Lekk kjølesystem

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Lekk kjølesystem

Post by Rudeboy »

Har forsøkt finne svar via søkefunksjonen her, men finner'nte det jeg trenger :

Bilen er en AAB fra 1991, har rulla 450.000 og får oljeskift med fornuftige mellomrom den tid jeg har eid bilen og ham jeg kjøpte den hadde den.

De fleste gangene det har vært "noe" som ikke har direkte angått PKK, har det vært kjølesystemet og hver gang at det har lekket.

Slanger her og der er byttet gjennom de fire og et halvt årene som har gått siden jeg fikk vognkortet. De rørene som går til det bakre varmeapparatet som Møller skulle ha NOK 3.000,- for er også på plass, selv om prisen ikke ble så stor.
Jeg har selv byttet gullfiskbollen man fyller kjølevæska i, fikk en hel og fin fra Christian her på forumet - Chr18 om jeg skulle blande inn flere Christianer her. :wink:

Mens jeg forberedte flytting fra Rena i slutten av april og mai, lakk kjøla enda en gang. Jeg hellte på en og en halv flaske med radiatortett i håp om at dette skulle være tilstrekkelig til at jeg aldri mer så dette problemet igjen, noen sinne. Ya think ? :roll:

På Danmarksturen etterfyllte jeg én gang, men nå etter hjemkomst har gullfiskboblen vært tom to ganger (med "tom" mener jeg "langt under MIN-nivået i bollen, ikke tom som i null væske å se) og det er bare to uker siden vi kom hjem.

Det ligger ikke væske under bilen på noen av de plassene jeg parkerer, verken ved stans over flere dager eller varmt vær eller når jeg har etterfyllt.

Så.

Hvor F kan denne forbanna kjølevæska ta veien, da !?

Inn i motoren, frykter jeg - ser ikke flere "fluktmuligheter" for væska :(

Da kommer spørsmålet - ettersom jeg ikke kan si jeg har sett hvit(aktig) røyk i eksosen, så mener jeg at dette ikke munner ut i drivstoffet.
Olja har jeg ikke peila men jeg skal nappe peilepinnen imårra og kjenne på konsistensen da - jeg tror jeg gruer meg...

Hva er veien, lyset og livet om det nå viser seg kjølevæska renner den veien ?

Kan man ved griseflaks la bilens aldrende motor leve lengre ved f.eks bytte av toppakning og inspeksjon om det er noe "mer" mens man tar pakninga ?? Er det ikke "mer" mens man bytter pakninga, så lever jeg i et tynt håp om at det vil kunne holde ?

Mye dystre tanker om bilens framtid her nå, så jeg subber ut og handler mat til Heimen.

Jeg skal ikke kjøre før jeg reiser til OSL ifm utenlandstur om ei ukes tid.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Anslagsvis vil jeg si at jeg i år har fyllt tre+ liter allerede.

Så har dere tall å sette inn i problemet.

mvh,
Yngve S
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Jeg hadde også forbruk av kjølevæske på min gamle '91 2.4d.Ikke lekasje noen plass.Så ble bilen ikjørt og kondemnert.Jeg fant aldri utav problemet.Ingen hvit røyk.Men det kan være toppakningen som er gåen,ja.Så lenge du fyller frostvæske og,kan du muligens kjenne lukta av frostvæske av eksosen.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Hehe, ser egentlig ikke for meg å sette meg på huk og sniffe eksos, nei 8)

Men jeg har ikke lyst til å gi meg, selv om jeg prepper ØKH som sitter på pengesekken, på at det kan bli bilbytte i høst. Sto en ok Allstar her i byen til under 100k som jeg forsøker finne ut om er solgt/ledig.

Og som problem er dette et jeg ikke vil slippe før jeg definitivt veit hva er årsaken til - konemor vil ha bilen innom verksted så de kan åpne litt og lukte på eksosen, om så skal til. Kommer koste etpar lapper men finner man feil, så er jeg storfornøyd med det.

mvh,
Yngve S
Shaky

Post by Shaky »

Samme greia hadde jeg problem på min Neon også.
Ikke gikk det i olja, ikke gikk det i avgassen og ikke kunne vi se lekkasje noe sted.
Eneste jeg fant ut var at hvis jeg kjørte den høyt opp på turtallet så forsvant det vann. Men pluttselig så slutta den å bruke vann :shock: .

Har spurt flere som har god greie på bil og dem bare klør seg i hue, så jeg vet fremdeles ikke hvor den tok veien.

Etter du har kjørt deg en god tur og dratt den opp mot max turtall, eller vørt litt hard på gassen, så vreng opp panseret og se om du kan se noe fuktighet, eller hiv deg under (må være tørre veier) for så å se om du ser noe fuktighet.
Er jo forsøk verdt.
Jan-Runar
84 VW Golf 2 GTI (prosjekt)
02 VW Caravelle 2.5 TDI
Tæff
-
-

Post by Tæff »

På min gamle Volvo 740 turbo misstenkte eg gåen topp og gjorde følgande for å diagnostisere:

1: Trykksatte kjølesystemet. Denne gjer du enkelt sjølv med egna pumpeverktøy. På verkstad setter dei no vakum på istaden ettersom det er betre for alle slangar og koblingar etc. Kostar neppe skjorta.

2. Fikk mekanikaren til å teste bilen for CO i ekspansjonstanken. dei "sniffa" med CO følaren...fikk utslag

3. Tilsatte også eit stoff i kjølevæska som gav utslag som gule flekkar på eit papir dei holdt bak eksosen. Kosta meg 100kr

kan nevnast at eg har hatt gåen topp på ein stykk volvo utan antydning til kvit røyk, samt to gåne toppar på min gamle subarubotoriserte syncro utan at eg hadde kvitrøyk.

Verdt å sjekke etter lekasje i radiatoren i område nedre kjølevannslange. her lakk min gamle T4.

og bytte topp.....hive inn byttemotor som har gårr mindre enn halvparten km...piff paff like dyrt og ca samme risk trur eg...
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

om den ikke lekker mer enn 3liter i halvåret så er det vell såpass lite at man ikke vill få den karistiske hvite eksosrøyken? eller skal det så lite til får den blir hvit?
christian
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Har ingen hvitrøyk, ingen blårøyk og ellers normalt utseende eksos.

Skjønner lite.

AAB har ingen turbo, med mindre man gjør som broder Jakob og ettermonterer, da :wink:

mvh,
Yngve S
ola.gf

Post by ola.gf »

Har det samme symptomet her også, har vart sån i
flere år. Kan kjøre opp mot 60-70 mil og så begynner lampan å blinke, har ikke sett någon lekkasje (har ikke sett så nøye etter). Så er det bare å fylle opp og så går turen vidare....
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg syns jo ikke det er holdbart, er jo nettopp i den situasjonen...

Det går greit, men jeg føler meg fanikke trygg på at det er rekti sånn. Ble oppringt av Møller idag, så jeg får dem til å se over bilen - så får jeg lurt på kona at jeg også bestillte bytte av vannpumpa & reima :D

Konemor snakker om Fausketur, jeg kjører og de flyr. Så har vi eget kjøretøy på stedet, buss går jo én gang i uka :roll:
Da legger jeg ivei noen dager før de lander på BOO og jeg er der, med barnesete montert og etter endt besøk kjører jeg dem tilbake til BOO før jeg umiddelbart setter kursen sørover.

Og da må jeg ha en bil som holder distansen.

Videresendte en Finn-annonse (privat) på en 94 Allstar som knappast hadde rulla 150k, til NOK 82.000. Så pen ut, minus skyvedøra som de hadde klart bulke - og hjulbua rett bak hadde fått slått av en beta lakk rett bak skadepunktet. Liker den bilen, selv om den er 15 år gammal.

Og jeg videresendte en '98 femseters (hvit) 2/femseters Caravelle til henne, den har rulla rett over 300k og har 2.5 TDi.
Likte den også, selv om den mangler sigarettenner og ene askebegeret i veggen bak (henter jeg glætt fra Tyskerbrakka, trur jeg).

Planen er enkel - er det noe mikkmakk med tyskerbrakka så jager jeg fruntimmeret i banken for å hente finansieringsbevis, og deretter kjøper vi.

-Så må konemor ha seg kjørarkort til Landstreffet så vi stiller med begge biler, og etter treffet går tyskerbrakka til høystbydende.

Men dette er å fokusere på vel negative faktorer, jeg reiser til NL neste helg og da står bilen hos Møller. Så får jeg en status i.l.a Nijmegenmarsjen, og tar stand derfra.

Venter i spenning.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Peila olja, og nivået er greit nok, det.

Ikke kjennes det som det verken er grus i olja, eller at den er vannholdig - det siste vil jo vises også.

mvh,
Yngve S
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Den hvite vår svetter litt ut av toppakningen foran på motoren. Det lukter noen ganger svakt av frostvæske etter harde tak opp bakker. Jeg ser for meg at det er mulig at noen svetter bak på motoren også og da ser man det jo ikke. Mitt vann rekker en skjelden gang i blandt ned til bakken,men da er det bitende kaldt ute.
Jeg har nok fylt på et par liter i år.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Hei
hadde det samme problem med min gammle t4
det var sprekk i plastrøret som sendte vann til bakre apparat . skjøv slangen litt lengere opp /over lekasjen og so var problemet løst .
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Joda, jeg har sjekket og kryssjekket alle slanger og rørledninger for utvendige lekkasjer.

Det kommer ikke "ut", dette kjølevannet som forsvinner. Derfor jeg syns jeg sliter litt, her 8)
Det som ikke kommer ut må jo ende opp ett eller annet steds hen.

mvh,
Yngve S
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

De skal foreta en kjapp undersøkelse allerede idag, fokusert på å se om det kan være føkT topp på Tyskerbrakka.

De mener at å bytte topp "blir dyrt for den bilen" (der er den irriterende holdninga igjen, ønsker de ikke kunder eller har de vegring for å jobbe ??).

Mener jeg så noen her på forumet betalte Møller rundt 8 for bytte av topp (eller var det toppakninga ?) og da er det fremdeles greit nok.

Hva bytte av vannpumpe og reim angår så skal den få surre og gå litt til, intervall på 90k km om jeg ikke husker feil og jeg har kjørt bilen 75.000 nå - da skal det være røfflig 35.000 km igjen før intervallen nås.

Hadde jeg fått skattepenga da jeg skulle hatt dem, ville jeg tatt høvling av toppen, bytte av ventilløftere, bytte av alt av bærekuler i front samt bakre bærebro (etter å ha preppa den, er disse levert i ubehandla jern eller har min nåværende fått ruste i fred ?) samt alu-felger på nye sommer og vinterdekk.

Men siden Staten vil se om sannsynlighetsberegninga mi ser troverdig ut (over 50 laken i min favør, før kilometergodtgjørelsene) så må jeg vente til utpå høsten før de penga kommer min vei.

Er jaggu spent på dette med bilen, må jeg si - den er lagt i en del penger og de beløp som er lagt i er vel det dobbelte av innkjøp + forsikring + eierskifteavgift til Staten i 05 kom på.

Veit den bilen jeg sikla såvidt på i mai enda ikke er solgt, fortalte eier jeg er i utlandet (hehe) til slutten av måneden (imårra er jeg jo utaskjærs) og ville ta kontakt med ham da. Det blir noen tusen ekstra ift reparasjonene vi har brukt så langt på Tyskerbrakka men kan godt lønne seg, også. Mye fra Tyskerbrakka som kan flyttes over, og jeg har ingen problem med å selge den til (grøss!) russen bare de er innforstått med at bærekulene er neste punkt på "To do"-lista. Med det utført og ingen tåpelig rødmaling med malerulle (hva er galt med plastfilm fra reklamebyrå, eller å la ting se proff ut ??) så vil de kunne få mesteparten av penga igjen for den når de selger den videre.

Men jeg skal vel ikke skyte hesten før den ligger på bakken :D

Topp + pakning(er) + jobb = åtte til 14 laken ? I så fall kan det kjapt hende vi tar prisen det koster. 20k er mektig høyt, da kan det være bedre å kjøre litt til med kjølevæskekanner i bilen slik at bilen rekker Landstreffet, og så får nye eiere :roll:

Får tenke positive tanker så går detta veien det skal, det !

mvh,
Yngve S
Post Reply