var litt lettere å pinpointe, og da viste det seg at det bak også var dårlig.
- Installert 6.5" komponentsett med diskanter i dash. Infinity Reference 6520 SCS som gikk sånn tålelig på dybden.
- Bytta alle ledninger i førerdør. Lodda inn og trukket med kabelstrømpe.
- Installert ekstralys, Bosch Rallye 175 Xenon
- Montert Cruisecontrol

To-do-lista som blir stadig lengre:
- Gjøre ferdig campinginnredningen, og fikse ei seng. Kommer til å bli en løsning langs innredning ca 50 cm over gulvet, slik at jeg kan legge en luftmadrass oppå den og over 2-setern bak når den er nedslått.
- Litt rust/småplukk. Noe rust i hjulbuer, rundt tanklokk, skyvedør, litt steinsprut, et par små parkeringsbulker (idioter som bulker og stikker av).
- Div. elektrisk. Montere bryter for å skru på innelyset uten å åpne dørene. Har kjøpt en taxi/innelys-bryter fra ebay som skal styre dette. Sig.uttak bak i sidene på bilen, noen på kjørestrøm og noen på konstant-strøm. Montere voltmeter og amperemeter i dash. Har disse liggende..
- Ryggekamera som ligger og venter.
- Kanskje et par kulere lykter etter hvert. Angel Eyes?
- Utvide Defa-varmeren til kupevarmer slik at jeg kan bruke litt 220V fra det uttaket 8)
- Få en fornuftig plassering av det hersens resevehjulet midt under bilen.

Så noen fåtås 8)
Litt etter jeg kjøpte den. Litt kjipe stålfelger og gaffet speil hehe. Den er tidligere omlakkert på to paneler som dere ser.
Image Image ImageImageImage
Last edited by krissh on 24 Jan 2010, 23:02, edited 8 times in total.
krissh
-
-

Post by krissh »

Etter litt polering i fjor sommer. Nytt speil som jeg lakkerte med sprayboks..

ImageImageImageImageImageImageImage
krissh
-
-

Post by krissh »

Så noen bilder av innredningen foreløpig. Det kommer en skapdør til øverst ytterst, og så blir det en sengeløsning ca 50 cm over gulvet og over 2-seteren. Når jeg står i ro snur jeg dobbelt og enkelt-seteren så det blir en hjørneløsning rundt bordet :) Bruker den ene skuffen som støtte for bordklaff. Kan sette på en plate på fremsiden av bordet også for å få litt mere arbeidsflate til matlaging. Da blir det ca 120 cm bredt og 50 cm dypt. Med bordklaffen utslått som på bildet er bordet ca 80x80 cm. Har bygd inn et kompressor-kjøleskap fra båt, det bruker ca 0.8A så det kan stå på i dagesvis på ekstrabatteriet uten at det er noe problem. Innredningen er bygd rundt formen på bilen og rammen som står der fra klappsetene. Er bygd med flere anlegg direkte mot rammen som tar krefter ved bråbrems, i tillegg er det 6-7 bolter og pinner gjennom rammen. Ca 20 min å ta inn og ut. Men veier sikkert 100 kg med kjøleskapet, så bør være to selv om jeg har gjort det alene.

ImageImageImageImageImageImageImage
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Kan du (en vakker dag) ta bilder av hvordan du har forankret dette i seterammene ?

For jeg ser for meg å gjenskaffe seteramma jeg mangler og anvende den samt den ramma som er på plass i Tyskerbrakka, til "noe". Noe som da ikke er så himla langt unna det du har gjort. Mest spent er jeg på hvor godt sitter skapene, og hva slags innvendig forsterking har du på dem ?

mvh,
Yngve S
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

Dette ser slett ikke så dumt ut, ser ikke ut for at du trenger å se på mitt prosjekt, det er jeg som må se på ditt hehe, skulle ønske jeg var like flink ja.
christian
krissh
-
-

Post by krissh »

Rudeboy wrote:Kan du (en vakker dag) ta bilder av hvordan du har forankret dette i seterammene ?

For jeg ser for meg å gjenskaffe seteramma jeg mangler og anvende den samt den ramma som er på plass i Tyskerbrakka, til "noe". Noe som da ikke er så himla langt unna det du har gjort. Mest spent er jeg på hvor godt sitter skapene, og hva slags innvendig forsterking har du på dem ?
Siden jeg hadde noen bilder liggende ble det plutselig en vakker dag i dag 8)
Skapet sitter faktisk veldig bra. Klarer ikke rikke på det i forhold til bilen. Nå skal det sies at jeg hadde noen bedre planer for avstiving og innfesting med en metallramme, men grunnet en tur i fjor sommer satte jeg inn sakene like før jeg dro, og siden har det blitt stående :lol:

Men har noen bilder fra byggingen.

Her ser du fra fremsiden. Om du ser bilder av rammen jeg la ut i første post er det 4 "ører" til setene i ramma. I stedet for å kutte de har jeg laget hull i innredningen slik at de fungerer som støtte. Du ser det ene hullet på bildet nedenfor. Her tenkte jeg å smelle på en metallramme mellom de to ørene og opp i toppen av innredningen, så langt kom jeg aldri..
Image

Fra baksiden. Du ser det er en langsgående "stiver" som ligger oppå stålramma i bilen. Skulle gjerne hatt denne også i stål, men det ble nå sånn i farta. Fra toppen av denne har jeg satt to-tre lange bolter (vertikale) som går ned i hull i stålramma i bilen. Det er også to klosser bak der som står på hver side av en de vertikale i ramma i bilen. Er montert på to slike til etterpå.
Image

Mere bakside.
Image

Framside.. Oppbevaringsrom i bakkant der. Skuffeanlegg som står opp, og "hemmelig" rom ytterst.
Image

Inni.. I kroken der det er lakkert ser du et hull til et "øre". Bomma noen mm på målene der så måtte legge på en plate, men der ligger altså plata mot øret i bremseretningen og er bolta fast med en islagsmutter på baksida av kryssfinerplate. Tror det var et bilde av denne bolten i forrige post.
Image

Oppbevaringsrom med løse skilleplater. Treplugger i skruehullene, viktig for kosmetikken :-p
Image

Første løsning på utvidelse av bordplata. Denne klappet sammen og ble liggende som lokk på selve benken. Skulle ha en tilsvarende på motsatt side så det ble et lukket oppbevaringsrom til brenner etc samtidig som det var bord oppå. Droppet etterhvert dette, ble for mye hengsler og styr i vegen.. Har løse plater som jeg henger på foran og på siden nå.
Image

Plassering av kompressor med litt demping. Sigarettenneruttak som er skjermet mot å bli røsket ut, og plass for brytere oppe. Rør til kabler.
ImageImage

Testplassering av kjøleskap
Image

Utslått forlengelse av benkeplata. Har i tillegg ei som utvider i andre retningen så det blir ganske stort bord.
Image

Beslag til å smelle på senga. Seng kommer etter hvert :shock:
Image

I tillegg til de festene som er nevnt er det altså ca 5 bolter gjennom platene i bakkant og inn i ramma i bilen.
krissh
-
-

Post by krissh »

Litt mere bilder jeg fant..

Rengjøring i skyvedøra.
ImageImage

og bak
ImageImage

setetrekk fra biltema. varmeputer under :D
Image

et dørhengsel foran som er litt slapt. ser ut som jeg må av med hele døra for å få strammet. Døra går ikke 100% igjen.
Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Dæven, kjapt levert !

Hm, trur jeg skal finmyse på alle bilder imårra til kaffen, gitt.

Riktignok har jeg et skap stående beregna for VW men dette er i tråd med opprinnelig tanke.

mvh,
Yngve S
krissh
-
-

Installasjon av ekstrabatteri

Post by krissh »

Var så godt i gang her nå, så slenger ut noen bilder av ekstrabatteriet. Er et 80Ah gelebatteri som ligger under førersetet. Automatisk skillerelé fra båt under panseret, sikring både på plusskabel fremme og minuskabel rett ved ekstrabatteriet. Satte inn 30A sikring til å begynne med for å se om det gikk mere strøm enn dette, og de har ennå ikke gått. Har brukt sikringsholdere fra en produsent for forsterkerutstyr, men har litt lyst til å få tak i en vanntett automatisk circuit breaker under panseret, ser for meg at de er litt raskere til å reagere enn en smeltesikring. Så Torshov hadde en på 100A til rundt 200 kroner, men ville heller hatt en på rundt 50A.

Har trukket 25mm2 kabel gjennom torpedovegg, under stigtrinn og opp under førersetet. Denne skal ifølge en del tabeller tåle 200A på denne lengden, ifølge andre tabeller litt mindre. Burde uansett holde, når jeg ennå ikke har vært over 30A gjennom kabelen..

Ekstrabatteriet forsyner foreløpig stereo, aktiv sub, kjøleskap, to sig.uttak som kommer på med tenninga (Kl. X) under førersetene (og kan skrus av med bryter i dash), og et sig.uttak med konstantstrøm som også kan skrus av med bryter i dash. Har lyst til å få kobla innebelysninga over på ekstrabatt, og har planer om å montere noen sigarettenneruttak langs sida bak til venstre. Evt et par ekstra lyspunkt i taket.

Kabel under stigtrinn
ImageImage

Opp gjennom teppet
Image

Under førerstol
Image

Gjennom torpedovegg
Image

Sikringsholder versjon 2
Image

Undersiden. Fordeler for negativ, relé som styrer sig.uttak via bryter i dash. Sikringsholder for jordingskabel på ekstrabatteriet. Litt beskyttelse for kablingen med pleksiglass.
Image

Montert under setet.
Image

Oppdatert Ekstra brytere for styring av diverse sig.uttak etc. Fikk et par originale fra ebay i tyskland, kostet ca 10 euro. En for taxi/innelys og en for taklufter, begge er doble brytere. Koblet opp til instrumentbelysningen med dimming.
Image[/b]
Last edited by krissh on 23 May 2009, 16:15, edited 1 time in total.
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

hvorfor sikring på negative kabelen? ser for meg at det må være tryggere å sikre pluss kabel i begge ender i stede.
christian
krissh
-
-

Post by krissh »

chr18 wrote:hvorfor sikring på negative kabelen? ser for meg at det må være tryggere å sikre pluss kabel i begge ender i stede.
Jo er kanskje tryggere, men har drevet og jobbet litt under setet der, og det er trangt og metall over alt. Så om jeg skulle være så uheldig at en av de mange positive kablene kommer borti seterammen eller noe annet, er det en sikring på den negative.. Men hadde nok gjort samme nytta med en sikring nære ekstrabatteriet på positiv kabel ja, må bare være passe på at den kabelstumpen sitter bra i sikringsholderen :-p
krissh
-
-

Stereo og subwoofer

Post by krissh »

Bombarderer med litt flere bilder jeg.. Denne gangen stereo og aktiv sub. Vogna kom med en kassettspiller, så den måtte oppdateres. En sen nattetime kom jeg over en auksjon på netthandelen som ingen andre bød på. Så endte med en 7" in-dash Kenwood med navigasjon for 2300 penger. Ganske fornøyd med det, veil. er ca 13.. Er en modell som er noen år, men det fungerer mer enn bra nok. Er en ekstern dvd-spiller til navi, og den må monteres horisontalt. Ellers var det helt sykt mye kabler, bokser, sikringer, antenneforsterkere, fordelere og generell spagetti bak den spilleren, tror jeg herja i to timer for å få trykt spilleren helt inn og lagt kablene riktig bak.. Selv om det er ganske stor plass bak der. GPS-antenne klistra jeg på oppå luftekanalen på høyre side av dashen, altså skjult inni dash. Ble greit nok mottak likevel. Uten synlig antenne og spiller som forsvinner inni dashen er det forhåpentligvis litt mindre utsatt for innbrudd

Image
Image
Image
Image
Image
Image
krissh
-
-

Forbruk

Post by krissh »

Lurer litt på dette med forbruket på bilen.. Tidligere brukte den 0,7-0,8 ved blanda kjøring og helt nede på 0,6-tallet på snille turer med langkjøring. Nå ligger den nesten uansett oppunder literen, noen ganger over, også på langkjøring. Har sjekket LMM, renset K&N Luftfilter to ganger, dieselfilter er bytta. Den røyker en del ved pådrag, ofte litt svart. Det tyder vel på at den får for mye diesel i forhold til luft? Og utelukker dette dyser, eller kan det være verdt å sjekke dysene? Om ikke er det vel nesten bare chipen igjen. Har gått ca 195' nå.
krissh
-
-

Påkjørt

Post by krissh »

Yes, i dag ble jeg påkjørt.. En Blazer som kom hoppende inn i bakluka via hengerfestet. Kjøkjøring, og mannen var tydeligvis opptatt med noe annet eller klarte ikke å bremse. Han traff først hengerfestet ganske hardt og hoppet så opp på fangeren og bakluka. Ble ikke så mye synlige skader men gjenstår å se på takst i morra ang. hengerfeste og ramme. Ellers ble det en mindre bulk i bakluka, noen stygge merker på håndtaket og en god del merker i fangeren.
Bilen hans fikk formet nummerskiltet godt etter fangeren (var nok det som var inn i bakluka mi), knust den ene tusenmeteren og revet den andre tusenmeteren ut av grillen. Det lå igjen en ganske god bit av grillen hans der tusenmeteren var feste oppå støtfangeren min. Velvel..

Ellers kjører jeg med noe lurium som heter STP Diesel Injector Cleaner på tanken, og har snart kjørt en tank med det. Bilen røyk ganske kraftig ved pådrag tidligere (chip) og nå syns jeg gradvis det har blitt mye bedre. Ryker ennå litt svart ved bånn gass, men kan gi på litt, selv ved kald bil, uten at det ryker noe særlig. Så gjenstår det å se på neste tank om det hjelper på forbruket. Sånn ca ut fra måleren ligger jeg på 0,9 på denne tanken og da har det kun vært småkjøring i forbindelse med flytting og oppussing av leilighet. Det er en del mindre enn tidligere.
krissh
-
-

Post by krissh »

Da er seilferien i Kroatia unnagjort og i morgen skal jeg på skadetakst. I går fikk jeg satt inn et 6.5" komponentsett i dørene, fikk akkurat lurt det inn i de originale lommene og under originalt deksel, noe som var målet. Kjøpte en grunn utgave av komponentsettet da lommene ikke er spesielt dype.

Høyredøra innvendig, skal få seg en real rengjøring ved anledning. Mye grums i bunnen som hindrer dreneringen litt.
Image
Image

Litt gåen isolasjon på ledningene i døra som må fikses.
Image

Trakk like godt ny kabel til høyttalerne. Her inn i døra gjennom strømpe.
Image

Dørtrekket innvendig. Mye vann som har kommet inn i lyddempinga gjennom plasten her. Må nok byttes, var litt lukt av det også.
Image

"Garasjen" i går kveld 8)
Image

Ny ledning lagt på babord side
Image

Klippa meg inn på ledningen for lyd til delefilteret rett under hanskerommet på høyre side. På venstre side klippa jeg pluggen til lyd inn til diskanten, det ser ut som det satt et lite delefilter under diskanten originalt.
Image

Høyttalerelementet på plass. Det bygger en god del mer enn det originale men det ble dypt nok med en spacer-ring på 1.5 cm. Da stikker elementet litt ut og det ble litt trangt å få på dekselet, men med et par pils, litt makt og en dremel gikk det seg til :)
Image
Image
Image

Diskantelementet. Fikk ikke laget noe feste for det i går, får se hva jeg rekker i dag.
Image
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

-Artig lesing !

Myste og så til øyet ble stort og vått, ikke minst inspisering av f.eks innsia av dørene dine - om jeg ikke husker feil slipper pakninga mot vinduet etter en tid inn vann siden gummi i prinsippet er ferskvare :roll:

Så om du peiser på med silikon eller lignende vil det sikkert kunne myke opp gummilista som skal ligge inntil ruta men sveiver du opp og ned (el.sveis, så jeg) så vil du vel spre silikon over ruta istedet :roll:

Dempemateriale med fukt i, og som du skriver med lukt i, bør du fjerne og erstatte aber schnellzen. Mennesket er ikke konstruert for å puste f.eks muggsopp, eller soppsporer generellt :wink:
Har bestemt meg for å bytte det jeg kommer over men tid og finanser er to vidt forskjellige faktorer for min del nå.

Sitter og myser på Caravelle.dk hos en som har nappa ned taktrekket og lagt teppe over som sikkert vil bidra noe på lyddempinga men kan det være en løsning, tro :?

Uansett - stå på og fortsett å ta bilder, gammal & grinat som jeg er liker jeg å se hva folk driver med.

mvh,
Yngve S
krissh
-
-

Post by krissh »

Ææææ litt frustrasjon her bare... :x

Lagde noen fester for diskantelementene og da jeg skulle feste på førersiden mistet jeg en bolt ned i dashen en plass.. Så har nå lett i en times tid blant ledninger og alt, spørs om jeg må av med speedo ++ for å lete mer. Kan ikke se for meg at det er bra å ha en løs bolt nedi der en plass. Ikke det jeg hadde tenkt å bruke tid på nå :(
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

krissh wrote:Ææææ litt frustrasjon her bare... :x

Lagde noen fester for diskantelementene og da jeg skulle feste på førersiden mistet jeg en bolt ned i dashen en plass.. Så har nå lett i en times tid blant ledninger og alt, spørs om jeg må av med speedo ++ for å lete mer. Kan ikke se for meg at det er bra å ha en løs bolt nedi der en plass. Ikke det jeg hadde tenkt å bruke tid på nå :(
Prøvd med magnet på slik flexiarm?
Har god erfaring med "pilking" etter mistede skruer med en slik.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
krissh
-
-

Post by krissh »

Nei, har ikke noe slikt her nå. Lette i en time til uten å finne noe som helst. Den burde ha falt rett ned i ledningsbunten bak sentralelektronikken og den har jeg finkjemt uten å finne noe som helst. har ødelagt begge hendene på å lete bak og opp i dash, nada :cry:
Tok til og med ut teppet for å se om den hadde falt langs med kanten der, men fant ingenting.. Får bare satse på at den ikke er i kontakt med noe farlig, alle positive kontakter er jo stort sett i plugger uansett. Får ta et grundig søk senere, kanskje den faller ned når jeg kjører litt...

Velvel, diskantelementene kom ihvertfall greit på plass med litt kryssfiner, litt dremling og en del banning.. 8) jaggu trangt å komme oppunder på førersiden for å skru på plass muttere etc.
krissh
-
-

Post by krissh »

Da fikk jeg tilbake bilen fra oppretting og lakkering bak etter påkjørselen. Ble rimelig bra, bortsett fra et lite hår og noe smårusk i lakken.. Nå har jeg aldri kræsja i noe eller vært i grøfta på de ti årene jeg har kjørt bil, og selvfølgelig klarte jeg å rygge inn i en trikkestolpe dagen etter jeg fikk tilbake bilen :x Så j... typisk. Parkeringsplasser midt inne i byen, 90 grader på vegen og så er det en stolpe plassert midt bak den ene parkeringsplassen, altså uti vegen (selvfølgelig må den stå der for at trikken skal få strøm men..)

Ble en ganske bra trøkk også, fangeren ble trykt inn nok til at bakluka også fikk seg en liten bulk og plastdekselet over håndtaket på bakluka sprakk.. Fangeren er litt forskjøvet og buler i alle retninger. Stikkontakten ved hengerfestet ble bøyd godt inn, men den fikk jeg bendt tilbake. Sukk..
krissh
-
-

Post by krissh »

Image
Image
Image
krissh
-
-

Post by krissh »

Da har jeg kjørt flyttelass til Kristiansand. Leilighet i Trondheim er solgt, og jeg har begynt i jobb der jeg skal flytte ca 4-5 ganger på to år og også litt i utlandet. Så jobba hardt med å selge ting og kaste alt jeg ikke trenger, og få alt jeg eier inn i bilen :roll: Det gikk nå akkurat, men det ble relativt ubehagelig å kjøre med, tipper en del over ett tonn i bilen.. Så neste gang jeg flytter (skal være her 8 mnd) får jeg satse på å kjøpe en henger eller noe. Bakkeklaringa var heller laber under det j... reservehjulet, gikk en snusboks med litt klaring under.. Subba en del fartsdumper og slo nedi i Jotunheimen på tur nedover. Så nå er festet skjevt i tillegg. Heldigvis er sykkelholder med mulighet for reservehjulsfeste i posten fra tyskland.
Last edited by krissh on 25 Jan 2015, 17:58, edited 1 time in total.
krissh
-
-

Post by krissh »

Bestilte for en tid siden led-pærer til taklampene for å spare strøm. De første lyste ca tilsvarende vanlig halogenpærer, men de begynte å blinke etter ca 2 mnd. Bestilte så en annen type som har holdt bedre, men lyste litt i svakeste laget. Tanken er først og fremst å spare strøm ved camping etc, men man trenger heller ikke bekymre seg om man glemmer taklyset på en natt eller to (reiste fra bilen med to taklys på i ei uke tidligere, null stress).

Har vurdert å sette inn et par ekstra spotlights for når det trengs ekstra lys, men så kom jeg over "plater" med dioder, og etter litt leting fant jeg noen som gikk å klemme akkurat inn i lampene i taket. Foran trengte de litt makt, bak passer de rett inn. Kinavare. Ble MYE bedre lys, også sammenlignet med originale halogenpærer, og vil anta at strømforbruket fortsatt er en god del lavere. Strømforbruket var ikke oppgitt. De har 24 dioder hver. De kommer med adapter for tre forskjellige pinolpærer, pluss G4-sokkel, så det er plug and pray.

Bilde tatt uten blitz. Lampa bak har vanlig LED, og lyser veldig mye svakere selv om det ikke vises så godt på bildet.
Image
Image
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Disse lyste jo BRA.. Er det ifra dealextreme?
krissh
-
-

Post by krissh »

Virtualvillage heter det. Du finner de på de fleste ebay-sidene (.com .de osv) tror de har egen hjemmeside også. Du mottar pakken fra kina og det var derfra jeg fikk de første pærene som begynte å blinke etter et par mnd. Så det gjenstår å se hvordan kvaliteten på disse er, men foreløpig fungerer det bra (etter en dag :-p )
Post Reply