Bilen er en AAB fra 1991, har rulla 450.000 og får oljeskift med fornuftige mellomrom den tid jeg har eid bilen og ham jeg kjøpte den hadde den.
De fleste gangene det har vært "noe" som ikke har direkte angått PKK, har det vært kjølesystemet og hver gang at det har lekket.
Slanger her og der er byttet gjennom de fire og et halvt årene som har gått siden jeg fikk vognkortet. De rørene som går til det bakre varmeapparatet som Møller skulle ha NOK 3.000,- for er også på plass, selv om prisen ikke ble så stor.
Jeg har selv byttet gullfiskbollen man fyller kjølevæska i, fikk en hel og fin fra Christian her på forumet - Chr18 om jeg skulle blande inn flere Christianer her.
Mens jeg forberedte flytting fra Rena i slutten av april og mai, lakk kjøla enda en gang. Jeg hellte på en og en halv flaske med radiatortett i håp om at dette skulle være tilstrekkelig til at jeg aldri mer så dette problemet igjen, noen sinne. Ya think ?
På Danmarksturen etterfyllte jeg én gang, men nå etter hjemkomst har gullfiskboblen vært tom to ganger (med "tom" mener jeg "langt under MIN-nivået i bollen, ikke tom som i null væske å se) og det er bare to uker siden vi kom hjem.
Det ligger ikke væske under bilen på noen av de plassene jeg parkerer, verken ved stans over flere dager eller varmt vær eller når jeg har etterfyllt.
Så.
Hvor F kan denne forbanna kjølevæska ta veien, da !?
Inn i motoren, frykter jeg - ser ikke flere "fluktmuligheter" for væska
Da kommer spørsmålet - ettersom jeg ikke kan si jeg har sett hvit(aktig) røyk i eksosen, så mener jeg at dette ikke munner ut i drivstoffet.
Olja har jeg ikke peila men jeg skal nappe peilepinnen imårra og kjenne på konsistensen da - jeg tror jeg gruer meg...
Hva er veien, lyset og livet om det nå viser seg kjølevæska renner den veien ?
Kan man ved griseflaks la bilens aldrende motor leve lengre ved f.eks bytte av toppakning og inspeksjon om det er noe "mer" mens man tar pakninga ?? Er det ikke "mer" mens man bytter pakninga, så lever jeg i et tynt håp om at det vil kunne holde ?
Mye dystre tanker om bilens framtid her nå, så jeg subber ut og handler mat til Heimen.
Jeg skal ikke kjøre før jeg reiser til OSL ifm utenlandstur om ei ukes tid.
mvh,
Yngve S