Startproblemer....

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Frode Myrvang

Startproblemer....

Post by Frode Myrvang »

HJÆLP :shock: Nå har jeg et problem som jeg håper dere i forumet kan hjelpe meg med!Har byttet glødeplugger og gløderele,motoren får diesel,glødelampa lyser når den skal men like forbanna vil ikke motoren starte med en gang :? Kommer etter å ha prøvd noen ganger. Når motoren er varm er det ikke noe problem!Hva kan være gæli? Er takknemelig for all hjelp og tips :!:
Frode
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

Post by chr18 »

og du har selvfølgelig skjekket sikringene til glødinga også? bare for å begynne emd det enkleste, og åssen bil er det?
modell type mottor?
christian
Frode Myrvang

Post by Frode Myrvang »

Har akkurat vært ute med prøvelampa og det virker ikke som det går noe strøm over bladsikringa i motor-rommet.Er ikke helt sikker på hvilken sikring det er på sikringstavla inne i bilen men alle sikringer er hele! Bilen er en 93 caravelle syncro med AAB(?) motor.
Frode
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Innsprøytningstidspunktet ditt kan være litt på tur.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Frode Myrvang

Post by Frode Myrvang »

Men skulle det ikke være strøm over sikringen i motor-rommet når glødinga står på alikevel?Har innsprøytningstidspunktet innvirkning på dette?
Frode
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Nei, men er det litt på tur kan den være tungstartet. Uansett er det amperen du må måle der , ikke volten.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Frode Myrvang

Post by Frode Myrvang »

Ny oppdatering:det virker ikke som det kommer strøm til ledningen som går ut til sikringen i motor-rommet.Har byttet tenningsbryter i dag uten at dette hjalp.Det er strøm inn til det nye glødereleet og det klikker i det men det skjer ikke noe når startern snurrer.Noen forslag om hva jeg må gjøre?
Frode
Andyboy
-
-

Post by Andyboy »

har du konstant (30) strøm eller tenning(15) strøm inn på releet? tenning har du vel ettersom det klikker i det forsåvidt, men du må også ha strøm inn når ikke tenninga står på også.
Hvilket rele er det snakk om? det på frontplata eller det inni bilen?
Frode Myrvang

Post by Frode Myrvang »

Er det releet inne i bilen!Er strøm inn på det! Men det virker ikke som det er noe ut!....og releet er nytt!
Frode
Frode Myrvang

Post by Frode Myrvang »

Begynner å bli rimelig desp her nå! Prøvd de fleste triksene på forumet for å få liv i bilen! Ikke noe hjelper. Lurer på: går det å koble batteriet rett på ledningen ved bladsikringen i motor-rommet via bryter for å få strøm på glødepluggene eller blir de ødelagte da? Tenkte å stte strøm på dem like lenge som glødelampa lyser inne!
Frode
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Er det mulig for registerereima å hoppe over et tann? I såfall kan du sjekke der.
Frode Myrvang

Post by Frode Myrvang »

Hvordan kan jeg sjekke det? Har ikke så veldig greie på dette!
Frode
Indian
-
-

Post by Indian »

Du kan starte med å sammeligne tennings merkene.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Trekk ut glødereleet (nr 12, nederst til høyre) og sjekk kontakten på de to brede koblingene. På T4 med AAB-motor har jeg sett en gang eller to at kontaktene til glødereleet blir brent. Da hjelper det ikke å bare bytte releet, da må du skifte hele sikringstavla.

Som nødløsning går det nok å koble en ledning inn på glødesikringen, men jeg vil ikke anbefale det som en varig løsning. Du må i såfall passe på å bruke en kraftig kabel, det er en grunn til at sikringen er på 80 Ampere.. Hvis du skal trekke ledningene inn i bilen så bør du ha en sikring rett etter batteriet også. Du kan nok ikke bruke en vanlig liten vippebryter, den tåler ikke nok strøm. Glødereleet styrer også ettergløding etter at motoren har startet, så det er ikke sånn at glødepluggene gløder nøyaktig samtidig som lampa lyser.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
arildk
-
-

Post by arildk »

Dette høres veldig ut som feil tenningtidspunkt. Hadde samme problem da jeg byttet reima til diselpumpa og var litt ute av kurs. Skal ikke mye til heller
Arild Karlsen
Transporter 2,5 TDI 2001
Caravelle 2002 lang kombi
Torbo
-
-
Car: T4
Phone: 91144666

Post by Torbo »

arildk wrote:Dette høres veldig ut som feil tenningtidspunkt. Hadde samme problem da jeg byttet reima til diselpumpa og var litt ute av kurs. Skal ikke mye til heller
Har du sjekket bryterdelen på tenningslåsen? Skiftet på min, og har hørt at dette er et valig problem.
Den sitter i bakkant av nøkkelbryteren.
En tyvkobling som en er inne på kan gi nærmere indikasjon.

:wink:
Torbo
Indian
-
-

Post by Indian »

arildk wrote:Dette høres veldig ut som feil tenningtidspunkt. Hadde samme problem da jeg byttet reima til diselpumpa og var litt ute av kurs. Skal ikke mye til heller
Jeg hadde samme problem med en Jetta som var tungt å starte. Jeg byttet registerreima og monterte den i samme stilling som før og bilen var like tungt å starte. Så tok jeg av reima og monterte den etter boka, og startproblemene forsvant.
Avviket var et tann på reima.
Indian
-
-

Post by Indian »

Torbo wrote:
Har du sjekket bryterdelen på tenningslåsen? Skiftet på min, og har hørt at dette er et valig problem.
Den sitter i bakkant av nøkkelbryteren.
En tyvkobling som en er inne på kan gi nærmere indikasjon.

:wink:
Han har byttet tenningsbryteren.
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Sett strøm direkte på sikringen i 4 sekunder og få noen til å starte den.
hvis det virker, så er nok feilen i sikringstavlen.
Det enkleste da er å legge ut releet fra tavla bare man passer på å bruke tykke nok kabler.
Signalet tar du ut ifra der som releet satt og hovedstrømmen tar du fra bak på tavla.
Den har allerede kontakter som passer i releet antar jeg. Det to store er hoved strømmen, de små er signal og lampe og slikt.

Jeg har gjort dette med stort hell og veldig billig er det også. Men det er bare nødvendig hvis du får start på den ved å sette strøm rett på.
Bruk tykk kabel ellers får du varme fingre :oops:
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Indian wrote:
Jeg hadde samme problem med en Jetta som var tungt å starte. Jeg byttet registerreima og monterte den i samme stilling som før og bilen var like tungt å starte. Så tok jeg av reima og monterte den etter boka, og startproblemene forsvant.
Avviket var et tann på reima.
I tilfelle du ikke har fått det med deg; -Det er ikke merker over alt på VW sine dieselmotorer. :wink:
Det er merke på svinghjul og et grovt merke på dieselpumpa, og that's it.
Begge drevene på kamaksel sitter på kon, og disse skal monteres ved hjelp av låseverktøy for å få riktig posisjon.
Han kan altså lete til han blir gammel og grå uten å finne merker på kamaksel. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Post Reply